کد خبر: 39861
A
دیده بان ایران روند حادثه سانچی و مطالبات خانواده آنان را بررسی می کند؛

سانچی و مطالباتی که به زیر آب رفت!!!

پس از گذشت یک ماه از تصادم دو کشتی و غرق شدن کشتی سانچی، اعضای خانواده 30 تن از جانباختگان حادثه «سانچی» صبح امروز(دوشنبه) برای پیگیری بازگشت اجساد عزیزان خود در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی حضور یافتند.

سانچی و مطالباتی که به زیر آب رفت!!!

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: صبح روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ (۶ ژانویهٔ ۲۰۱۸) مردم ایران بار دیگر صبح خود را با خبر تلخ دیگر از جنس پلاسکو آغاز کردند. ماجرا از این قرار بود که  سانچی MV کشتی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه حرکت کرده  و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد و به اصطلاح کشتی رانی دچار تصادم شد. محمولهٔ نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجهٔ اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی "فوق‌سریع" کشتی شد. بر اثر برخورد این نفتکش با یک کشتی باربری در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین، ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شده‌اند که بعد از چند روز جستجو جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد. نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود.  

پس از این حادثه رئیس‌جمهور ایران دستور تشکیل کمیتهٔ ویژهٔ رسیدگیِ حادثهٔ نفتکشِ سانچی را صادر کرد و ریاست آن به عهده علی ربیعی وزیر کار قرار گرفت و او برای پیگیری وضعیت این کشتی به چین سفر کرد. گروهی از تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران نیز به محل حادثه اعزام شدند. روز بعد از حادثه، نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا یک فروند هواپیمای گشت دریایی بوئینگ پی ۸ را به محل حادثه فرستاد که مساحت بیش از ۱۲٫۳۰۰ کیلومتر مربع حول کشتی را برای یافتن ملوانان جستجو کرد اما متاسفانه نتوانستند کمکی در این زمینه به خانواده داغداران سانچی بکنند. 

پس از گذشت دو روز از شعله ور شدن آتش در کشتی سانچی، خانواده های عوامل کشتی که هر ثانیه خبرهای ضد و نقیضی به گوششان می رسید، تنها به یک موضوع فکر می کردند؛ قایق نجات...

 این خانواده ها در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین، تنها خواسته شان، یعنی همکاری و یاری کلیه نهاد ها و کشورها جهت نجات عزیزنشان که در شعله های آتش درحال سوختن بودند، را از دولت درخواست می کردند اما متاسفانه کشور چین به گفته برخی کارشناسان از امداد رسانی به عوامل ایرانی کشتی سانچی امتناع کرده و اجازه دور شدن این کشتی که شعله های آن هرلحظه بیشتر می شد را از آب های اطراف سرزمین خود به دلیل جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی را صادر کرده بود. 

در رابطه با همین مسئله ابوالفضل حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، در خصوص پیگیری جمهوری اسلامی ایران درمورد مقصرین حادثه سانچی و کشورهای که در کمک به حادثه دیدگان اهمال کردند چه برخوردی خواهد کرد، به دیده بان ایران گفت (اینجا): آنچه مشخص است  کشورهایی که (به ویژه چین) نزدیک کشتی بوده اند؛ بنا به دلایلی که مشخص نیست نسبت به امدادرسانی امدادرسانی بی تفاوت بوده و کمکی برای امداد و نجات عوامل کشتی سانچی انجام ندادند به همین دلیل ایران به شدت پیگیراین ماجراست و در صورت بررسی و تشخیص، با اشخاص و کشورهای خاطی برخورد خواهد کرد.

الهام امین زاده، حقوقدان بین الملل، درهمین رابطه و حواشی به وجود آمده پیرامون عدم همکاری کشتی چینی در این حادثه، به خبرنگار دیده بان ایران گفت (اینجا): بدون دلیل و سند نمی توان چین را محکوم کرد. طبق  قوانین بین الملل، ما با افعالی همچون "فعل و ترک فعل" رو به رو هستیم. اگر دولتی مسئولیتی را که به موقع، موظف به انجام آن است را انجام ندهد واز  زیر بار آن مسئولیت شانه خالی کند در واقع ترک فعل انجام داده است. حال این مسئولیت می تواند در قبال نجات جان افراد و یا امکانات و تجهیزات دیگر دولت ها در نزدیکی مرز آن کشور است. 

وی ادامه داد: البته گفتنی است تصمیم گرفتن در رابطه با اینکه کشوری ترک فعل انجام داده است یا خیر نیازمند تحقیق و اتفاق نظر کارشناسان بین الملل و دو کشور است.

سلحشوری: مطالبات و حقوق خانواده جانباختگان پیگیری می شود

هم اکنون پس از گذشت یک ماه از تصادم دو کشتی  و غرق شدن کشتی سانچی،  اعضای خانواده 30 تن از جانباختگان حادثه «سانچی» صبح امروز(دوشنبه) برای پیگیری بازگشت اجساد عزیزان خود در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی حضور یافتند. 

خانواده‌های جانباختگان حادثه «سانچی» پس از حضور در مقابل ساختمان پارلمان، توسط یکی از اعضای تیم حفاظت قوه‌مقننه به داخل مجلس هدایت شدند و قرار شد که کمیسیون‌های مربوطه و هیئت‌رئیسه مجلس مطالبات آنها را پیگیری کنند اما در نهایت خانواده این عزیزان تنها موفقق به دیدار با فراکسیون زنان شدند.

پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم، دررابطه با جزئیات دیدار با خانواده های اعضای کشتی سانچی به خبرگزاری خانه ملت گفت: طی این دیدار خانواده های عوامل سانچی، تنها مطالبه شان بازگردادن جسد عزیزانشان بود که مطالبات و حقوق خانواده جانباختگان پیگیری می شود.

همچنین وی افزود: رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: خانواده جانباختگان سانچی به منظور پیگیری وضعیت اجساد این حادثه در فراکسیون زنان حضور یافتند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر