کد خبر: 39941
A
اسماعیل کهرم در گفت و گو با دیده بان ایران؛

بنزین و گازوئیل موجود در کشور، فاقد سرب و گوگرد است /سرطانزا بودن بنزین در ایران زمانی ایجاد شد که در دولت احمدی نژاد، ماده ای به نام بنزن (Benzene) را به بنزین تا حدود 50 درصد اضافه کردند

کهرم : در حال حاضر بنزین موجود در کشور فاقد جیوه و بنزن است. بنزین ما در حال حاضر، بنزین یورو4 است که غیرسرطانزا است اما غلظت این بنزین در هوا متاسفانه از حد خارج شده است به همین مسئولان دلیل تاکید بر خطرناک بودن هوا می کنند.

بنزین و گازوئیل موجود در کشور،  فاقد سرب و گوگرد است /سرطانزا بودن بنزین در ایران زمانی ایجاد شد که در دولت احمدی نژاد، ماده ای به نام بنزن (Benzene) را به بنزین تا حدود 50 درصد اضافه کردند

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: هرساله با آغاز فصل پاییز و زمستان میزان آلاینده های موجود در هوای تهران بسیار بالا رفته و به همین جهت باعث به وجود آمدن معضلی تحت عنوان "آلودگی هوا" می شود. با وجود اینکه کلانشهر تهران سالهاست با این معضل دست و پنجه نرم می کند، اما مسئولان امر هنوز نتوانسته اند راهکاری جدی و عملی برای مقابله با آن پیدا کنند. 

 

هفته جاری، آلودگی هوا در بیشترین شاخص خود قرار داشت و همین امر منجر به تعطیلی پیاپی مدارس این شهر شد. صبح امروز نیز  سرپرست گروه "سلامت هوا" مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تشریح تبعات و عوارض کوتاه و بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت شهروندان، از مردم خواست که تا حد امکان تردد در فضای باز را محدود کرده و در شرایط تعطیلی مدارس، کودکان را روانه پارک‌ها و فضاهای باز نکنند. 
 
همچنین شاهسوندیی درخبری متذکر شد که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که آلودگی هوا (مواجهه طولانی مدت با آن)، سرطان‌زای قطعی است. آلودگی هوا در طولانی مدت باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های ریوی و COPD می‌شود و بار زیادی را نیز بر دوش دولت و وزارت بهداشت قرار می‌دهد. 
از سوی دیگر هفته گذشته وزیر نفت اعلام کرد که بنزین و گازوئیل موجود در کشور مطابق استاندارد جهانی است و از این حیث آلودگی هوا ارتباطی با بنزین و گازوئیل خودروها ندارد اما با این حال صبح امروز "حشمتی" معاون دادستان کل کشور اعلام کرد که بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه های استاندارد و محیط زیست نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران و کلان شهرها به دلیل استفاده از بنزین، گازوییل و گاز مایع غیر استاندارد است.

 

اسماعیل کهرم، مشاورپیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: در وهله اول باید گفت که بنزین و گازوئیل نقش مهمی در آلودگی هوا دارد. اما بنزین و گازوئیل موجود در کشور،  فاقد سرب و گوگرد است. بنزین موجود در بسیاری از کشورها با وجود دارا بودن سرب و گوگرد هم، سرطانزا نبوده و نیست. 
 
وی ادامه داد: سرطانزا بودن بنزین در ایران نیز زمانی ایجاد شد که در دوره آقای احمدی نژاد، ماده ای به نام بنزن (Benzene) را به بنزین تا حدود 50 درصد اضافه کردند درحالی که در بسیاری از کشورهای اروپایی این ماده به بنزین تا حدود3-4 درصد اضافه می گردد. این اقدام  در دولت احمدی نژاد باعث سرطانزا بودن هوا از طریق بنزین و اشتعالات و دودهای مرتبط با آن بود. 

 

کهرم همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر بنزین موجود در کشور فاقد جیوه و بنزن است. بنزین ما در حال حاضر، بنزین یورو4 است که غیرسرطانزا است اما غلظت این بنزین در هوا متاسفانه از حد خارج شده است به همین مسئولان دلیل تاکید بر خطرناک بودن هوا می کنند. 

 

استاد دانشگاه تهران در رابطه با بنزین مورد استفاده در کشور (بنزین یورو4) و راهکار پیشنهادی جهت کاهش آلودگی هوا در ارتباط با بنزین بیان کرد: بنزین یورو 4 سرطانزا نیست اما جهت کاهش آلودگی ها می توان آن را به بنزین یورو 5 و یا حتی یورو 6 تبدیل نمود. نباید فراموش نمود که غلظت آلاینده های موجود در هوا بسیار بسیار بالاست. 
 
این بوم شناس و فعال محیط زیست ایرانی در خصوص راهکار های موجود جهت کنترل و یا کاهش آلودگی اورژانسی هوا اظهار کرد: در حال حاضر هیچ راهکار اورژانسی نتیجه بخش نیست. درباره آلودگی هوا نیز باید برنامه های بلند مدتی همانند جنگل زایی، توسعه خطوط  مترو و فرهنگ استفاده مردم از حمل نقل عمومی لازم است انجام گیرد که این برنامه ها در سال های آتی می تواند باعث کاهش آلاینده ها در هوای تهران شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر