کد خبر: 39971
A
دیده بان ایران لایحه بودجه ۹۷ شهرداری تهران را بررسی می کند؛

لایحه ای متشنج و وعده های عملی نشده شهردار / چالش های نجومی نجفی ، در بودجه ۴۰ میلیاردی کمک به اشخاص و موسسات خاص!

حدود شش ماه از آغاز به کار شهردارجدید تهران یعنی محمدعلی نجفی، می‌گذرد. او که از همان ابتدای کار به خوبی از چالش های متعدد تهرانِ پسا قالیباف خبر داشت بارها به این نکته اشاره کرده بود که تهران جدید باید با مدیریت حساب شده تری نسبت سالهای گذشته اداره شود. اما با این وجود، ارائه لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران نشان داد که نجفی آنگونه که می گفت دغدغه بودجه را ندارد.

لایحه ای متشنج و وعده های عملی نشده شهردار / چالش های نجومی نجفی ، در بودجه ۴۰ میلیاردی کمک به اشخاص و موسسات خاص!
دیده بان ایران - سپیده اجلالی: قبل از ارائه لایحه بودجه سال 97 گفته می‌شد که نجفی تصمیم دارد که شهر تهران را با کمترین هزینه اداره کند و در همین رابطه  بخشنامه‌ای به تمام زیر مجموعه شهرداری تهران فرستاد که آغاز اقتصاد انقباضی و راه کارهای اجرای آن را اجرایی کنند.
از طرفی تمام اعضای شورای شهر و مجموعه شهرداری در حرف‌هایشان دائماً بر کمبود پول در شهرداری و کاهش شدید اعتبارات این نهاد حرف می‌زدند.
از سوی دیگر درحالی که اعضای شورای شهر تهران به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه درحال بررسی و بستن لایحه برودجه سال آتی هستند اما در این بین با بررسی لایحه بودجه سال 97 شهرداری تهران، ردیف‌هایی به چشم می‌خورد که سؤالات زیادی به وجود می‌آورند. مانند در نظر گرفتن 45 میلیارد تومان برای پاداش‌های اتفاقی و 40 میلیارد تومان برای کمک به اشخاص و مؤسسات خصوصی.

 

از دیگر جزئیات این لایحه بودجه سال 97 ، ردیف بودجه تعجب برانگیز و البته نامفهوم "پاداش اتفاقی" است. میزان بودجه ای که اعضای شورای شهر برای این ردیف پیشنهاد کرده اند، 45 میلیارد تومان است که همین مبلغ به خودی خود سؤال بزرگی در ذهن ایجاد می‌کند اما وقتی رقم آن را با بودجه برخی امور مقایسه کنید این علامت سؤال بزرگ ‌تر می‌شود. مثلاً بودجه‌ای که برای اجرای طرح شهر در دسترس‌پذیر در نظر گرفته شده و به پیاده محور شدن و در نهایت کاهش آلودگی هوای تهران منجر می‌شود، 10 میلیارد تومان است یا برای ارتقای کیفیت ساخت‌وساز شهری 1.2 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. این را هم باید ذکر کرد که حقوق و پاداش و عیدی و مزایای کارمندان و کارگران ثابت و غیر ثابت شهرداری هم در ردیف‌های دیگر به طور دقیق مشخص شده است که همگی رقمی بسیار کمتر از 45 میلیارد تومان را تشکیل می‌دهد.
 
علاوه براین، ردیف های تعجب برانگیزتر دیگری در این لایحه  به چشم می خورد. این ردیف بودجه تحت عنوان "کمک به اشخاص و مؤسسات خصوصی "که در برابر آن هم 40 میلیارد تومان ناقابل قرار گرفته است. اشخاص و مؤسساتی که نه به درستی مشخص است که چه کسانی هستند و نه مأموریتشان معلوم است که اگر مأموریت آنها مشخص بود و به شهرداری هم ارتباط پیدا می‌کرد، بودجه‌شان می‌توانست در ردیف مربوط به همان مأموریت قرار بگیرد و به عنوان یک ردیف خاص در لایحه بودجه ذکر نشود.
 
این میزان از ریدف های بودجه کماکان در قالب ابهام فرو رفته است و نیاز به شفاف سازی از جانب اعضای شورا دارد. در همین راستا الهام فخاری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، چهل و سومین جلسه شورای شهر تهران گفت: نشانه‌های انسان‌محور و جامعه‌محور را نسبت به سازه‌محور در این بودجه پررنگ نیست. در شعار ارزشمند نجفی با عنوان «تهران، شهر امید، مشارکت و شکوفایی» این دیدگاه مهم است. مهم‌ترین جایی که شعارها و برنامه دوره پنجم شورای شهر نمود پیدا می‌کند، لایحه بودجه است. می‌توانیم فرصتی دهیم تا هم برای شهرداری نقطه اتکای محکم‌تری فراهم کنیم و بعد هم برای پاسخگویی دستمان‌ پرتر است.
 
الهام فخاری عضو شورای شهرتهران روز سه شنبه در همین رابطه در جلسه علنی شورای شهر گفته بود: فکر می‌کنم به نوعی بنیان بودجه 97 مشابه بنیان‌های بودجه‌های گذشته است. به همین دلیل است که همان ایرادها، جداول و اختلاف‌هایی که در مقایسه بین سال‌های گذشته دیده شده هنوز هم وجود دارد. چند نکته ارزنده و مثبت‌تری نسبت به بودجه‌های گذشته دارد که نجفی هم به آنها اشاره کردند. مثلا در مورد واریزی به سازمان‌ها و... است. چند نکته منفی برجسته جدید هم دارد. در مقایسه که نگاه کنیم در بودجه 96 تقریبا 80درصد تحقق نیافته و به نوعی بودجه متکی بر شیوه‌های تحقق نیافته بودجه به نوعی غیرواقعی است. 
 
محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری، دیگر عضو شورای شهر تهران هم در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده گفت: در لایحه‌ای که شهرداری تهران برای سال 97 ارائه کرده مبلغ بوجه 17،500 میلیارد تومان اعلام شده که به گفته شهردار 2/2درصد نسبت به گذشته انقباضی بسته شده است.

 

البته میزان بودجه شهرداری در سال گذشته 17،900میلیارد تومان بوده است. در ابتدا شهرداری تهران میزان بودجه 96 را 18،490 میلیارد تومان در لایحه اعلام داشته بود اما رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای پنجم شهر تهران اظهار کرده بود که با عنایت به محدودیت‌های موجود و وضعیت تحقق منابع و درآمدهای بودجه‌ای سال جاری، شورای اسلامی شهر تهران به کاهش بودجه پیشنهادی شهرداری تهران از 18 هزار و 490 میلیارد تومان به 17 هزار و 900 میلیارد تومان تغییر کرده است.
اما درهمین رابطه پیگیری خبرنگاردیده بان ایران درخصوص شفاف سازی جزییات لایحه بودجه سال آینده با عدم پاسخگویی برخی اعضای شورا همراه بود که به بهانه های مختلف، اظهارنظر در همین رابطه را به آینده موکول کردند.
شورای شهری که قرار بود اصل شفاف سازی را مبنای کار خود قرار دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر