کد خبر: 40130
A
دیده بان ایران روند کودک آزاری و چگونگی غلبه بر آن را بررسی می کند؛

قرایی مقدم: تا زمانی که مشکلات معیشتی و فرهنگی جامعه بهبود پیدا نکند، نباید توقع کاهش معضلات اجتماعی نظیر کودک آزاری را داشت/ ریشه اصلی خشونت عدم وجود ثبات اقتصادی، فرهنگی و نشاط در کشور است

یک جامعه شناس درباره تبعات عدم کنترل معضل های اجتماعی همچون کودک آزاری گفت: کنترل نکردن این قبیل معضل ها می تواند تبعات سنگین و جبران ناپذیری را برای مردم و جامعه به دنبال داشته باشد. تئوری چرخش خشونت می تواند زاده خشونت های بعدی نیز باشد. زمانی که فردی در محیط خشونت برانگیزی تربیت و رشد می کند، قطعا در آینده می تواند خشونت های پی در پی و مهلکی را به اطرافیان و جامعه خود برساند.

قرایی مقدم: تا زمانی که مشکلات معیشتی و فرهنگی جامعه بهبود پیدا نکند، نباید توقع کاهش معضلات اجتماعی نظیر کودک آزاری را داشت/ ریشه اصلی خشونت عدم وجود ثبات اقتصادی، فرهنگی و نشاط در کشور است
 

دیده بان ایران - سپیده اجلالی: متاسفانه در سال جاری به خصوص چند ماهه اخیر با خبرهای تلخ و گزنده "کودک آزاری های متعدد" در کشور رو به رو بوده ایم که هرکدام از این خبرها چند روزی نقل محافل رسانه ها و شبکه های مجازی بوده و سپس از یاد رفته اند؛ به طوری که می توان گفت هیچ راه تدبیری برای مقابله و یا کاهش معضل کودک آزاری در سطح کشور در دستور کار قرار نگرفته است. 

سال 96 مصادف شد با قتل و تجاوز آتنای 7 ساله در پارس آباد، ستایش 6 ساله افغان توسط پسر نوجوان همسایه و ده ها مورد مشابه.
تنها راه چاره ای که در رابطه با کودک آزاری های اخیر در کشور اتخاذ و به اجرا در آمده است، حکم قصاص و اعدام برای متهمان این پرونده هاست در صورتی که اعدام می تواند آخرین راه برای مقابله با این امر باشد کما اینکه بر  اثرافزایش حجم حکم اعدام در کشورمی توان گفت این نوع  محاکمه ها دیگر همانند سابق برخورداری لازم را ندارند. اما در همه موارد نیز حکم اعدام و قصاص اجرا نمی شود و  در این بین نیز استثناهایی همچون پرونده سعید طوسی و برخورد با وی نیز وجود دارد. 
چندی پیش نیز سعید طوسی، قاری مشهور کشور، که سال قبل به اتهام آزار جنسی شاگردان خود خبر ساز شده بود، از اتهامات خود تبرئه شد. 
نزدیک به یک ماه قبل نیز، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره پرونده طوسی گفته بود: «فردی شکایت کرد و روال قانونی بررسی شد، هنوز مرحله رسیدگی نهایی نشده است. به‌لحاظ پیگیری یکی از شکات در مسئله خلاف عفت عمومی قرار منع تعقیب در دادسرا صادر و تأیید شد. ادعای دیگری شد درباره تشویق به فساد که قرار منع تعقیب صادر شد که دادگاه با قرائن و شرایط، رسیدگی را ادامه داد و قرار منع تعقیب را نقض کرد».
تمامی این موارد و همچنین رفع اتهام سعید طوسی، به منزله تبعیض در اجرای حکم کودک آزاری است.

 

این در حالی است که کشور ما از سال 81 به طور رسمی به کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان پیوسته است اما متاسفانه شواهد و عدله موجود از وضعیت بسیاری از کودکان و همچنین تعارض ها و کودک آزاری های موجود در جامعه نمایانگر پایبند نبودن به چهارچوب قوانین این کنوانسیون است. 
طی یک ماه اخیر، میزان کودک آزاری های حاکم بر جامعه بیش از 4مورد بوده است اما مجلس شورای اسلامی تاکنون لایحه ای تحت حمایت از کودکان و برخورد قطعی با خاطیان در این امر جهت کنترل و جلوگیری از بروز این هرچه بیشتر این معضل در جامعه نداشته اند.

 

قرایی مقدم: عدم وجود ثبات اقتصادی، فرهنگی و نشاط در جامعه ریشه اصلی خشونت و کودک آزاری در جامعه است

 

در رابطه با منشاء افزایش حجم کودک آزاری های اخیر در جامعه دکتر امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و همچنین استاد دانشگاه، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: مهم ترین دلیل افزایش کودک آزاری های اخیر در جامعه، فشارهای متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، رسانه ای و نبود فضای بیان اندیشه ها برای افراد مختلف در کشور است. زمانی که این فشارها بر جامعه ای چیره می شود، به الطبع این فشارها به صورت خشونت بر روی افراد خانواده حاکم می شود. فقر، تورم، گرانی، نبود شادی و نشاط در جامعه، عدم اشتغال و آزادی بیان همگی تاثیر به سزایی بر رفنارهای خشونت آمیز افراد در جامعه و خانواده را دارند. 

 

وی تصریح کرد: نتیجه تمامی این عوامل می تواند منجر به کودک آزاری و یا همسر آزاری در درون یک خانواده شود. خشونت دارای یک تئوری به نام "تئوری چرخش در خشونت" است. این تئوری عبارت است از زاده شدن خشونت در پی خشونت قبلی همانند پخش شدن فیلم های خشونت آمیزی که از رسانه های کشور پخش می شوند، قطعا این رسانه ها می توانند مروج خشم در جامعه باشند. البته رسانه های ملی سهم به سزایی در آگاهی افراد جهت کنترل و جلوگیری از معضل کودک آزاری در جامعه دارند.

 

قرایی مقدم درباره تبعات عدم کنترل معضل های اجتماعی همچون کودک آزاری بیان کرد: کنترل نکرن این قبیل معضل ها می تواند تبعات سنگین و جبران ناپذیری را برای مردم و جامعه به دنبال داشته باشد. همانطور که عرض کردم تئوری چرخش خشونت می تواند زاده خشونت های بعدی نیز باشد. زمانی که فردی در محیط خشونت برانگیزی تربیت و رشد می کند، قطعا در آینده می تواند خشونت های پی در پی و مهلکی را به اطرافیان و جامعه خود برساند.

 

وی درخصوص راهکارهای پیشنهادی و موجود جهت کاهش صدمات ناشی از کودک آزاری در جامعه اظهار کرد: تا زمانی که تمامی ریشه های به وجود آمدن معضلات اجتماعی و خشونت از بین نرود، نمی توان صدمات ناشی از کودک آزاری و یا سایر معضلات اجتماعی در جامعه را از بین برد. 

 

این استاد دانشگاه در پایان گفت: عدم وجود شادی و نشاط در جامعه عامل مهمی است که رئیس جمهور در سخرانی 22 بهمن ماه و همچنین در نشست با استانداران در صبح امروز بدان اشاره نمودند اما سوال مطرح شده از رئیس جمهور اینجاست که چگونه می توان جامعه را شاد نمود؟ دلیل نبود شادی درجامعه عدم توجه مسئولان جهت رسیدگی به مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی جامعه است و تا زمانی که این مشکلات بهبود نیابد، نباید توقع کاهش معضلات اجتماعی در جامعه را داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر