کد خبر: 40420
A

گفت و گو با نخستین امدادگرانی که شب را در کنار لاشه هواپیما سپری کردند/ بهمن بخش زیادی از هواپیما را مدفون کرده است

بارندگی و وزش باد شدید همچنان در ارتفاعات دنا ادامه دارد، اما تیم‌های امدادی هلال‌احمر و تکاوران ارتش از زمین و آسمان به‌دنبال پیکر‌های بی‌جان مسافران پرواز هستند

گفت و گو  با نخستین امدادگرانی که شب را در کنار لاشه هواپیما سپری کردند/ بهمن بخش زیادی از هواپیما را مدفون کرده است

دیده بان ایران: چهار روز از حادثه سقوط هواپیمای آسمان در قله دنا می‌گذرد. بارندگی و وزش باد شدید همچنان در ارتفاعات دنا ادامه دارد، اما تیم‌های امدادی هلال‌احمر و تکاوران ارتش از زمین و آسمان به‌دنبال پیکر‌های بی‌جان مسافران پرواز هستند. صبح دیروز بود که پیکر تعدادی از جانباخته‌های حادثه هوایی تهران - یاسوج به پایین منتقل شد. شرایط جوی مانع از کشف و شناسایی سریع پیکر کشته‌شدگان این حادثه شده است.

عملیات انتقال اجساد از صبح چهارشنبه آغاز شد. پس از شناسایی محل دقیق سقوط هواپیما، چند تیم به سمت محل حادثه در ارتفاعات حرکت کردند. نخستین گروهی که به ارتفاع ٤‌هزار متری قله «پازنپیر» رسید، تیمی ١٦ نفره از کوهنوردان و اسکی‌بازان هلال‌احمر، ارتش و هیأت کوهنوردی بود که شب را در ارتفاع ٤هزار متری و دمای منفی ٢٠ درجه سانتی‌گراد سپری کردند. این تیم امداد کوهستان با شناسایی، پیکرهای برخی از سرنشینان هواپیمای ATR ٧٢ را به پایین انتقال می‌دهند. همزمان با پایین آمدن این تیم ١٦ نفره، یک گروه ٤٠نفره نیروی تخصصی شامل تیم‌های کوهنوردی و هیمالیانورد و واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر در قالب ٨ تیم به ارتفاعات اعزام شدند. در طول مسیر ٢ دره و ٢ یخچال بسیار خطرناک وجود دارد که در این یخچال‌ها کارگاه‌های ثابت‌ قرار داده شده تا تیم بعدی بتواند ایمن از مسیر عبور کند. البته بارش شدید برف کار این تیم را ناتمام گذاشت تا شاید با بهتر شدن شرایط جوی تیم‌های بعدی حاضر در این منطقه کار ناتمام آنها را به پایان برسانند. اما شرایط جوی بسیار بد و کولاک شدید برف عملیات جست‌وجو را متوقف کرده است و تا روز جمعه دیگر امکان جست‌وجو نیست و همزمان با مساعد شدن هوا عملیات مجددا آغاز می‌شود. این درحالی است که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است شرایط ناپایدار جوی و بارش برف و کولاک در ارتفاعات محل حادثه تا سه‌شنبه هفته آینده ادامه دارد.

توقف عملیات تا بهترشدن آب‌وهوا

تصمیم ادامه عملیات انتقال اجساد به نیروهای امدادی سپرده شده تا با توجه به شرایط تصمیم‌گیری کنند. این خبر را اسماعیل نجار، مدیرکل بحران کشور اعلام کرد. به‌گفته او، از صبح چهارشنبه تا حوالی ساعت ٢بعدازظهر، ١٥ کوله‌پشتی به پایین منتقل شده است و مشخص نیست که چه تعداد قطعه در این کوله‌ها موجود است. این قطعات تحویل مراجع قضائی می‌شود تا با  DNAها تطبیق داده شود. او همچنین درباره ادامه عملیات انتقال اجساد گفت: «با توجه به باد شدید و بارش برف، تصمیم را به خود امدادگران سپردیم و با نظر آنها عملیات متوقف شده است. بازماندگان حادثه راضی نیستند که جان امدادگران به‌خطر بیفتد. شرایط بسیار سخت است. از طریق بی‌سیم به تیم‌هایی که در ارتفاعات هستند، گفتیم که اگر امکان استمرار عملیات نیست، عملیات را متوقف کنند. وضع جوی نامساعد بوده و اقدامی نمی‌توان صورت داد، همچنین نمی‌توان اعلام کرد پایان عملیات چه زمانی خواهد بود. ما تلاش می‌کنیم که در حداقل زمان پیکرها به بازماندگان تحویل داده شود.» استاندار اصفهان هم با اشاره به شرایط نامساعد جوی روز چهارشنبه در ارتفاعات «پازنپیر» گفت: «دیگر امکان جست‌وجو وجود ندارند. شاید  امروز هم به همین صورت باشد. من از طریق بی‌سیم با افرادی که در ارتفاعات هستند، تماس گرفتم و اعلام کردند شرایط خیلی بد و طوفان شدید است و افرادی که قطعات پیکر جانباختگان را در کوله‌پشتی حمل و به سمت پایین حرکت کرده بودند، نتوانستند به مسیر ادامه دهند چرا که خطر پرت‌شدن این افراد وجود داشت. بزرگترین قطعه‌ای که از هواپیما مشاهده شده بخشی از سقف آن است. ١٠متر پایین‌تر از محل برخورد هواپیما شیب تندی وجود دارد که بسیار خطرناک است و بسیاری از قطعات هواپیما نیز به پایین ریخته شده است. ارتفاع برف در منطقه‌ای که هواپیما سقوط کرده بین ٥٠سانتی‌متر تا یک‌متر متغیر است و برای یافتن پیکر جانباختگان باید برف زیادی را کنار زد. بهمن بخش زیادی از هواپیما را مدفون کرده است، به همین دلیل هنوز هم جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر