کد خبر: 41157
A

اعتراض دسته‌جمعی نمایندگان اصفهان؛ مردم را سرکار گذاشتید؟ چرا راستش را نمی‌گویید؟

نشست علنی مجلس امروز علاوه بر رسیدگی به موضوعات مندرج در دستورکار، با حاشیه‌هایی همراه بود، نمایندگان اصفهان به بی‌اعتنایی دولت در تأمین حق‌آبه گلایه داشتند ضمن آنکه معاون پارلمانی وزارت راه و شهرسازی نیز با دو تذکر هیأت رئیسه مواجه شد.

اعتراض دسته‌جمعی نمایندگان اصفهان؛ مردم را سرکار گذاشتید؟ چرا راستش را نمی‌گویید؟

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از خبرآنلاین، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان گزارش کمیسیون بهداشت در مورد رفع ایراد شورای نگهبان به طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت را بررسی کردند.

نمایندگان ماده ۱ این طرح را حذف کردند. طبق این ماده کلیه اعمال جراحی برای پیشگیری دائمی از بارداری ممنوع می شد و مجازات هایی برای پزشکان متخلف در نظر گرفته شده بود.علاوه بر این، ماده ۲ این طرح نیز حذف شد. در این ماده هرگونه تبلیغ در خصوص پیشگیری از بارداری و کاهش فرزندآوری ممنوع شده بود و مجازات هایی را برای تخلفات رسانه ای در نظر گرفته بود.

وکلای ملت ماده ۳ این طرح را نیز حذف کردند. این ماده در خصوص لزوم آموزش برای جلوگیری از تهدید سلامت جسمی و روانی مادر و کودک بود. در راستای رفع ایراد شورای نگهبان ماده ۴ این طرح را نیز که وزارت بهداشت را موظف به مدیریت برنامه سلامت باروری و فرزندآوری در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری می کرد نیز حذف کردند.

وکلای ملت همچنین ماده ۵ این طرح را حذف کردند. این ماده مقرر می کرد عبارت «حداکثر تا ۳ فرزند» در قانون مدیریت خدمات کشاورزی و قانون تنظیم خانواده و قانون تامین خدمات درمانی نسخ شود.

کمیسیون بهداشت اعلام کرد به دلیل ایراد شورای نگهبان در خصوص کل مصوبه که مغایر با سیاست های کل جمعیت اعلام شده است، کل طرح حذف شد و این موضوع در کمیسیون مشترک به طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در دست بررسی است.

کشاورزان صدقه نمی‌خواهند/وزرای نیرو حتی زبان عذرخواهی هم ندارند

حسن کامران در نطق میان‌دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در خصوص حوادث اخیر شرق اصفهان و ورزنه گفت: از همکاران سوال می‌کنم که باید با مدیران برخورد شود یا با محرومین؟ باید مدیران دادگاهی بشوند یا پابرهنه‌ها؟ کشاورزان شرق اصفهان از زمان صفویه کشت دارند، متدین هستند و خمس و زکات می دادند، جهیزیه می دادند. چرا امروز وزارت نیرو پاسخگو نیست؟

وی افزود: زمان آقای نامجو، چیت‌چیان و اردکانیان ۵۰ کشاورز به اتاقشان بردم و گفتم این ها متدین هستند. چرا این وضعیت را بر سرشان آوردید؟ برای مدیران ارشد متاسفم که جرات و حتی زبان عذرخواهی هم ندارید. این‌ها صدقه نمی‌خواهند. نرخ آب را مشخص و پول‌شان را بدهید؛ گرچه پول هم نخواستند.

نماینده مردم اصفهان تاکید کرد: چرا حقیقت را به مردم نمی‌گویید و سرکارشان می‌گذارید. راه حل آن همین قانونی است که مجلس تصویب کرده است. قانون توزیع عادلانه آب. به همین آقای اردکانیان گفتم یا حق‌آبه چاه‌ها را کم نکن یا حداقل بیایید موضوع برق چاه‌ها را حل کنید. این چه بساطی است، چه اداره کردنی است؟ حداقل بیایید استعفا دهید.

کامران در پایان هم منتقدانه گفت: چرا طرحی که در خصوص اموال نامشروع است، مطرح نمی شود؟

وعده‌های رئیس جمهور درباره زاینده‌رود عملیاتی نشد

هم‌چنین احمد سالک نماینده مردم اصفهان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) در تذکری گفت: طبق قانون دولت باید شرایط را برای کار همه مردم فراهم کند کشاورزان اصفهان به خصوص کشاورزان شرق این استان ظرفیت بالایی برا ی کار دارند اما شرایط لازم برای آن‌ها فراهم نیست کشاورزان آبی برای کشت ندارند.

وی بر لزوم ورود سران قوا برای حل مشکل آب در استان اصفهان تاکید کرد و گفت: رئیس‌جمهور در زمان انتخابات به اصفهان آمد و قول‌هایی برای بهبود وضعیت زاینده رود داد که هنوز عملیاتی نشده است. هنوز اشتغالی برای کشاورزان ایجاد نشده است.

چرا راستش را به مردم نمی‌گویید؟
حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در نطق میان دستور جلسه علنی امروز بیان کرد: آقای رییس‌جمهور مگر شما در سفر استانی‌تان نگفتید که مشکل آب استان اصفهان را حل می‌کنید؟ آیا می‌دانید که کشاورزان استان اصفهان چه روزهای سختی را می‌گذارند؟ آیا می‌دانید با نبود آب و کشت و شغل دیگری ندارند و چگونه معیشت خود را قرار است تامین کنند؟ واقعیت این است کسانی که تا دیروز زکات‌ده بودند امروز مستحق گرفتن زکات شدند. اگر قبول ندارید بیایید و وضعیت مردم را در شرق، غرب و جنوب استان اصفهان ببینید و راهکاری برای آن بیابید.

وی در ادامه گفت: ما نمایندگان استان اصفهان موضوع آب را رصد خواهیم کرد و اگر زمانی ببینیم که نمی‌توانیم حقوق مردم را استیفا کنیم حتما باید جای خود را به دیگران دهیم و از این سمت استعفا دهیم. از وزیر نیرو انتظار می‌رفت تا جدول زمان‌بندی اجرای مصوبات شورای عالی آب را ارائه کند اما تا الان اعلام نکردند و اما خطاب به آقای استاندار، انتقال پساب از شهری به شهر دیگر نه امکان‌پذیر است و نه کارشناسی شده. لطفا بدون مطالعه کاری را انجام ندهید؛ چراکه باعث از بین رفتن بیت‌المال می‌شود.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس، گفت: مردم شمال اصفهان نیز به همراه سایر نقاط استان همگی عضو یک استان هستند و هرگونه پرداخت هزینه عدم کشت که به جهت بی‌آبی نتوانسته‌اند کشت کنند باید همگانی باشد. نباید در این زمینه تبعیض قائل شد. اگر قرار است همه تجمع کنند شما اعلام کنید.در حالیکه به ایام پایانی سال ۹۶ نزدیک می‌شویم بسیاری از قول‌های رییس‌جمهور و رییس بانک مرکزی و معاونین بانک مرکزی در خصوص سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری هنوز تعیین و تکلیف نشده است. چرا راستش را به مردم نمی‌گویید؟

وزارتخانه‌های نیرو و صنعت حق آبه کشاورزان اصفهان را به تاراج می‌برند

حجت‌الاسلام ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان نیز در تذکری در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با استناد به ماده ۱۱ آیین نامه و اصل ۳ قانون اساسی در تذکر و اخطاری گفت: استان اصفهان دچار بحران شده اما حتی در بودجه ۹۷ هم به آن توجهی نشده است. کشاورزان اصفهان حق‌آبه دار آب زاینده‌رود هستند، بیش از ۱۰ سال است که حق آبه کشاورزان اصفهان توسط دو وزارت نیرو و صنعت به تاراج رفته است. صبر مردم هم حدی دارد. ده سال است که برای کشاورزان مشکل ایجاد کرده‌اید که حتی آنها برای امرار معاشان نیز مشکل دارند و خجالت زده خانواده‌هایشان هستند.

وی افزود: کشاورزان چاره ای جز اعتراض برای احقاق حقشان ندارند،رئیس‌جمهور در انتخابات به اصفهان سفر کردید و قول دادید که دیگر آب زاینده رود قطع نشود، این وعده چه شد؟ نمایندگان این استان تمام راه‌های مسالمت آمیز برای جلوگیری از بحران را طی کرده اند. ما جلساتی با رئیس‌جمهور، رییس مجلس و معاونان اول رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه داشتیم و تذکرات لازم را دادیم. پیش از این نیز با وزرای نیروی دو دولت یازدهم و دوازدهم هم جلسه برگزاری کردیم اما متاسفانه گوش کسی شنوا نیست.

نماینده فلاورجان یادآور شد: آب آشامیدنی ۵ میلیون نفر و مقداری زیادی از کشاورزان با چالش روبرو شده. در این باره هیچ تفاوتی بین شرق و غرب اصفهان وجود ندارد لذا اگر قرار بر پرداخت خسارت باشد باید به همه کشاورزان داده شود. کشاورزان به دلیل نبود آب دچار خساراتی شدند. نمونه آن را در شهرستان فلاورجان می تواند دید که همه از گرسنگی رنج می برند چون ۹۰ درصد مردم فلاورجان کشاورزند.

مسئولان استانی چرا به میان کشاورزان اصفهان نمی‌آیند/ کشاورزان حق شان را می خواهند

همچنین حمیدرضا فولادگر در تذکری در پایان جلسه علنی امروز، بیان کرد: در استان اصفهان و شهرستان‌های اصفهان مدت‌هاست که درگیر مساله آب و زاینده‌رود هستیم و این امر به دلایل مختلف از نحوه مدیریت آب گرفته تا خشکسالی‌ها، عدم رعایت حقابه، به هم خوردن رژیم حقوقی زاینده‌رود و برداشت‌های بی‌رویه و همچنین عدم اصلاح الگوی مصرف همه دست به دست هم داده و وضعیت فعلی را ایجاد کرده است. در خصوص زاینده‌رود نیز شاهد هستیم که آقای رییس‌جمهور در سفر استانی خود قول دادند که زاینده‌رود همیشه جاری باشد و در این زمینه لازم بود دستگاه‌های اجرایی مربوطه نیز همراهی کنند تا این مساله کنترل شود.

وی در ادامه گفت: متاسفانه امروز شاهد هستیم که کشاورزان عزیزمان تجمع کرده‌اند. در دو ماه قبل و در زمان اغتشاشات نیز ما از کشاورزان تشکر کردیم که خویشتنداری کردند و نگذاشتند دیگران از آنها استفاده کنند اما اکنون کشاورزان حرف حق خود را مطرح می‌کنند. از نیروی انتظامی درخواست داریم در عین حال که مسئول حفظ امنیت هستند خویشتنداری کنند. کشاورزان نیز تا به حال حرف خود را به صورت صنفی بیان کرده‌اند و اجازه ندهند از تجمعات آنها سوء استفاده شود.

وی افزود: مسئولین استانی و همچنین مسئولین مربوطه چرا به میان کشاورزان نمی‌آیند و به مشکلات آنها گوش نمی‌دهند. قرار بود امروز جلسه‌ای با حضور رییس مجلس و وزیر نیرو و استاندار برگزار شود اما به دلیل ضرورت حضور همزمان وزیر نیرو و استاندار در جلسه، این جلسه به سه‌شنبه موکول شد.ان‌شاءالله با پرداخت خسارت عدم کشت و تسریع در اجرای طرح تونل سوم و رعایت حقابه‌ها و مقابله با برداشت‌های بی‌رویه این مشکلات حل شود.

تذکر پزشکیان به معاون پارلمانی وزیر راه و شهرسازی

احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز به علیرضا محفوظی معاون پارلمانی وزیر راه و شهرسازی تذکر داد که در میان صندلی نمایندگان نرود و به جایگاه خود در صندلی‌های جلوی مجلس برود.

همچنین مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت نیز به معاون پارلمانی وزیر راه و شهرسازی تذکر داد که در صندلی‌های جلوی مجلس بنشیند و اگر نمایندگان قصد صحبت با وی را دارند به ایشان مراجعه کنند.

اختصاص۳۲۰۰ میلیارد تومان از مالیات شهرداری‌ها برای هدفمندی یارانه‌ها خیانت است

مهرداد لاهوتی بائوج در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۱۸۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: آقای لاریجانی در جریان تصویب لایحه بودجه در آخرین روز، حدود ۲۰۰ ردیف بودجه را یک‌جا رای گرفت و این درحالی است که برخی بندها در این میان وجود داشت که نمایندگان از آن بی‌اطلاع بودند. آقای لاریجانی عملاً یک کتابچه بودجه را با یک رای به تصویب رساند که اتفاقاً معمولاً در مجلس چنین مسائلی عرف است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از این ردیف‌ها اعلام کرد: از روز گذشته متوجه اتفاقی شدیم که برخی همکاران تایید و بعضی رد می‌کنند. بر اساس آن ۳۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها برای هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یابد که این بالاترین خیانت است.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور خاطرنشان کرد: این درست نیست که دولت همچون یک حلقه واصل این پول را وصول کند. در بحث درمان نیز دیدیم که قرار شد دولت یک درصد از مالیات ارزش افزوده را وصول، و به بخش سلامت تخصیص دهد.بعضی شهرداری‌های کوچک امروز حتی برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکل روبرو هستند. اتفاقاً این پول را مردم تامین می‌کنند و چگونه می‌شود که وقتی دولت صرفاً یک واسطه است، ۳۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد را دریافت کند.

لاهوتی از مسعود پزشکیان که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت، درخواست که نسبت به رسیدگی به این مسئله دستور لازم را صادر کند و در پایان گفت: امروز لایحه مربوط به افراد دارای معلویت را تصویب کردیم و این درحالی است که خزانه‌داری تخصیص مربوط به بهزیستی را پرداخت نکرده اما تخصیص مربوط به کمیته امداد را پرداخت کرده است و خواهشمان این است که دستور دهید تخصیص مربوط به خزانه‌داری نیز پرداخت شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر