کد خبر: 41278
A
محسن بیگدلی در گفت و گو با دیده بان ایران؛

اینکه می گویند چهارشنبه سوری سبقه تاریخی ندارد، نشان دهنده فقر سواد و آگاهی افراد است/ برگزاری مراسم چهارشنبه سوری هیچ تضادی با دین ما ندارد و از رسوم ایران باستان است

مدیر گروه رشته تاریخ دانشگاه پیام نور استان تهران: رسم برگزاری چهارشنبه سوری هم ریشه در فرهنگ هم تاریخ و تمدن ایران دارد و در برخی منابع آمده است که این رسم از زمان آریایی ها نیز برگزار می شده است. انتشار مباحثی که بیانگر ایرانی نبودن چهارشنبه سوری است، نشان دهنده فقر سواد و آگاهی است و کسانی که اطلاعات و آگاهی کافی در زمینه سنت ایرانیان ندارند در این خصوص بحث می کنند.

اینکه می گویند چهارشنبه سوری سبقه تاریخی ندارد، نشان دهنده فقر سواد و آگاهی افراد است/ برگزاری مراسم چهارشنبه سوری هیچ تضادی با دین ما ندارد و از رسوم ایران باستان است
دیده بان ایران: صبح امروز روزنامه جمهوری اسلامی نوشت "چهارشنبه سوری" سال هاست برای مردم به یک دردسر واقعی تبدیل شده است. برخی گفته‌اند «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری در زبان کُردی که به معنی سرخ است ساخته شده‌است (این مطلب سندیت تاریخی و علمی ندارد) که در آن آتش بزرگی تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگه داشته می‌شود. عده‌ای نیز چهارشنبه سوری را به زرتشت و زرتشتیان نسبت داده‌اند.ولی دکتر کورش نیکنام موبد زرتشتی و پژوهشگر در آداب و سنن ایران باستان، عقیده دارد که چهارشنبه سوری هیچ ارتباطی با ایران باستان و زرتشتیان ندارد.
جالب‌ترین سرمنشا ادعایی که برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری گفته شده، قیام مختار ثقفی است که به خون خواهی شهدای کربلا قیام کرده است.

 

در راستای صحت و سقم این موضوع؛ "دکترمحسن بیگدلی" مدیر گروه رشته تاریخ دانشگاه پیام نور استان تهران و عضو کمیته ی ارتباط با دانشگاه های خارج از کشور، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد چرا که رسم برگزاری مراسم چهارشنبه سوری ریشه در فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران دارد و در برخی منابع آمده است که این رسم از زمان آریایی ها نیز برگزار می شده است. آتش یکی از عناصر 4 گانه طبیعت است که منشاء آن نیز نور می باشد همان نوری که یکی از اسماء الهی است و در قرآن و آیات الهی نیز از آن نام برده شده است. 

 

وی افرود: نیاکان ما نیز با اتکا به همین مسائل و همچنین تلفیقی از سایر ادیان و مذاهب پیش از اسلام استفاده شده است. لازم به ذکر است که انتشار این مسائل نشان دهنده فقر سواد و آگاهی است و کسانی که اطلاعات و  آگاهی کافی در زمینه سنت ایرانیان ندارند در این خصوص بحث می کنند و این آداب و رسوم هیچ تضادی با مذهب و آموزه های دینی ما ندارد. 

 

مدیر گروه رشته تاریخ مرکز تهران جنوب در رابطه با ادعای دکترفاطمه شیبانی در زمینه "پریدن آتش به منزله توهین به آن است و با فرهنگ ایران تطابق ندارد" بیان کرد: چهارشنبه سوری کاملا ایرانی است و به دوران باستان و نیاکان و ایرانیان مرتبط است اما بر اثر تغییر در فرهنگ و اضافه شدن برخی هنجار شکنی ها همانند استفاده از مواد محترقه این اصطلاحات به کار برده می شود چرا که آیین مربوطه به این شب شامل برافروختن آتش، قاشق زنی، فال گوش ایستادن و آجیل خوردن و دورهم جمع شدن است. 

 

بیگدلی ادامه داد: این جشن  و برافروختن آتش به عنوان رفتن سرما و گرم شدن و همچنین نوید آمدن فصل گرما و بهار طبیعت است. 

 

همچنین این استاد تاریخ دانشگاه اظهار کرد: این رسم در برخی کشور های دیگر نیز اجرا می شود و تمامی این کشورها می دانند که رسم چهارشنبه سوری و برافرروختن آتش متعلق به ایران باستان است. 

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما آیین های دیگری هم داریم که معمولا نه تنها به وجود آن شک نمی کنند بلکه توسط برخی دستگاه ها تبلیغ هم می شود ولی چهارشنبه سوری و سایر رسوم ایرانی اینگونه نیست دلیل آن هم ازدیاد و جا افتادن فرهنگ غلط استفاده از مواد محترقه است. کنترل این مبحث نیز نیاز به فرهنگ سازی دارد. تعطیلی زود هنگام ادارات و مدارس به جای کنترل کردن آن شیوه نادرست و غلطی می تواند باشد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر