کد خبر: 41370
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛ نجفی چرا استعفا کرد!؟

رانده شده از بهشت!

صبح روز گذشته با نبرد مجازی حامیان و مخالفان شهردار تهران آغاز شد. "شهردار تهران استعفا کرد..." این خبر به سرعت در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد. در همین رابطه نیزتمامی اعضای شورای شهر نسبت به این موضوع واکنش صریحی از خود نشان دادند و مسئله استعفای نجفی را تکذیب نمودند.

رانده شده از بهشت!

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: مردم تهران صبح روز گذشته را با نبرد مجازی حامیان و مخالفان شهردار تهران و خبری با تیتر "شهردار تهران استعفا کرد..."  آغاز کردند.

این خبر به سرعت در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شد. در همین رابطه نیزتمامی اعضای شورای شهر نسبت به این موضوع واکنش صریحی از خود نشان دادند و مسئله استعفای نجفی را تکذیب نمودند.

این در حالی است که زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای پنجم شهر تهران، نیز به دیده بان ایران گفت: "بنده عضوی از شورای شهر هستم و این خبر را به شدت تکذیب می کنم."

اما دیری نپایید که محسن هاشمی، رئیس شورای پنجم تهران، اعلام داشت که نامه استعفای نجفی عصرروز دوشنبه به دست بنده رسیده است. امروز هم با حدود 20نفر از اعضای شورای شهر طی جلسه‌ای موضوع را بررسی کردیم. موضوع استعفای نجفی یک مشکل جدید پزشکی است. می‌دانیم که اطلاعات پزشکی را نمی‌توان علنی کرد، هر چند که از کم و کیف مشکل باخبر هستم اما بحث شخصی و خصوصی است.

گرچه خبر بیماری شهردار تهران از صبح روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد اما اتفاق‌های رخ داده در مراسم جشن روز زن در برج میلاد و حاشیه‌هایی که برای نجفی ایجاد شد، این تصور را به ‌وجود آورد که دلیل اصلی استعفا همین موضوع است. محسن هاشمی البته این موضوع را تکذیب می‌کند. او در نشست خبری خودش اظهار کرد که هرچند آقای نجفی فشارهای زیادی تحمل کرده اما تصمیم داشت بماند تا اینکه این مشکل جدید پزشکی حادث شد و دکتر تأکید کرده که از فضای پراسترس دور باشد؛ این در حالی است که در شهرداری فشار و استرس زیاد است.»

با این تفاسیر، دلیل بی خبری اعضای شورا با وجود اخذ نامه استعفا از دوروز قبل را نمی توان توجیه کرد.

علاوه بر بیماری نجفی و حاشیه حضور وی در مراسم روز زن، می توان به مخالفت از جانب جبهه های مخالف و فشار های تحمیلی بر وی نیز اشاره نمود. نجفی در دوران 7 ماه حضور خود در بهشت، سعی در افشا نمودن قراردادهای نجومی زمان قالیباف را داشت به عبارتی "نجفی قصد بر هم زدن نظمی که قالیباف و متحدانش طی ۱۲ سال در حیاط خلوت شهرداری داشتند را دارد."

در واقع شهردار فعلی تهران، در وهله اول سعی داشته که اولا قرارداد‌ها و مدیریت منابع مالی در شهرداری را شفاف تر از گذشته کند و سپس سعی داشت و دارد در خدمات فرهنگی که به شهروندان تهرانی ارائه می‌دهد به نیازهای مورد نظر شهروندان بیشتر نزدیک شود تا آنچه نظام سیاسی کشور از او می‌خواهد که در ماجراهای برج میلاد به حاشیه کشیده شد و در قدم سوم سعی داشت و دارد، در واگذاری امور شهرداری به بخش خصوصی وسواس بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند. این مساله هم خود را در تجمع‌های هر روزه‌ی پیمانکاران بدهکار مقابل شهرداری نشان می‌دهد.

در راستای استعفای شهردار تهران، گویی شورای اصلاح طلب تهران از این موضوع ناراحت بوده و در پی ماندگاری نجفی هستند. حال اظهار نظر برخی از مخالفان استعفای نجفی را بررسی می کنیم: 

   استعفاء به نفع شهر نیست

محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران در پی استعفای نجفی می گوید: به هر حال مجموعه همکاران ما در شورا به شدت از این مسئله ناراحت هستند. اعضای شورا موافق استعفا نبودند، کما اینکه آقای نجفی رأسا خودشان تصمیم گرفتند و اگر با اعضای شورا مشورت می‌کردند، تلاش می‌کردیم این اتفاق رخ ندهد. این مسئله به‌نفع شهر نیست. ما مخالف استعفای شهردار هستیم  و انتظار استعفا را نداشتیم. امیدوارم بتوانیم آقای نجفی را مجاب کنیم که به‌عنوان شهردار ادامه فعالیت بدهند.

آقای نجفی از 6‌ماه پیش این وظیفه را به‌عهده گرفته و یکی از چهره‌های ممتاز کشور به‌شمار می‌رود. او شخصیتی پاکدست و قابل‌احترام است. بدون‌تردید شرایطی که باعث شده‌ شهردار تهران چنین تصمیمی بگیرد، قابل‌تامل است. ما به‌عنوان اعضای شورا آقای نجفی را انتخاب کردیم اما قطعا برای همکاران ما توجه به‌دلایل استعفا و اینکه شهر آسیبی نبیند در اولویت قرار دارد.

   امیدوار به ماندن شهردار هستیم

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر می گوید: عملکرد آقای نجفی باعث تغییر و تحول مثبت در شهر شده است. شاهد هستیم که شفافیت در مدیریت شهر درحال شکل‌گیری است. اگر او از تصمیمی که گرفته پشیمان نشود، خللی در مدیریت شهری به‌وجود می‌آید، اگرچه همه ما مردان و زنان روزهای سخت هستیم و اجازه نمی‌دهیم خللی ایجاد شود. فعلا آقای نجفی شهردار تهران هستند و بعد از تعطیلات، شورای‌شهر درباره استعفای شهردار تصمیم می‌گیرد.

قطعا اعضای شورای شهر با استعفای شهردار موافقت نخواهند کرد.آقای نجفی بیشترین سعی‌شان در جهت شفاف‌سازی‌ بود. او در راستای جلوگیری از منافع جناحی و گروهی تلاش کرد. تمام اعضای شورا با قدرت پشتیبان او خواهند بود و سعی می‌کنیم که او را قانع ‌کنیم تا همچنان شهردار تهران بماند.

حذف نجفی تکرار تجربه تلخ شورای شهر اول تهران است

آذر منصوری در رابطه با استعفای نجفی در توتئیتی می گوید: شورای شهر پنجم تهران باید توجه داشته باشد که حذف نجفی ممکن است تکرار تجربه تلخ شورای اول شهر تهران را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی اعضاء شورا باید ضمن حفظ انسجام و پرهیز از تفرقه، حداکثر تلاش خود را برای پشتیبانی و حمایت همه جانبه از عملکرد شهردار منتخب خود به کار گیرید.

آرزو و اقدامات رفتن نجفی از جانب عده ای علیه تهران و تهرانی هاست

علی شکوری راد نیز در این خصوص در توئیتر خود نوشت: نجفی شهرداری کارآمد و موفق است. در این مدت تعامل خوبی با شورا داشته، همکاران شایسته ای برگزیده و کارهای شفاف و ارزشمندی انجام داده است. رفتن او از شهرداری اصلا به نفع تهران و تهرانی نیست. آنهایی که این آرزو را دارند و دنبال می کنند، بدانند، اقداماتشان علیه مردم و شهر تهران است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر