کد خبر: 42282
A

امام‌جمعه موقت اصفهان: کشاورزان اصفهان حقابه تاریخی دارند/ باید حرف مردم را شنید

امام جمعه اصفهان با اشاره به حقابه کشاورزان اصفهانی اظهار کرد: مطرح کردن مطالبات که منجر به سوءاستفاده نشود مانعی ندارد این مردم شهید دادند و برای نظام خدمت کردند. باید حرف مردم را شنید و راه حل پیدا کرد.

امام‌جمعه موقت اصفهان: کشاورزان اصفهان حقابه تاریخی دارند/ باید حرف مردم را شنید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان درباره اعتراض‌های مختلف مردم نسبت به خشکسالی و عدم پرداخت حقابه اظهار کرد: مردم اصفهان قبل سال جدید آمدند و یک اعتراض‌هایی داشتند که خشکسالی هست و به داد ما برسید. این اعتراض مردمی است که کشاورزیشان فلج شده است و این وضعیت زندگی در منطقه شرق اصفهان است و در خود اصفهان هم که زاینده‌رود خشک شد و رفت. آبی هم که برای مناطق شرق اصفهان تا گاوخونی می‌رفت، تماماً خشک شده است و مردم در فشار و رنج هستند.

 

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به حضور کشاورزان در نماز جمعه اصفهان اظهار کرد: در خطبه‌ای در اولین هفته سال جدید گفتم که البته مردم حق دارند حقوقشان را مطالبه کنند ولی به گونه‌ای که دشمنان سوء استفاده نکنند. این مردم شهید دادند و برای نظام خدمت کردند. باید حرف مردم را شنید و راه حل پیدا کرد.

 

محمدتقی رهبر اضافه کرد: من در دوره نمایندگی خیلی پیگیر مسئله آب بودم و الان هم هستم. حقابه مردم اصفهان به زمان شیخ بهایی برمی‌گردد که در زمان شیخ بهایی تقسیم آب به مناطق مختلف انجام شد. از طرف دیگر خیلی از مردم کشاورز اصفهان در احداث تونل انتقال آب کوهرنگ به اصفهان که در زمان طاغوت ایجاد شده، سهم داشته‌اند و حتی یک پول‌هایی داده بودند که هنوز رسیدهای آن را دارند. از این رو کشاورزان اصفهان هم حقابه تاریخی دارند و هم مساعدت‌هایی برای انتقال داشتند.

 

او تصریح کرد: با وجود این حقابه، با گذشت زمان جمعیت زیاد و همچنین بارندگی کم شده است. از طرفی آب‌هایی هم به مناطق و استان‌های دیگر رفته است. در این میان استان‌های بالا دست از جمله چهارمحال و بختیاری بیش از حد خود آب برداشت می‌کنند و باید توجه کرد که کارخانه‌هایی هم مثل ذوب‌آهن و فولاد وجود دارند که از این آب استفاده می‌کنند و در کنار همه این موارد آب شرب یزد هست و این‌ها دست به دست هم داده‌اند و به بی‌آبی و خشکسالی منجر شده‌اند.

 

امام جمعه موقت اصفهان تأکید کرد: الان نظام و حکومت باید به داد این کشاورزان اصفهان برسد. البته من خبر دارم که آخر سال در مجلس نمایدگان، رئیس مجلس، وزیر نیرو و استاندار اصفهان جلسه‌ای داشتند. همچنین خود استاندار اصفهان هم یک مبالغی پول در منطقه به این کشاورزان داده است که کمکی به زندگی آن‌ها باشند. با وجود این برخی از آن طرف دنیا می‌خواهند همه چیز را بزرگ جلوه دهند و از این خواسته مردم سوء استفاده کنند.

 

محمدتقی رهبر افزود: مهم این است که کشاورزان اصفهان حق دارند. باید مسئولین مربوطه، وزارت نیرو و دیگر مسئولین استان به فکر آب باشند. با این اوضاع یکی از وظایف حکومت این است که برای آب در کشور فکری کند. یک کلام معروفی از قدیم بوده که جنگ آینده بر سر آب است.

 

او تأکید کرد: مشکل آب یک امر حیاتی است. ما در کشور می‌توانیم این آب‌ها را که بعضاً هدر می‌رود مهار کنیم. وزارت نیرو پدری کند و برنامه داشته باشد و به داد کشاورزان برسد. به هرحال این‌ها فرزندان این آب و خاک هستند و به هر طریق ممکن باید یک سهمیه برای زندگی به این‌ها بدهند.

 

امام جمعه موقت اصفهان گفت: الان آرامش در استان برقرار است ولی بالاخره این مطالبه در بین مردم وجود دارد. کمبود آب هست ولی باید این آب عادلانه توزیع شود. باید بین استان‌های مجاور عدالت برقرار شود. گاهی نمایندگان استان خوزستان از اینکه تونل سومی برای انتقال آب احداث شود، ایراد می‌گیرند./اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر