کد خبر: 42330
A
واکنش فعال محیط زیست به استعفای کاوه مدنی؛

محمد درویش در گفت و گو با دیده بان ایران: دچار فقر علمی شده ایم/ اگر نتوانیم دانش روز را به سازمان محیط زیست تزریق کنیم، قطعا محیط زیست به زودی نابود خواهد شد

محمد درویش فعال محیط زیست در خصوص عمده دلایل تخریب و برخوردهای رسانه ای با فعالان محیط زیست به دیده بان ایران گفت: می توان گفت یکی از اصلی ترین دلایل اتهاماتی که به فعالان محیط زیست وارد می شود به دلیل عدم توسعه یافتگی است همین توسعه نیافتگی حوزه محیط زیست سبب فقر علمی و در نهایت استفاده نکردن از افراد نخبه در این حوزه می شود.

محمد درویش در گفت و گو با دیده بان ایران:  دچار فقر علمی شده ایم/  اگر نتوانیم دانش روز را به سازمان محیط زیست تزریق کنیم، قطعا محیط زیست به زودی نابود خواهد شد
دیده بان ایران : روز گذشته خبر رسید که کاوه مدنی معاون بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی - اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، در حالی که خارج از کشور بوده،‌ استعفایش را به رئیس سازمان داده و کلانتری هم با این استعفا موافقت کرده است. کاوه مدنی  26 شهریور سال 96 در حالی که یکی از اساتید امپریال کالج لندن بود، دعوت سازمان محیط‌زیست را پذیرفت و به ایران آمد اما از همان اوایل پذیرش مسئولیتش، حاشیه‌های زیادی برایش به وجود آمد،‌ حتی زمانی که سیر بازداشت فعالان محیط‌ زیست شروع شده بود،‌ گفته شد که او هم بازداشت شده است. خبری که اگرچه دلایل محکمی برایش وجود داشت اما هیچ وقت تائید یا رد نشد.

 

در همین رابطه و در راستای پاسخ به این سوال که به کارگیری نخبگان محیط زیست مقیم خارج از کشور کار درستی است یا خیر، محمد درویش، فعال محیط‌ زیست، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده موافق به کارگیری این نخبگان هستم چراکه درحال حاضر یکی از عمده ترین مشکلاتی که ما در حوزه محیط زیست با آن دست و پنجه نرم می کنیم، "فقر علمی" است.  از طرفی سازمان حفاظت از محیط زیست نتوانسته است خود را به روز و از مشکلات خود را گره گشایی نماید. این سازمان به دلایل گوناگون اعم از مالی، علمی، تدارکاتی جا مانده است. ما اگر نتوانیم دانش روز محیط زیست را به آن تزریق کنیم، قطعا محیط زیست به زودی نابود خواهد شد.

 

وی افزود: ما باید بتوانیم با استفاده از استدلال های روز جهان، محقق شدن آرمان دست یافتن به  توسعه که زمینه ساز اشتغال است را فراهم کنیم که اگر این کار تحقق نیابد می تواند در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری را به بار آورد. 

 

  محمد درویش فعال محیط زیست در خصوص عمده دلایل تخریب های رسانه ایی و برخورد با فعالان محیط زیست به دیده بان ایران گفت: می توان گفت یکی از اصلی ترین دلایل اتهاماتی که به فعالان محیط زیست وارد می شود به دلیل عدم توسعه یافتگی است همین توسعه نیافتگی حوزه محیط زیست سبب فقر علمی و در نهایت  استفاده نکردن از افراد نخبه در این حوزه می شود. 

 

هممچنین وی اظهار کرد: برای آبادانی محیط زیست لازم است پروژه محیط زیست زدایی در ذهن و عمل بسیاری از دولتمردان و نمایندگان مجلس زدوده شود. هیچ یک از فعالان این حوزه مخالف حفاظت از محیط زیست نبوده و نیستند تنها این افراد لازم است موازین را در اخلاق خود رعایت کنند، سیستم های پالایش و فیلترینگ آن ها هم باید درست باشد و تحقق این آرمان ها در سایه وجود نیروی کار نخبه و کارآمد است. بسیاری از نخبگان نیز در داخل کشور وجود دارد که می توان از آن ها جهت گرفتن ایده های مناسب و ممکن استفاده کرد.

 

درویش درباره امنیتی شدن مسئله فعالان محیط زیست پش از مرگ سید امامی بیان کرد: این سوالی است که از مسئولین امنیتی کشور باید پرسیده شود. هرکسی که متهم به خطایی است، از این رو لازم است ما به صورت جداگانه فعالان ویا محیط زیست را مورد ارزیابی قرار دهیم و این دو مورد را در کنار هم قرار ندهیم. به اصطلاح با محیط زیست به صورت امنیتی برخورد نکنیم. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر