کد خبر: 42752
A
فریده غیرت در گفت و گو با دیده بان ایران؛

ماموران گشت ارشاد باید توجه داشته باشند که هشدار آن ها نباید در قالب توهین و یا لطمه زدن به افراد باشد/ هیچ ماموری اجازه بی احترامی و برخورد های زشت و زننده با افراد بدحجاب را ندارد

عضو کانون وکلای مرکز در رابطه با تازه ترین برخورد ماموران گشت ارشاد با دختری که به بهانه بدحجابی مورد بازخواست یک مامور نیروی انتظامی قرار گرفت، اظهار داشت: انجام وظیفه و هشدار هیچ مامور و مسئولی نباید همراه با خشونت و لطمه زدن به روح و یا جسم فرد طرف مقابل باشد. مسئولان باید توجه داشته باشند که هشدار آن ها نباید در قالب توهین و یا لطمه زدن به افراد باشد. مردم هم نباید در مقابل ماموران رفتار ناشایستی را انجام دهند.

ماموران گشت ارشاد باید توجه داشته باشند که هشدار آن ها نباید در قالب توهین و یا لطمه زدن به افراد باشد/ هیچ ماموری اجازه بی احترامی و برخورد های زشت و زننده با افراد بدحجاب را ندارد

 

دیده بان ایران: تصویر برخورد گشت ارشاد با یک دختر که در نهایت منجر به ازحال‌رفتن دختر شد و آن‌طور که پلیس ادعا کرده انگشت دست مأمور زن گشت ارشاد  دچار مصدومیت شد؛ با گذشت یک هفته از این واقعه اما واکنش به آن برخورد کماکان ادامه دارد. دو روز پیش نیز، 9 نماینده به وزیر کشور تذکر دادند. فاطمه حسینی، حمیده زرآبادی و هاجر چنارانی نمایندگان تهران، قزوین و نیشابور به اتفاق تعدادی از نمایندگان به وزیر کشور تذکر داده و خواستار ضرورت برخورد قاطع با مأموران خاطی گشت ارشاد شدند.

روز گذشته دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ضمن بیان اینکه در طرح ارتقای امنیت اجتماعی ظاهراً فقط با زنان مقابله جدی شده است در عین حال گفت: به نظر می‌رسد نباید در مصوبه "طرح جامع عفاف و حجاب " حدود عفاف و حجاب و تعیین مصادیق به اصطلاح بدحجابی به نیروی انتظامی به عنوان پلیس، سپرده می شد.

این در حالی است که سردار اشتری سردار «حسین اشتری» در همایش رؤسای پلیس امنیت عمومی با تأکید بر لزوم تداوم طرح‌های امنیت اخلاقی، گفت: «پلیس حافظ و پاسدار ارزش‌های نظام و انقلاب است، هر جا که ارزش‌های نظام و انقلاب به خطر بیفتد، برای صیانت از این ارزش‌ها آماده هستیم و حتی اگر مورد هجمه واقع شویم، کوتاه نمی‌آییم».

 

به همین منظور و در راستای تحلیل  حقوقی برخورد گشت ارشاد با دختر جوان به منظور مقابله با بدحجابی و ارشاد؛ فریده غیرت، حقوقدان، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: از نظر حقوقی نمی توان در خصوص گشت ارشاد و نحوه برخورد آن  با افراد اظهار نظر کرد. گشت ارشاد از مامورانی تشکیل شده است که این افراد تحت نظر قوه قضائیه و همچنین مقامات مربوطه وزارت کشور هستند و وظایف خاصی از جانب همین دو نهادی که نام برده شد، به این افراد مامور سپرده می شود. 

وی افزود: ما نمی توانیم به صلاحیت کاری آن ها ورود پیدا کنیم. از طرفی می توان گفت که ما در کشور خود شاهد قانونی به نام رعایت حجاب و عفاف از جانب زنان هستیم. (این مسئله قانونی است و بنده نظر شخصی خود را عرض نمی کنم).حال اگر زنان از انجام وظیفه خود که قانون برای آن ها تحت عنوان رعایت حجاب و عفاف معرفی کرده است، سر باز زنند آنگاه ماموران و ضابطین وزارت کشور، شهربانی، دادگستری و نییروی انتظامی که مامور این کار شدند باید انجام وظیفه کنند.

 

غیرت همچنین تاکید کرد: باید توجه داشت که انجام وظیفه و هشدار هیچ مامور و مسئولی نباید همراه با خشونت و لطمه زدن به روح و یا جسم فرد طرف مقابل باشد. مسئولان باید توجه داشته باشند که هشدار آن ها نباید در قالب توهین و یا لطمه زدن به افراد باشد. مردم هم نباید در مقابل ماموران رفتار ناشایستی را انجام دهند. 

این عضو کانون وکلای مرکز در پاسخ به این سوال که به نظرشما در قانون؛ اصلی ترین وظیفه نیروی انتظامی در مواجهه با بدحجابی چیست و چگونه تعریف شده است، بیان کرد: بدحجابی نیز مانند هرکار خلاف قانونی تبعاتی را به دنبال دارد. گفتنی است که هر مامور نیروی انتظامی وظیفه برخورد با بدحجابی را ندارد و این مسئولیت تنها به عهده ماموران خاصی که نهاد هایی نظیر فوه قضائیه و یا وزارت کشور نهاده شده است. (همانند گشت ارشاد)

غیرت خاطرنشان کرد: ماموران گشت ارشاد وظیفه دارند تا در نهایت آرامش و حفظ شان و کرامت انسانی با افراد برخورد و آن ها را متقاعد کنند همچنین آن ها اجازه بی احترامی و برخورد های زشت و زننده با افراد بدحجاب به جهت اصلاح آن ها را ندارند.

 

این حقوق دان در رابطه با مصادیق بدحجابی در قانون کشور تصریح کرد: فصل هجدهم از قانون مجازات اسلامی چندین ماده را به جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی اختصاص داده است. مطابق این ماده زنان در جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند تا حجاب و عفاف اسلامی را رعایت کنند. اگر این مسئله را رعایت نکنند مطابق مجازاتی که برای آنان در نظر گرفته شده ماموران بخش مربوطه باید عمل کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر