کد خبر: 42764
A
از مسجد الرفاهی تا شهر ری!!

سرگشتگی عجیب یک مومیایی و تعلل های بیجا در تشخیص آن ...

از روز دوشنبه سوم اردیبهشت خبری منتشر شد که حال و هوای مردم و کشور را برای مدتی از بازار گرانی ارز و رفتار ناشایست گشت ارشاد با مردم دور کرد. پیدا شدن یک مومیایی در اطاف حرم عبدالعظیم حسنی و انتساب آن به رضا شاه توسط بسیاری از تاریخ نگاران خبری است که دو روز است ذهن مردم را درگیر خود کرده است.

سرگشتگی عجیب یک مومیایی و تعلل های بیجا در تشخیص آن ...

دیده بان ایران: از روز دوشنبه سوم اردیبهشت خبری منتشر شد که حال و هوای مردم و کشور را برای مدتی از بازار گرانی ارز و رفتار ناشایست گشت ارشاد با مردم دور کرد.

 در ابتدا روزآروز از شایعه پیدا شدن یک مومیایی در عملیات توسعه حرم حضرت شاه عبدالعظیم ( ع)  و احتمال انتساب او به پهلوی اول صحبت کرد سپس پایگاه خبری چمدان در گفت‌وگو با حسن خلیل آبادی رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران برای اولین بار  این خبر را به صورت تایید شده و رسمی منتشر کرد.

خلیل آبادی در این مصاحبه از پیدا شدن یک مومیایی در ضلع غربی حرم حضرت شاه عبدالعظیم  و دفن مجدد آن در همان بخش خبر داد و در مورد انتساب آن به پهلوی اول تنها به حدس و گمان بسنده کرد.

ساعتی پس از انتشار این خبر مصطفی آجرلو، مدیر کل روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)  در گفت و گو با ایسنا ادعا کرد: جسد کشف شده نیز باقی مانده از یک جسد طبیعی است، هیچ جسد مومیایی در این منطقه به دست نیامده است، حتی چهره آن قابل تشخیص نبوده و شایعه پخش شده در خصوص بقایای این جسد صرفا ساخته شده فضای مجازی است.

اما روابط عمومی این آستان مطهر اطلاعات بیشتری نداد و تصویر جنازه یافت شده را نیز به رسانه‌ها نشان نداد و همچنین از خبرنگاران دعوت نکرد تا با مشاهده آنچه پیدا شده  بتوانند با اطمینان در این مورد خبر بنویسند، از طرف دیگر ساعاتی بعد انتشار یک سلفی با چیزی شبیه یک جنازه مومیایی شده در فضای مجازی  باعث شد تا شایعات منتشر شده درباره این مومیایی وارد فاز تازه ای شود.

 

در این بین بسیاری از تاریخ نگاران اظهار داشته اند که این مومیایی با توجه به اسناد تاریخی متعلق به رضاشاه است. اما این درحالی است که روز گذشته خسرو معتضد،  تاریخ نگار، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده این خبر را تکذیب می کنم و همچنین معتقد هستم که این خبر نمی تواند از صحت و سقم کافی برخوردار باشد. اظهار نظر پسر محمدرضا پهلوی را نیز باید به حساب ناآگاهی و بی سوادی وی گذاشت. این جنازه متعلق به رضا شاه پهلوی نیست چراکه پیشتر جنازه رضاخان را پسرش همراه خود به لس آنجلس برده بود. این مومیایی نیز متعلق به رضا پهلوی نیست مگر این که از طریق آزمایش  DNA  خلاف صحبت های من ثابت شود

 

همچنین وی ادامه داد: . تمامی خبرگزاری ها به جای دامن زدن بر حواشی این موضوع و ملتهب نمودن آن، اقدام به مصاحبه و یا گزارشی جامع و کامل با مفسری تاریخی و یا تاریخ نگار نمیاند. در این صورت می توانند به صحت و سقم این موضوع مومیایی یافته شده و یا عدم صحت آن پی ببرند.

 

این در حالی است که  دکتر حسن کریمیان - کارشناس رسمی قوه قضاییه و مسئول کمیته کارشناسان رسمی در بخش باستان شناسی و حفاظت آثار تاریخی - در گفت‌وگو با ایسنا یک راهکار را ارائه کرد.

وی اظهار کرد: اصلح است که در مواقع این چنینی از کارشناسان رسمی درخواست شود تا جسد به دست آمده یا مومیایی را بررسی کنند.

 

وی با بیان این‌که کارشناس رسمی دادگستری یک کارشناس مستقل از دولت است و می‌تواند راحت‌تر در این زمینه اظهار نظر کند، ادامه داد: این اتفاق در کشورهای دیگر هم در مواقع ضروری رخ می‌دهد، این کار برای قانع کردن افکار عامه بهتر است. بنابراین بهتر است هیاتی از کارشناسان رسمی جسد به دست آمده را بررسی کرده و اظهار نظر کنند.

 

این استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران همچنین افزود: تا جایی که می‌دانم، تا کنون هیچ نهاد یا دستگاهی از تیم کارشناسان قوه قضاییه درخواست بررسی یک مومیایی یا جسد را نکرده است.

 

همچنین گفتنی است ظهر امروز سایت روزآروز خبری منتشر کرد مبنی بر این که  جمعی از استادان، پژوهش گران تاریخ‌، باستان‌شناسی و کنشگران میراث فرهنگی در کنار بیش از هزارتن از شهروندان در  به علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به  سازمان میراث فرهنگی نامه نوشته‌اند.

امضاکنندگان نامه خواستار آن شدند که سازمان میراث فرهنگی به ماجرای کشف مومیایی ورود کند و درباره آن کار کارشناسی انجام دهد و سپس برای حفاظت از این مومیایی به عنوان بخشی از تاریخ ایران اقدام کند.

 

با این اوصاف، به سراغ حسن خلیل آبادی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای پنجم شهر تهران رفتیم اما گویا ایشان هم قصد پاسخگویی ندارند و خبرنگار دیده بان ایران با بوق های ممتد پشت تلفن مواجه شد.

از طرفی دیده بان ایران، با چند تن از باستان شناسان دانشگاهای  تهران تماس گرفت تا بلکه با استناد به شواهد تاریخی تکلیف این مومیایی نامعلوم مشخص شود اما متاسفانه بازم تلاش بی نتیجه ماند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر