کد خبر: 42846
A

کودک‌آزاری بیداد می‌کند؛ لایحه «حمایت از کودکان» خاک می‌خورد!

سه کودک ماهشهری تحت حمایت‌های مالی بهزیستی قرار گرفتند، خدمات بیمه‌ای و تحصیلی به آنها تعلق گرفت و پدر و ناماریشان بازداشت شدند؛ اما کودکی‌شان چه شد؟

کودک‌آزاری بیداد می‌کند؛ لایحه «حمایت از کودکان» خاک می‌خورد!

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرآنلاین نوشت: پرونده کودک‌آزاری سه کودک ماهشهری و انعکاس رسانه‌ایش، بار دوباره لایحه خاک‌خورده «حمایت از کودکان» را بیرون کشید و حالا که همه سعی دارند نشان دهند ماجرا ختم به‌خیر شده، احتمالا دوباره فراموش می‌شود. سه کودک تحت حمایت‌های مالی و شاید روحی قرار گرفتند، خدمات بیمه‌ای و تحصیلی به آنها تعلق گرفت، پدر و نامادری‌شان بازداشت شدند و اقدامات دیگری که تا پیش از این حق این کودکان بود و حالا در قالب دلجویی و محبت به آنها تقدیم می‌شود. کودکانی که تحت شدیدترین آزاد و اذیت‌ها بودند و مشخص نیست چه زمانی بتوانند به شرایط عادی بازگردند و کودکی کنند.

واریز ماهیانه ۹۰۰ هزار تومان برای سه کودک

در همین میان محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر درباره وضعیت نامادری این سه کودک ماهشهری به «خبرآنلاین» می‌گوید: «نامادری این سه کودک اصلا بازداشت نشده بود و با قید قرار به‌خاطر بیماری و داشتن دو کودک آزاد بود. بچه‌ها هم الان کنار عمو و پدربزرگشان هستند. دادگاه هم صلاحیت نگهداری این کودکان را بررسی می‌کند و اگر عمویشان هم صلاحیت نداشته باشد، این کودکان تحویل بهزیستی داده می‌شوند. یک حسابی هم برای این کودکان باز شد و من ماهانه مبلغی را برای برطرف‌کردن هزینه‌های یکی از کودکان واریز می‌کنم. آقای استاندار هم حمایت مالی دو کودک دیگر را بر عهده گرفتند.» بیرانوند اعلام کرده بود که چهارشنبه شب قرار است جلسه‌ای با حضور استانداری و بهزیستی برگزار شود و تکلیف این کودکان نهایی شود. در واقع تیمی از طرف استاندار، مدیر کل بهزیستی و چند نفر دیگر از مسئولین برای دلجویی و بازدید از وضعیت این کودکان به خانه عمویشان رفته بود.

عقب‌ماندگی تحصیلی کودکان جبران می‌شود/ پیگیری دفترچه بیمه

بیرانوند در توضیح نتایج و برآورد این جلسه می‌گوید: «در ابتدای این جلسه هدایا و کمک‌های مردمی و مسئولین به این خانواده تقدیم شد و در ادامه مقرر شد بهزیستی سه حساب مالی برای این کودکان باز کند و ماهانه مبلغ ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان برای هر کدام واریز کند. من هم حمایت مالی کودک کوچک‌تر را پذیرفتم. آقای استاندار هم حمایت مالی دو کودک دیگر را پذیرفتند که علاوه بر ماهانه بهزیستی ما هم مبلغی را برای حمایت آنها در نظر بگیریم. از آنجایی هم که دختر بزرگ‌تر از تحصیل بازمانده بود، مقرر شد در ماه جاری، این کودک با معلم خصوصی تحت آموزش قرار بگیرد تا عقب‌ماندگی تحصیلی او جبران شود و بتواند از اول مهر ماه به مدرسه برود. یک دندان‌پزشک خیر هم پذیرفت دندان‌های این کودک را که از بین رفته بود ترمیم کند. علاوه بر این پیگیری دفترچه درمان برای این سه کودک از طریق بهزیستی یا بیمه سلامت در دستور کار قرار گرفت تا بتوانند بیمه شوند. در کنار این اقدامات سه کودک به صورت مرتب و روزانه تحت حمایت امداد اجتماعی قرار می‌گیرند و مددکاران دائما مراقب آنها هستند.»

پدر و نامادری بازداشت شدند

بیرانوند در ادامه با اشاره به اینکه نامادری و پدر هر دو بازداشت شده‌اند و در زندان هستند، به «خبرآنلاین» می‌گوید: «نامادری این سه کودک هم بازداشت شد و فعلا بازداشت است تا دادگاه تشکیل شود و حکم او مشخص شود. پدر هم بازداشت شده چون اقرار کرده بود که در شکنجه نقش داشته است. در حال حاضر هم ما بررسی کردیم و دیدیم که در خانه عمویشان امنیت دارند و فعلا آنجا هستند. علاوه بر این یک‌سری اقدامات جهت شادکردن فضای این کودکان هم انجام شده تا از لحاظ روحی به شرایط عادی بازگردند.» بیرانوند در انتها قول داد که تمام این اقدامات و پیگیری‌ها ادامه‌دار باشد و محدود به یک مقطع کوتاه نباشد.

اگر این کودکان ساماندهی شوند، بهزیستی روند درمان را شروع می‌کند

مهرداد بهادری، روابط‌عمومی بهزیستی خوزستان هم با اشاره به اینکه از جزییات این اتفاق اطلاعی ندارد به «خبرآنلاین» می‌گوید: «به‌طور کلی کودک‌آزاری توسط پدر و نامادری بوده است که آسیب‌های جدی روحی و جسمی برای کودکان به‌دنبال داشته است و الان هم به دستور قضایی پیش عمویشان هستند تا تعیین تکلیف نهایی انجام شود. کارشناسان ما هم که اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ هستند، مداخلات روانی و اجتماعی را رصد می‌کنند تا تکلیف این سه کودک مشخص شود. در حال حاضر هم رفت‌و‌آمد به خانه عموی این سه کودک زیاد شده و خیلی در شرایط خوبی نیستند و باید صبر کنیم تا وضعیتشان مشخص شود. بهزیستی هم در صورت ساماندهی‌شدن این کودکان، روند درمان‌های جسمی و روحی را شروع می‌کند. روان‌شناسان ما هم در این چند روز به خانه این سه کودک رفته‌اند و سعی در ارتباط برقرار کردن با آنها گرفته‌اند.»

آمادگی انجمن حمایت از حقوق کودکان برای پیگیری قضایی و حمایت

در همین میان انجمن حمایت از حقوق کودکان در بیانیه‌ای برای این اتفاق تلخ نوشته است: «حادثه تلخ و ناگوار کودک‌آزاری در ماهشهر بار دیگر جامعه ایران را در شوکی عمیق فرو برد. جزئیات این حادثه از خشونت گسترش‌یافته و عریانی حکایت دارد که به چهاردیواری خانه و خانواده نفوذ پیدا کرده‌است و در مناسبات پرتنش خانوادگی کودکان را به عنوان بی‌دفاع‌ترین عضو خانواده قربانی می‌کند. بر اساس آمارهای رسمی در سال گذشته ۸۶ درصد از کودک‌آزاری‌ها توسط والدین و ۶۰ درصد از این آزارها توسط پدران صورت گرفته‌است. متاسفانه این آمارهای تکان‌دهنده و موارد رو به افزایش کودک‌آزاری‌های جسمی و جنسی نتوانسته نهادهای مسئول در امور کودکان را نسبت به فوریت پیشگیری از این رخدادهای فاجعه‌آمیز حساس کند.»

در این بیانیه آمده است: «علیرغم پیگیری‌ سازمان‌های مدنی مدافع کودکان، «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» بعد از گذشت هفت سال در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. علاوه بر آن، نقش و تاثیر مشاوره‌های قبل از ازدواج در تشکیل نهاد خانواده و آموزش‌های‌ فرزند پروری قبل از بارداری نادیده گرفته شده و هیچ تلاشی در راستای آموزش مهارت‌های زندگی به عنوان ابزار مهمی برای کنترل خشم، خشونت و افسردگی در آموزش های رسمی کشور صورت نگرفته‌است. باری، واقعه تلخ کودک‌آزاری در ماهشهر، حکایت از آن دارد که کودکان پرورش یافته در خانواده‌های ازهم‌گسیخته در معرض آسیب‌های روانی و جسمی متعددی قرار دارند. و قوانین مربوط به حضانت نیز در این زمینه کارآمد نبوده‌اند و لاجرم نیاز به تغییر و بازنگری اساسی دارند.»

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «انجمن حمایت از حقوق کودکان، ضمن ابراز تاسف و تاثر بسیار از وقوع کودک‌ازاری در ماهشهر، براین باور است که این حادثه و حوادث مشابه آن، حاصل چرخه خشونت، ناآگاهی و غفلت است که هربار دلخراش‌تر و غم‌انگیزتر از قبل بروز می‌کند. پیشگیری از چنین فجایعی نیازمند عزمی جدی در بازبینی در مناسبات اجتماعی مبتنی بر ارزش‌گذاری‌های انسانی و توجه به مقوله کودکی و اهمیت آن در عرصه ساماندهی به انسجام اجتماعی است. ضروری‌ترین گام عملی پیشگیرانه در برابر چنین خشونتی در شرایط کنونی، تسریع در تصویب «لایحه حمایت از حقوق کودکان» است. بی‌تردید مطالبه‌گری هریک از ما دراین مهم نقشی اساسی دارد، چراکه همه ما در برابر کودکان مسئولیم. همچنین این انجمن، آمادگی خود را نسبت به پیگیری قضایی و اقدامات لازم جهت حمایت‌‌‌های مشاوره و روانشناسی از کودکان آزاردیده ماهشهری اعلام می‌دارد.»

فاطیما فردوس

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر