کد خبر: 42998
A

آمارهای تلخ از زبان یک نماینده مجلس: ۳۵ هزار کودک بی‌هویت در استان تهران

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان وجود ۳۵ هزار کودک بی هویت در استان تهران، گفت: معضل خرید و فروش کودکان و نوزادان کاهش یافته اما رفع نشده است.

آمارهای تلخ از زبان یک نماینده مجلس: ۳۵ هزار کودک بی‌هویت در استان تهران

سلمان خدادادی با بیان اینکه نوزاد معتاد از مادران معتاد و کارتن خواب متولد می شوند، گفت: والدین به دلیل فقر و عدم آگاهی به مراقبتهای پزشکی توجه ندارند و نوزاد معتاد متولد میشود.

به گزارش دیده بان ایران؛ نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، افزود: کودکان در کنار پدر و مادر معتاد؛ معتاد می شوند و آسیب های زیادی کودکان دارای والدین معتاد را تهدید می کند که کودک فروشی یکی از این آسیبها است که حتی دیده شده که مادران به دلیل اعتیاد نوزادان خود را در قبال مبلغی اندک پیش از تولد پیش فروش می کنند.

وی با بیان اینکه سودجویان و مافیای خرید و فروش کودکان و نوزادان از آنها در مسیر تکدی گری و خرید و فروش مواد مخدر استفاده می کنند، گفت: متاسفانه شاهد تکدی گری دختران ۱۲ یا ۱۳ ساله هستیم که در آغوش آنها نوزادانی قرار گرفته که مافیا آنها را برای جلب توجه و سوء استفاده از احساسات مردم از مادران معتاد خریداری و در این مسیر استفاده می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه معضل خرید و فروش کودکان و نوزادان کاهش یافته اما رفع نشده است، اظهار کرد: متاسفانه نگاه دولت به آسیب های اجتماعی در برنامه ششم بسیار کمرنگ بود اما مجلس ۳۱ ماده به مواد برنامه ششم تنها در حوزه آسیبهای اجتماعی اضافه کرد که یکی از جدول ها شماره ۴ است که در آن آسیب های اجتماعی تشریح شده و به دولت تکلیف شده تا آخر برنامه ششم اقداماتی در جهت کنترل آسیب ها انجام دهد.

خدادادی افزود: یکی از تکالیف دولت این است که کودکان کار در معرض آسیب را ساماندهی کند.

۹۰ درصد خانواده کودکان کار توان نگهداری از آنها را ندارند

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم با بیان اینکه ۹۰ درصد خانواده کودکان کار توان نگهداری از آنها را ندارند، افزود: اغلب این کودکان ترک تحصیل کرده و برای تامین معیشت خانواده راهی خیابان ها، مراکز بازیافت زباله و کوره پزخانه می شوند؛ البته وضعیت کودکان خیابانی بسیار بدتر و فجیع تر از کودکان کار است زیرا کودکان خیابانی تحت سلطه و سوء استفاده مافیا قرار دارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای اولین بار در سال ۹۷ برنامه‌هایی را برای تحت پوشش قرار دادن اغلب خانواده هایی که فرزندان آنها ( کودکان کار ) در معرض اعتیاد قرار دارند در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: وزارت تعاون، بهزیستی و کمیته امداد اقدامات مناسبی برای حمایت از کودکان کار انجام داده و امورات آنها را پیگیری می کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه کودکان بی شناسنامه و بی هویت تنها از طریق روابط غیراخلاقی و نامشروع به دنیا نمی آیند، گفت: بسیاری از این کودکان پدر و مادر داشته اما از سر فقر و نداری و عدم توانایی در نگهداری سر راه گذاشته می شوند.

خدادادی افزود: بسیاری از این کودکان توسط خانواده‌ها شناسایی شده و به طور مداوم اطلاعاتی از زندگی آنها را کسب می‌کنند.

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم، ادامه داد: شعبه ای در قوه قضائیه پرونده هایی تشکیل شده است که والدین برخی از این کودکان مدارکی را برای نگهداری از کودکان ارائه می کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه کودکان معتاد به دلیل نداشتن شناسنامه و اوراق هویتی دفترچه سلامت ندارند و هزینه درمان آنها بالا است، افزود: به صورت جدی می طلبد وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی همکاری مناسبی را برای پرداخت هزینه درمان این کودکان داشته باشند.

وی ادامه داد: کودکان بی هویت به چند دسته تقسیم می شوند برخی از مادرانی متولد می شوند که از سر فقر و نداری کودک خود را سر راه می گذارند، برخی دیگر حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی و برخی دیگر نیز حاصل کارتن خوابی است که پدرشان مشخص نیست.

نماینده مردم ملکان در مجلس دهم، با بیان وجود ۳۵ هزار کودک بی هویت در استان تهران، گفت: این تعداد حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی است؛ البته مشکل تحصیل این کودکان مورد توجه قرار گرفته اما متاسفانه مشکلات حوزه درمان آنها هنوز حل نشده است و نیاز است دولت، وزارت کشور و وزارت بهداشت برای حمایت از این کودکان باید تمهیدات لازم را اتخاذ کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: بی هویتی تنها مختص ایران نیست و این موضوع در اغلب کشورها وجود دارد البته جمهوری اسلامی ایران در حمایت از اتباع توفیقات زیادی دارد./مهر

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر