کد خبر: 43113
A
عضو مجلس خبرگان رهبری؛

موفقیت عناصر در اصلاح نظام های اداری

دکتر اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سیستم بازرسی و نظارت در کشور معمولاً معطوف به کارها و اشخاص می باشد گفت: اولین راه حل برای اثربخشی این موضوع، گذر از بازرسی موردی به بازرسی سیستمی است.

موفقیت عناصر در اصلاح نظام های اداری

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران به نقل از  روابط عمومی سازمان بازرسی شهرداری تهران؛ روز گذشته  محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست سراسری مدیران بازرسی شهرداری تهران که با موضوع " افزایش کارایی و اثربخشی در سایه مبارزه با فساد" برگزار شد گفت: آنچه در حکومت داری مهم است اصلاح سیستم هاست. به جای تمرکز بر افراد باید روی ساز و کار حکومت داری متمرکز شویم. چراکه اگر سیستم درست شود و فساد زا نباشد، عنصر نامطلوب و ضعیفی که در سیستم قرار می گیرید خود به خود دفع می شود،  ولی اگر نظام های اداری را درست نکنیم ، عناصر سالم نیز در انجام کارها موفق نخواهند شد .

اسماعیلی افزود: نخستین مشکلی که درکل سیستم نظارتی کشور مشاهده می شود و فکر می کنم باید تحول جدی در این زمینه به وجود آید این است که معمولا سیستم نظارت و بازرسی در کشور معطوف به کارها و اشخاص است.  البته این مفید است، اما آنچه که تحت عنوان اثربخشی دنبال می شود از این رهگذر حاصل نخواهد شد.

وی اولین راه حل برای اثر بخشی نظارت و بازرسی را گذر از بازرسی موردی به بازرسی سیستمی دانست و عنوان کرد: بنده بخش عظیمی از مشکلات در نظام اداری را با این دیدگاه تحیلل می کنم که عناصر موجود، عناصر خوبی اند ولی سیستم به گونه ای است که خودش را به آنها تحمیل می کند. لذا باید به بازرسی از سازوکارها اولویت بیشتری دهیم. این است که ضریب اثر بخشی را به صورت تساعدی بالا می برد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان بر شناخت و اصلاح ریشه ها تاکید کرد و اظهار داشت: در سیستم بازرسی،ما دنبال اثر بخشی با هدف اصلاح امور و جلو رفتن کارها هستیم و نه مچ گیری؛ بنابراین نباید خیلی در جزئیات و اینکه چه کسی اشتباه کرده است متوقف شد، بلکه باید علل روی دادن اشتباه را بررسی و پیگیری کنیم.

نظارت و بازرسی نوعی قضاوت است

اسماعیلی نظارت و بازرسی را نوعی قضاوت دانست و تصریح کرد: همانطور که قاضی بدون در نظر گرفتن جوانب و عناصر نباید حکم را صادر کند، نظارت و بازرسی نیز زمانی به هدف می رسد و اثرگذار خواهد بود که عادلانه باشد.

وی افزود: جنس کار قاضی و بازرس یکی است ولی نوع کار آنها با یکدیگر متفاوت است. قاضی به دنبال کشف جرم و مجازات می باشد اما کار بازرس جلوگیری از بروز اشتباه و کاهش پرونده هاست .

ما در بسیاری از موارد زبان تشکر نداریم

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نظام تربیتی ما نظام تشویق است گفت: متاسفانه ما در بسیاری از مواقع زبان تشکر و تقدیر نداریم و این باعث کاهش اثر بخشی شده است. بنابراین لازم است تا آیین نامه تشویقی تدوین شود تا هر کس کار خوبی انجام می دهد مورد تشویق قرار گیرد و مدیران خوب برجسته و چهره سازی شوند.

اسماعیلی در پایان به ارزش ابتکار و نوآوری در کار اشاره کرد و ابراز داشت: امروز در علم مدیریت نوین، بازرسی و نظارت جزو ارکان اساسی می باشد و نیاز است تا جایگاه بازرسی از لحاظ مالی، انسانی و روانی تقویت شود و با تحول در بازرسی اثر بخشی آن را بیشتر کنیم. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر