کد خبر: 43129
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

فیلتر تلگرام؛ مصلحت اجباری یا اجبار به مصلحت؟!/ چرا نباید برای تلگرام مراسم ختم برگزار کنیم؟!

وقتی حرف از محبوبیت تلگرام می زنیم دقیقا منظورمان چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سرعت و امنیت بالا از عوامل بسیار مهمی محبوبیت آن در تلگرام است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی و امریکایی پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ یا وایبر نقش اساسی در برقراری ارتباطات مجازی بین کاربران دارند اما در ایران تلگرام حرف اول را می‌زند.

فیلتر تلگرام؛ مصلحت اجباری یا اجبار به مصلحت؟!/ چرا نباید برای تلگرام مراسم ختم برگزار کنیم؟!
 

دیده بان ایران : "تلگرام فیلتر شد"... این خبر کوتاهِ گزنده پس از دوماه رایزنی و فشار به دولت و هشدار های متعدد برخی افراد صاحب نفوذ؛ سرانجام دوشنبه شب عملی شد.خبر مسدود شدن تگرام برای کاربران ایرانی که از روز یکشنبه توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور صادر شده بود؛ واکنش های بسیاری را از سوی مسئولان و مردم عادی به دنبال داشت. این کاربران که اردیبهشت ماه گذشته با اعتماد به جمله معروف حسن روحانی (دست دولت روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت) پای صندوق های رای حاضر شده بودند، انتظار شنیدن این خبر را نداشتند.

این در حالی بود که روز سه شنبه نیز جماران از استعفای وزیر جوان ارتباطات خبر داد. گمانه زنی ها مبنی بر این بود که استعفای آذری جهرمی صرفا به دلیل فشارهای متفاوت جهت فیلترینگ این موشک سفید محبوب ایرانیان است. اما عصر همان روز معلوم شد که این خبر شایعه ای بیش نبوده است و وزیر ارتباطات همچنان مشغول به کار است اما خبر بد آنجا بود که در همان لحظات تلگرام در ایران به وضعیت خود در روسیه رسید.  

 

البته پس از اعتراضات دی ماه سال گذشته؛ تلگرام به مدت دو هفته برای کاربران ایرانی مسدود شد که با توجه به ازدیاد اقبال مردم و استفاده از فیلترشکن ها و استفاده از این نوع برنامه دولت بازهم دستور رفع فیلتر آن را صادر نمود.  

 

 

البته نباید از کوچ تمام مسئولان دولتی و حکومتی از تلگرام به پیام رسان های دولتی جهت الگو سازی برای مردم و اقبال آنان از پیام رسان های داخلی نظیر پیام رسان سروش، ایتا، آی گپ، ویسپی، بله و... به سادگی عبور کرد اما بکارگیری این روش هم نتوانست محبوبیت این اپلیکیشن نزد ایرانیان را کاهش دهد. 

 

وقتی حرف از محبوبیت تلگرام می زنیم دقیقا منظورمان چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سرعت و امنیت بالا از عوامل بسیار مهمی محبوبیت آن در تلگرام است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی و امریکایی پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ یا وایبر نقش اساسی در برقراری ارتباطات مجازی بین کاربران دارند اما در ایران تلگرام حرف اول را می‌زند.

 

در همین رابطه خبرنگار دیده بان ایران به سراغ جوان ترین و مهم ترین قشر جامعه رفت تا دیدگاه آنان را راجع به تلگرام و محدودیت های اخیر ایجاد شده برای آن جویا شود.
 
علی؛ دانشجوی اقتصاد دانشکده واحد تهران جنوب به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: تلگرام نقش بسیار مهم و وسیعی را در زندگی فردی و شغلی و دانشجویی همه ما دارد. بیشتر استادان از ابتدای ترم گروه و یا کانالی در تلگرام را تشکیل می دهند و اغلب سوالات و یا جزوات و تمرن ها را در آن برای دانشجویان کلاس به اشتراک می گذارد به علاوه همه دانشجویان و هم کلاسی ها نیز، جهت رفع ابهامات و یا اشکالات درسی در این گروه ها با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند. از نظر شغلی نیز باید گفت شخص بنده شغل آزاد دارم( لوازم داخلی ساختمان اعم از سینک و روشویی و...)و از طریق کانال خود و اشتراک آن، مشتریان بسیاری را برای لوازم خود فراهم کرده ام. 

 

او در ادامه حرف هایش و در واکنش به فیلتر شدن تلگرام می گوید: سعی داشتم از طریق همین کانال و پیشنهاد دیدن و عضو شدن در آن، کار خودم را گسترش دهم اما با فیلتر شدن این برنامه، قطع به یقین علاوه بر شغل، از نظر درسی نیز من و بسیاری از جوانان با اختلال مواجه خواهیم شد. 

 

ن- ابراهیمی؛ دیگر دانشجوی این دانشکده که مشغول مطالعه در کتابخانه بود درباره تاثیر فیلتر تلگرام می گوید: یکی از علایق وافر من به تلگرام به دلیل داشتن کانال های بسار جذاب و البته علمی است. کشور ما از جمله کشور هایی است که فرهنگ کتابخوانی در آن به خوبی القا و ایجاد نشده است بنابراین نباید به مطالعه اندک مردم از طریق همین کانال های آموزشی تلگرام دامن زد و آن را مختل نمود. این دانشجوی اقتصاد در ادامه صحبت های خود گفت: درحال حاضر یکی از بزرگترین مشکلاتی که کشور با آن دست و پنجه نرم می کند، مسئله اشتغال است. حال اینک با توجه به رکود اشتغال در ایران برخی از افراد از طریق تلگرام کار می کنندو به طریقی درآمد کسب می کنند. نباید در این برهه از زمان رکود اقتصاد و اشتغال ایران به این موضوع دامن زده شود. 

 

به نظر می رسد با تمام این مصائب و برخورد با مشکلاتی که ذکر شد، بازهم مردم رقبتی به عضویت در پیام رسان های داخلی ندارند و اطمینانش به این پیام رسانان به شدت ضعیف است این موضوع تاجایی پیش رفت که رهبر معظم انقلاب چندی پیش در پیامی بیان کردند که سر کشی در اطلاعات خصوصی مردم حرام شرعی است...

 

اما یکی از اساتید این دانشگاه نظر دیگری دارد. استاد نصیر زاده با اشاره به این میزان توجه به موضوع فیلتر تلگرام اعتقاد دارد مردم ما بیش از حد انتظار نسبت به این موضوع حساسیت نشان می دهند، چرا که سابقه نشان داده که مسدود و جلوگیری از گردش اطلاعات سابق بر این نه تنها مثمر ثمر نبوده بلکه مشکلات بیشتری را برای علاقه مندان به فیلتر بوجود آورده است.
او ادامه داد: تکیه بیش از حد به این گونه برنامه ها باعث می شود تا مردم کمتر به دنبال اصل ماجرا باشند زیرا همانگونه که می دانیم فضای مجازی در کنار محاسنی که دارد معایب زیادی هم دارد که متاسفانه طی چند مدت اخیر به طرز عجیبی افزایش یافته است. بنابراین ما به جای برگزاری مراسم ختم برای فیلتر تلگرام باید به دنبال واقعیت های عینی جامعه باشیم نه انچه که در فضای مجازی دست به دست می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر