کد خبر: 43137
A

جامعه المرتضی قم چیست و چه فعالیت هایی دارد؟ / 7 سال تلاش برای آموزش زبان به 50 طلبه!

چند روزی از پیشنهاد جدایی قمن از ایران حاشیه‌هایش می‌گذرد و تلگرام هم فیلتر شده است و احتمالا احمد زادهوش هم یادداشت تلگرامی نمی‌نویسد؛ اما جامعه‌المرتضی که ریاست آن پیشنهاد جدایی قم از ایران را داده بود چه فعالیت‌هایی دارد و در قم چه می‌کند؟ برخلاف جامعه‌المصطفی که جامعه هدفش مسلمانان سایر کشورها هستند اما جامعه‌المرتضی تنها با هدف ارتباط برقرار کردن با غیرمسلمانان تأسیس شده است. این نهاد حوزوی نوپا امسال در حالی هفتمین سال تحصیلی خود را با سخنرانی محمدتقی مصباح‌یزدی آغاز کرد که طی 7 سال حدود 50 فارغ‌التحصیل داشته و شفاف‌ترین فعالیت آن مسلمان کردن دو ساعته توریست‌های اصفهان است.

 جامعه المرتضی قم چیست و چه فعالیت هایی دارد؟ / 7 سال تلاش برای آموزش زبان به 50 طلبه!

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ «زمان آن فرا رسیده است که حوزه علمیه قم به کشوری مستقل تبدیل گردد. کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی پذیرفته شده در مجامع بین‌المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف. در هنگام استقلال کشور قم که طبعاً باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد یا حتی به رأی مردم مستند شود، اختصاص یک یا چند واحد اقتصادی مانند پالایشگاه یا پتروشیمی به این کشور بخشی از نیازهای مالی آن را تأمین می‌کند که البته با استقلال حوزه علمیه شیعه، جذب مشارکت‌های مردمی و اتکا به وجوهات شرعیه و بریه امکان بیشتری می‌یابد»؛ این‌ها بخشی از یادداشت تلگرامی احمد زادهوش، مدیر جامعه‌المرتضی است که با درخواست جدایی قم از ایران، جنجال به‌پا کرد. او حتی بعد از سیل اعتراض‌ها به پیشنهاد جدایی‌طلبانه‌اش، از موضع خود کوتاه نیامد و با انتشار یادداشتی دیگر بر جدایی قم اصرار کرد. هرچند در یادداشت دوم خود تاکید کرد این پیشنهاد را را خارج از مسئولیت حقوقی خود یعنی مدیریت جامعه‌المرتضی داده است.

 

حالا چند روزی از آن پیشنهاد و حاشیه‌هایش می‌گذرد و تلگرام هم فیلتر شده است و احتمالا احمد زادهوش هم یادداشت تلگرامی نمی‌نویسد؛ اما جامعه‌المرتضی که ریاست آن پیشنهاد جدایی قم از ایران را داده بود چه فعالیت‌هایی دارد و در قم چه می‌کند؟

 

نام این نهاد حوزوی (جامعه‌المرتضی) شباهت بسیاری به جامعه‌المصطفی دارد اما این دو نهاد تفاوت زیادی با هم دارند. جامعه‌المصطفی نهادی آموزشی و یکی از ارگان‌های مهم حوزه علمیه قم برای اشاعه اسلام شیعه در سایر کشورهاست که از بودجه دولتی معادل 305 میلیارد تومان برخوردار و پذیرای طلبه‌های خارجی است. اما جامعه‌المرتضی با آموزش زبان‌های مختلف به طلبه‌های ایرانی آنان را برای تبلیغ به کشورهای غیرمسلمان اعزام می‌کند و سرمایه‌گذاری‌اش بر غیرمسلمانان است. برخلاف جامعه‌المصطفی که جامعه هدفش مسلمانان سایر کشورهاست اما جامعه‌المرتضی  تنها با هدف ارتباط برقرار کردن با غیرمسلمانان تأسیس شده است. با این حال هیچ اطلاعاتی از خروجی فعالیت‌های این نهاد حوزوی و تعداد کسانی که با تبلیغات آنان به دین اسلام گرویده‌اند وجود ندارد. احمد زادهوش، مدیر جامعه‌المرتضی نیز حاضر نشد به اعتمادآنلاین در این باره اطلاعاتی دهد و گفت «نمی‌خواهم درباره موسسه اطلاع‌رسانی کنم.» با این حال یکی از مدیران این موسسه در مصاحبه‌ای تنها به ارائه این اطلاعات بسنده کرده بود که جامعه‌المرتضی تا سال 96، حدود 50 الی 60 فارغ‌التحصیل داشته و حدود 140 نفر در حال تحصیل در این موسسه هستند.

 

 

جامعه‌المرتضی در قم چه می‌کند؟

 

وارد سایت جامعه‌المرتضی که می‌شوید این تبلیغ نظر شما را به خود جلب می‌کند: «جامعه‌المرتضی در رشته‌های چینی، اسپانیایی، پرتغالی، کره‌ای، انگلیسی و ایتالیایی پذیرش می‌نماید.» در این سایت تربیت و اعزام طلاب مسلط به زبان جهت تدریس در کرسی‌های اسلام‌شناسی دنیا، هدف از تأسیس این نهاد حوزوی یاد شده است. اما احمد زادهوش، رئیس جامعه‌المرتضی نحوه فعالیت فارغ‌التحصیلان این نهاد حوزوی را بسته به کشوری که به آن اعزام می‌شوند، دسته‌بندی کرده است. به گفته او در کشورهایی که آزادی سیاسی و اجتماعی کامل وجود دارد، مانند آمریکا، روسیه، برزیل و آفریقا؛ مبلغ  به صورت علنی و شفاف اقدام به تأسیس مرکز اسلامی، مرکز مشاوره و تولید رسانه و سایر فعالیت‌های تبلیغی می‌‌کند که از جمله اقدامات مبلغ بین‌الملل، ارتباط گیری با کلیسا، برگزاری نشست‌های علمی مشترک با سایر ادیان و فرق و مسیحی‌ها است. اما در کشورهایی مانند چین مبلغ به صورت شفاف و علنی، از آزادی برای فعالیت برخوردار نیست از این رو اقدام به شناسایی افراد، جذب و اقدام به آموزش‌های غیررسمی بدون تابلو، یعنی بدون تأسیس مرکز اسلامی می‌کند.

 

جامعه هدف این نهاد حوزوی، که اطلاعات شفافی از منابع مالی آن یافت نمی‌شود و تنها گفته می‌شود یک خیر اصفهانی موسس آن بوده، نه مسلمانان بلکه غیرمسلمانانند؛ از این رو عمده فعالیت جامعه‌المرتضی در کشورهای خاص طراحی شده است.  کشور چین با 1 میلیارد و 320 میلیون مخاطب اولین گروه هدف این نهاد حوزوی است. روسی‌، فرانسه، پرتغالی، اسپانیایی و انگلیسی‌‌زبانان نیز مورد توجه جدی مؤسسین جامعه‌المرتضی هستند.

 

از اقدامات تامل‌برانگیز جامعه‌المرتضی برگزاری طرح «تجربه مسلمانی برای توریست‌ها» است. در این طرح گردشگران خارجی پس از برگزاری جسله‌ای آموزشی با برخی اعمال عبادی اسلام مانند نماز خواندن آشنا می‌شوند و آن را تجربه می‌کنند. این مجموعه برای توریست‌هایی که به اصفهان سفر می‌‌کنند حدود دو ساعت برنامه دارند که با اسلام و نماز آشنا می‎شوند و به گفته مسئول مرکز «در واقع دو ساعت مسلمان بودن را تجربه می‌کنند. ما به توریست‎ها می‌گوییم کسی که بخواهد مسلمان شود باید این کلمات را بگوید که مسلمان شود. ما می‌گوییم تکرار می‌کنند. وضو می‎گیرند. بعد یک سجاده به این‌ها می‎دهند و نماز می‌خوانند. از این واقعه فیلم و عکس هم گرفته می‎شود و به خودشان یادگاری داده می‌شود»؛ به عبارت دیگر توریست‌ها دو ساعت تصنعی مسلمان می‌شوند!

 

این مرکز همچنین برگزارکننده تورهای مذهبی و علمی برای گردشگران خارجی در شهر قم است. هزینه برگزاری این تورها تماماً برعهده جامعه‌المرتضی است و هیچ مبلغی از توریست‌ها دریافت نمی‌شود.

 

ایده تأسیس جامعه‌المرتضی چگونه شکل گرفت؟

ایده تأسیس جامعه‌المرتضی اواسط دهه 80 شکل گرفت؛ زمانی که گروهی از طلاب حوزه علمیه قم به دیدار رهبری رفته بودند از دغدغه خود برای تبلیغ در سطح بین‌الملل سخن گفتند و پاسخ شنیدند: «یکی از پیشنهادهایی که آقایون مطرح کردید و من می‌پسندم تشکیل یک موسسه آموزشی است برای تبلیغات بین‌المللی است؛ این گوی و این میدان. شما بروید در قم یک مدرسه برای تربیت مبلغین دینی برای دنیای خارج از ایران برنامه‌ریزی کنید. این کار را بکنید، این کار بسیار خوبی است، کار لازمی است.» 4 سال بعد یعنی در سال 90 اولین دوره آموزشی موسسه خصوصی جامعه‌المرتضی (که بودجه دولتی هم دریافت نمی‌کند) آغاز بکار کرد و تا به امسال همچنان در رشته‌های چینی، اسپانیایی، پرتغالی، کره‌ای، انگلیسی و ایتالیایی طلبه می‌پذیرد.

 

جامعه‌المرتضی امسال هفتمین سال تحصیلی خود را با سخنرانی محمدتقی مصباح‌یزدی،‌ پدر معنوی جبهه پایداری در حالی آغاز کرد که طی 7 سال حدود 50 فارغ‌التحصیل داشته و شفاف‌ترین فعالیت آن مسلمان کردن دو ساعته توریست‌های اصفهان است.

منبع: اعتماد/ 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • علی

    با سلام بنده از دانش اموختگان این موسسه هستم موسسه بسیار فعال هست و در زمینه های مختلف تبلیغی فعالیت دارد لطفا ندیده حکم نفرمایید

  • آقای برخان

    سلام اگر امکان داره به من پیام بدید چند سوال ازتون در مورد این موسسه داشتم.!
    اینستاگرام@barkhan_ir

ارسال نظر