کد خبر: 44195
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛ جای خالی رسانه ملی در اطلاع رسانی؛

قارچ های مسموم؛ رسانه مغموم!!

خبر مسمومیت 46 نفر و مرگ یک شهروند کرمانشاهی به ‌دلیل مصرف قارچ سمی در استان کرمانشاه که در تاریخ 19 اردیبهشت ماه گذشته توسط خبرگزاری فارس استان کرمانشاه مخابره شد شاید در ابتدا برای بسیاری از مردم قابل ملاحظه نبود، اما با گذشت بیش از دو هفته و بالا رفتن تعداد مسمومین و همچنین آمار جان باختگان، یک سوال اساسی در بین مردم رواج پیدا کرد که به راستی جای رسانه ملی و اطلاع رسانی گسترده از سوی صدا وسیما در بین این اخبار کجاست؟!

قارچ های مسموم؛ رسانه مغموم!!

دیده بان ایران- سپیده اجلالی: در روزهای اخیر، اخبار متعددی از چند استان کشور به گوش می رسد مبنی بر اینکه تعداد زیادی از هموطنان بر اثر خوردن قارچ های سمی، دچار مسمومیت شده و یا اینکه جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که هشدارهای مسئولین وزارت بهداشت و سایر مسئولین مربوطه، حکایت از این واقعیت دارد که متاسفانه عده ای برای امرار معاش، حاضر شده اند جان هموطنان خود را به خطر بیاندازند.

 

کاسبی با سلامت مردم، موضوع تازه ای نیست و ما همواره با اخبار و رویدادهای مختلفی در گذر زمان مواجه بوده ایم که برخی افراد، آگاهانه یا ناآگاهانه با توزیع و فروش برخی محصولات، سلامت مردم را به خطر انداخته اند که نمونه اخیر آن، فروش قارچ های سمی است.

 

هر سال با فرا رسیدن فصول بهار و پاییز، با رویش تعدادی از گونه های سمی قارچ در برخی نقاط کشور مواجه هستیم، امسال نیز با توجه به شرایط خاص آب و هوایی، مخصوصا بارندگی های اخیر و شرایط محیطی مانند نور و دمای هوا، رویش و تکثیر قارچ های سمی در استان های غربی افزایش یافت و باعث شد افرادی که علاقه مند به چیدن و مصرف قارچ از دل طبیعت هستند و در خصوص عوارض مسمومیت ها اطلاعی ندارند، دچار مسمومیت شوند.

 

(لازم به ذکر است که اینگونه قارچ ها، در اثر پختن، کبابی و یا آب پز کردن، باز هم سمی می مانند و مواد سمی آنها از بین نمی رود.)

 

 

این در حالی است که با توجه به اخبار منتشر شه در سال جاری با تعداد بیشتری از اینگونه مسمومیت ها روبرو شده ایم و تقریبا ۷۰۰ نفر در کشور با مصرف قارچ سمی، دچار عارضه و مسمومیت شده اند که دلیل آن نیز همان شرایط خاص آب و هوایی کشور در نقاط غربی مخصوصا در استان های غربی، مانند کرمانشاه، کردستان، همدان، قزوین و آذربایجان غربی است که این استان ها نیز دارای بیشترین آمار مسومیت ها هستند.

 

 

قارچ‌هایی که اخیرا در مراتع و مزارع استان موجب بروز مسمومیت در افراد مختلف شده است از  جمله سمی‌ترین قارچ‌ها به‌شمار می‌رود که به‌دلیل داشتن سم آماتکسین موجب بروز مسمومیت منجر به مرگ می‌شود و علایم وجود مسمومیت معمولا 6 تا 24 ساعت پس از مصرف قارچ شدت پیدا می‌کند و با آسیب رساندن جدی به کبد منجر به مرگ فرد مسموم‌شده می‌شود.

 

یک متخصص قارچ‌شناسی پزشکی کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: مردم باید بدانند تشخیص سمی از غیرسمی‌ بودن قارچ‌ها با روش‌های سنتی غیرعلمی و غیرکارشناسی است و امسال به‌دلیل وقوع بارندگی‌های مناسب نسبت به سال‌های گذشته، شرایط رویش قارچ در طبیعت بیش از پیش است. قارچ‌ها موجوداتی جاذب ماده غذایی هستند و فلزات سنگین را به‌راحتی جذب می‌کنند و مردم باید برای حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده از قارچ‌های خودرو در دشت‌ها و کوهستان‌ها استفاده نکنند.

 

علائم مسمومیت با قارچ، در دو مرحله بروز پیدا می کند، مرحله اول، 6 تا 12 ساعت پس از مصرف قارچ با نشانه هایی نظیر تهوع و استفراغ، دردهای شکمی و احساس ضعف بروز پیدا می کند و مرحله دوم 24 ساعت بعد از علائم اولیه، با ضعف، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری خود را نشان می دهد که این حالات ناشی از درگیری کبدی و کلیوی در فرد مسموم است که ممکن است او را به مرگ برساند.

البته تنها درمان اینگونه مسمومیت ها پیوند اورژانسی کبد است، بنابراین با مشاهده علائم اولیه مسمومیت، باید فرد را سریعا به مراکز درمانی ارجاع دهند.

 

آخرین گزارش ها و اخبار حاکی از این است که تاکنون ۱۱۵۱ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۹۶ نفر در بیمارستان بستری و متأسفانه ۱۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

اما نکته جالب این است که صدا و سیما به این مسئله کمتر پرداخته است در صورتی که نقش عمده ای این رسانه در آگاهی مردم دارد و جزء رسانه های پیشتاز در کشور است اما عملکردی ضعیف در این زمینه از خود به یادگار گذاشته است.

از طرفی لازم است اشاره ای به تلگرام و نقش آن در سلامت مردم کرد. جدای از مباحث و بازی های سیاسی، اکثر مردم کشور به طور روزانه از تلگرام جهت آگاهی و دانستنی های سلامت روانی و جسمی استفاده می کردند. شاید اگر  تلگرام در این مدت فیلتر نبود و مردم سریع تر از ماجرای مسمومیت قارچی در کشور باخبر می شدند بنابراین؛ تعداد مسمومان و کسانی که جانشان را بر اثر ناآگاهی از شناخت قارچ های خوراکی از دست داده اند، کاهش می یافت.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر