کد خبر: 44561
A
دیده بان ایران بررسی میکند:

یک حقوقدان: تنها راه جلوگیری از تکرار واقعه آزار جنسی در مدارس کشور، فرهنگ سازی است/ هدف از ارائه سند 2030 بالا بردن سطح آگاهی دانش آموزان در اینگونه موارد بود که با آن مخالفت شد

این وکیل پایه یک دادگشتری در خصوص اظهارات صبح امروز حسینعلی حاجی دلیگانی مبنی بر اجرا شدن سند 2030در برخی از نواحی و ارتباط آن با اتفاقی که در مدرسه غرب تهران رخ داد، بیان کرد: این طور نیست. این سند توسط دولت لغو شده است. بنده معتقدم لغو این سند باعث بروز چنین مشکلاتی شده و تنها راه پیشگیری از چنین معضلات اجتماعی فرهنگ سازی است و هدف سند 2030 نیز آگاهی دانش آموزان کشور بود.

یک حقوقدان: تنها راه جلوگیری از تکرار واقعه آزار جنسی در مدارس کشور، فرهنگ سازی است/ هدف از ارائه سند 2030 بالا بردن سطح آگاهی دانش آموزان در اینگونه موارد بود که با آن مخالفت شد

دیده بان ایران: "جنایت و تعرض در مدرسه‌ ای درغرب تهران" تیتری کلیک خور و اندوهبار که در این روزها متاسفانه جزء ترندهای فضای مجازی شده است.

ماجرای آزار و اذیت جنسی بیش از هشت دانش‌آموز پایتخت در دو هفته گذشته از سوی خانواده آنها خبرساز شد؛ در این حادثه که در یکی از دبیرستان‌های پسرانه غیردولتی منطقه 2 شهر تهران رخ داده است، معاون انضباطی مدرسه بیش از هشت دانش‌آموز را مورد اذیت و آزار قرار داده است.

آنگونه که دانش‌آموزان و خانواده‌ها مدعی هستند، این فرد به بهانه اردو، با بردن دانش‌آموزان به محیطی خارج از مدرسه آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده است این اتفاق دو بار و در قالب دو اردوی مختلف رخ داده و این فرد به اتهام خود نیز اقرار کرده است. طبق ادعای خانواده‌ها 8 دانش‌‌آموز روانکاوی شده‌اند که به 8 نفر تعرض شده است.

طبق گفته‌های دانش‌‌آموزان معاون مدرسه، اقدام به پخش فیلم‌های مستهجن کرده و پس از آن به آزار و اذیت آنها می‌پرداخت؛ این فرد امسال برای نخستین سال در این مدرسه حضور یافت و سال‌های قبل در منطقه 6 آموزش وپرورش شهر تهران مشغول به کار بوده است.

روز شنبه نیز به دنبال تجمع والدین دانش‌آموزان در مدرسه میان آنها و این فرد درگیری پیش آمده است که منجر به ورود پلیس به ماجرا، بازداشت فرد و بررسی ابعاد بیشتر موضوع شد. ( گفتنی است فیلمی که در روز دوشنبه منتشر شد، والدین نسبت به بی توجهی آموزش‌وپرورش ابراز گلایه داشتند.)

همچنین کمیسیون آموزش خواستار انحلال این مدرسه غیردولتی و برخورد با عوامل خاطی شد.

فاطمه سعیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با «شرق»، ضمن ابراز تأسف از حادثه پیش‌آمده می‌گوید: «گذشتن از فیلترهای آموزش‌وپرورش برای ورود به مدارس کار آسانی نیست، اما مسئله اصلی این است که گزینش آموزش‌وپرورش شامل تست‌های دقیق و بسیار مهم روانی نمی‌شود.

 

میرزاده، سخنگوی کمیسیون‌ آموزش و تحقیقات مجلس، با اشاره به بررسی موضوع تعرض به گروهی از دانش‌آموزان پسر در دبیرستان غیردولتی غرب تهران در جلسه امروز، گفت: جلسه امروز کمیسیون آموزش مجلس، با حضور معاونان وزارت آموزش‌وپرورش و مسئولان حراست برگزار شد که اعضای کمیسیون، موضوع فیلم پخش‌شده درباره تعرض به گروهی از دانش‌آموزان در یکی از مدارس غیردولتی را بررسی کردند. بعد از بررسی‌ها، اعضای کمیسیون، انحلال این مدرسه غیردولتی و برخورد با عوامل خاطی از سوی دستگاه قضائی شدند، البته اعلام شد که فرد خاطی دستگیر شده است. همچنین

 

پروانه مافی، دیگر نماینده مجلس، در این باره تأکید کرد: ما برای این موضوع قاطعانه پیگیر طرح سؤال از وزیر هستیم، وزیر باید در این خصوص پاسخ‌ گو باشد. هنوز ابعاد ماجرای پیش‌آمده مشخص نیست، اما چند نکته را نباید فراموش کرد؛ این هشداری است برای تسریع در رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق کودکان که سال‌هاست در مجلس خاک می‌خورد و نمایندگان به بهانه داشتن کارهای مهم‌تر، از بررسی آن سر باز می‌زنند، از طرفی لزوم آموزش مسائل جنسی به دانش‌آموزان برای آنکه خطرات اطراف خود را بشناسند احساس می‌شود. از طرفی باز هم مثل بقیه پرونده‌هایی که رسانه‌ای شدند،

 

 این در حالی است که یکی از تندروهای فراکسون ولایی پارلمان ملی با ادعای عجیب خود تعجب همگان را برآورد. حسینعلی حاجی ‌دلیگانی در جلسه صبح امروز چهارشنبه مجلس در تذکری گفت: در جریان پیگیری موضوع ۲۰۳۰ دولت گفت این امر لغو شد، اما اخبار رسیده حاکی از این است که این سند به صورت جسته و گریخته در برخی جاها اجرا می شود و یکی از آنها در مدرسه غرب تهران بروز کرد. ما نکته قابل توجه اینجاست که تابستان سال گذشته رد و اجرای آن توسط تمامی دستگاه های قضائی منع شد.

 

اما در پی انتشار این خبر جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران،  درباره ماجرای تعرض به دانش آموزان در یکی از مدارس تهران گفت: 15 نفر از اولیای‌ دانش‌آموزان مبادرت به طرح شکایت نموده و اعلام کرده‌اند متهم به فرزندانشان تعرض جنسی نموده است. متهم نزد ضابطان و قاضی دادسرا اقرار نموده که در یک نوبت فیلم‌های مستهجنی که در گوشی تلفن همراه خود داشته است را برای تعدادی از دانش‌آموزان پخش کرده است، اما سایر اتهامات را منکر شده است. با انعکاس موضوع به دادسرا و تشکیل پرونده کیفری، متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و با صدور قرار تأمین به زندان معرفی شده است.

 

اما نکته حائز اهمیت این است که این مسئله اولین خبرحاشیه ساز مرتبط با آموزش پرورش نیست.

 

روز 16 اردیبهشت ماه  سال جاری دختر کلاس ششم ابتدایی در مدرسه گلستان آبادان بود که ناگهان خانم معاون مدرسه با قیچی موهای نرگس را کوتاه می کند و دلیل این کار را مرد بودن ناظم مدرسه عنوان می کند و دختر مدرسه ای می گوید موهای تو باعث تحریک شدن ناظم مدرسه می شود.

دختر دانش آموز که سابقه بیماری آسم دارد پس از این اتفاق و بخاطر تحقیر شدن در برابر دیگر همکلاسی هایش دچار آسم شدید عصبی شده و به یکی از بیمارستان های آبادان بیمارستان منتقل می شود.

این درحالی است که مدیر آموزش و پرورش استان خوزستان  در رابطه با مجازات معاون پرورشی این مدررسه گفت: معاون پرورشی از ادامه فعالیت در مدرسه منع شده است.

نعمت احمدی در گفت و گو با دیده بان ایران : تنها راه پیشگیری از چنین معضلات اجتماعی فرهنگ سازی است و هدف سند 2030 نیز آگاهی دانش آموزان کشور بوده است

 

نعمت احمدی، حقوق دان و استاد دانشگاه، در رابطه با تعرض در مدرسه غرب تهران به خبرنگار "دیده بان ایران"  گفت: در قانون 242 قانون اساسی به این نمسئله تاذ حدودی اشاره شده است. این قانون که با عنوان موادّی از آن یاد می شود عبارت است از به هم رساندن دو یا چند نفر برای انجام عمل زنا یا لوات. حال با استناد به این قانون اگر این معلم عملی را انجام داده باشد به طوری که خود فرد عملی را انجام نداده باشد اما موجباتی از آن را برای سایر دانش آموزان فراهم کرده باشد که از آن تحت عنوان "قوادی" یاد می شود.

 

وی افزود: مجازات کسی که دو یا چند نفر را به سمت عمل ناشایست راهنمایی کند، برای مرد 75 ضربه شلاق و در صورت تکرار یک سال تبعید هم اضافه می شود و برای زنان، 75 ضربه شلاق به همراه دارد. همچنین کسی که دو یا چند نابالغ را جهت عمل لوات یا زنا به هم برساند، دارای مجازات 21 تا 74 ضربه شلاق و حبس تعزیری درجه 3 است. حال اگر این معلم خود عملی انجام نداده باشد و تنها دو یا چند نفر را به زنا و یا لوات راهنمایی کرده باشد مجازات آن "حبس تعزیری درجه 6 است" که حبس بیش از شش ماه تا دو سال یکی از عوامل آن است.

 

احمدی در خصوص اظهارات صبح امروز حسینعلی حاجی دلیگانی مبنی بر اجررا شدن سند 2030در برخی از نواحی و ارتباط آن با اتفاقی که در مدرسه غرب تهران رخ داد، بیان کرد: این طور نیست. این سند توسط دولت لغو شده است. بنده معتقدم لغو این سند باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. تنها راه پیشگیری از چنین معضلات اجتماعی فرهنگ سازی است و هدف سند 2030 نیز آگاهی دانش آموزان کشور بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز کودکان و نوجوانان غرق در اینترنت و فضای مجازی هستند و به صورت سربسته از چنین مسائلی آگاه می شوند پس؛ بهتر است این آگاهی از طریق آموزش و پرورش به عمل می آمد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر