کد خبر: 44731
A

باغ سریال شهرزاد در آستانه خشک شدن/ 769 اصله درخت از میان رفت/ بنیاد مستضعفان اجازه ورود شهرداری را نمی دهد

باغ وثوق‌الدوله یکی از باغات قدیمی شهر تهران و دارای ۲۳ هزار متر مربع مساحت است و این باغ در خیابان نبرد واقع در منطقه ۱۴ شهرداری تهران قرار گرفته است

باغ سریال شهرزاد در آستانه خشک شدن/ 769 اصله درخت از میان رفت/ بنیاد مستضعفان اجازه ورود شهرداری را نمی دهد

محمد سالاری نسبت به خشک شدن ۷۶۹ اصله درخت در باغ وثوق الدوله که در تملک بنیاد مستضعفان است، اعتراض کرد.

به گزارش دیده بان ایران، محمد سالاری (رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر) در جریان بازدید خود از منطقه ۱۴ شهرداری تهران از باغ وثوق‌الدوله (لوکیشن سریال شهرزاد) بازدید کرد و در خصوص این باغ گفت: باغ وثوق‌الدوله یکی از باغات قدیمی شهر تهران و دارای ۲۳ هزار متر مربع مساحت است و این باغ در خیابان نبرد واقع در منطقه ۱۴ شهرداری تهران قرار گرفته است

به موجب بررسی‌های انجام شده این باغ در گذشته ۱۲۲۲ اصله درخت داشته که ۷۶۹ اصله از این درختان خشک و یا به کُنده تبدیل شده و صرفا ۴۵۳ اصله از این درختان باقی مانده است. لذا بنده به عنوان رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعتراض شدید خود در این‌باره نسبت به بنیاد مستضعفان اعلام می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه این باغ ارزشمند در مالکیت بنیاد مستضعفان قرار دارد، ادامه داد: بنیاد مستضعفان می‌بایست تمام ظرفیت خود را جهت حفاظت و نگهداری از باغاتی که در تملک دارد، بکار گیرد اما متاسفانه امروز ما شاهد از بین رفتن این باغ بسیار ارزشمند هستیم.

این عضو شورای شهر تهران افزود: اساسا فلسفه وجودی این بنیاد این است که تمام ظرفیت‌های مادی و معنوی آن در اختیار مردم و نظام قرار بگیرد. اکنون که می‌بایست این باغات را به منظور استفاده شهروندان در اختیار شهر قرار بدهد، جای سوال است که چرا این باغ ارزشمند علی‌رغم پیگیری‌های زیاد شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۱۴ در اختیار شهر قرار نمی‌گیرد تا به عنوان پارک عمومی توسط شهروندان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی با اشاره به بنای ارزشمند تاریخی که در محدوده مرکزی این باغ قرار دارد، بیان کرد: این بنا که توسط میراث فرهنگی ثبت شده "خانه وثوق الدوله" نام دارد که چنانچه این عرصه و مجموعه باغ در اختیار شهروندان قرار بگیرد به شدت مورد استقبال مردم شهر تهران قرار گرفته و می‌توان از این خانه هم به عنوان یک خانه تاریخی و بنای ارزشمند ثبت شده حفاظت کرد و هم بهره‌برداری متناسب با یک فضای توریستی، تفریحی و تفرجگاهی از آن صورت گیرد و قطعا من این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

سالاری ادامه داد: متاسفانه در حالی این باغ درحال از بین رفتن است. مقام معظم رهبری بارها و بارها بر ضرورت حفاظت و صیانت از درختان وباغات و فضاهای ارزشمند شهرها تاکید کرده و در یک تصمیم تاریخی و بی‌سابقه در سال‌های اخیر، دستور ایجاد مجموعه پارک عمومی "یاس فاطمی" در منطقه شمال شرق تهران را که طی دهه‌های گذشته در اختیار نهادهای خاص بود را صادر کردند تا این فضا در اختیار شهر و شهروندان قرار گیرد.

رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران افزود: انتظار از بنیاد مستضعفان این است که بجای اینکه درب این باغ را ببندند و حتی اجازه ورود شهرداری برای آبیاری را به سختی ندهند، مجموعه این باغ را که دارای درختان ارزشمندی بوده و هنوز هم است، در اختیار شهروندان قرار دهند.

وی همچنین به بازدید دیگری تحت عنوان باغ رییسی اشاره کرد و گفت: در فرایند بازدید از منطقه ۱۴ از باغ دیگری بنام باغ رییسی بازدید کردیم که این باغ مساحتی حدود ۲۶ هزار متر مربع دارد و در خیابان عجب گل واقع شده است. در این باغ هم تعداد قابل توجهی از درختان از بین رفته‌اند اما درختان باقی مانده هم ارزشمند هستند و خوشبختانه شهرداری تهران با حکم قضایی که با هماهنگی قضایی که با همکاری جناب آقای تورک دادستان سابق حوزه مربوطه صادر شده، در حال حاضر فرایند آبیاری و هرس آنجا را انجام می‌دهد و امیدواریم شهرداری بتواند علی‌رغم محدودیت‌های جدی که در حوزه درآمدزایی دارد، نسبت به تملک و تبدیل آن به فضای سبز عمومی اقدام کند./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر