کد خبر: 44749
A
سیاووشی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران ؛

صدا و سیما در خصوص آگاه سازی جامعه درباره "کودک آزاری" اهمال کرده است، می گویند" بودجه"نداریم! / متاسفانه جامعه به تعریف مشترکی درباره کودک آزاری نرسیده است/ لایحه حمایت از کودکان در دستور کار هفته آتی مجلس قرار دارد

نایب رئیس فراکسیون زنان با بیان این که "هنوز به تعریف واحدی از کودک آزاری در سطح جامعه نرسیده ایم" بیان کرد: ما(اعم از نمایندگان، مردم، بخش های مختلف حاکمیت، NGOها و جامعه) هنوز در جامعه به یک تعریف مشترکی درباره کودک آزاری نرسیده ایم و همین موضوع سبب می شود تا کودک آزاری ها بیش از پیش برجامعه چیره شوند. از طرفی ما به هرمیزان هم که بگوییم قانون فرهنگ ساز است اما در صورت تصویب این لایحه نیز بازهم این قانون چاره ساز نخواهد بود چرا که همین قانون نیز تنها یک پروسه اداری است پس؛ در این زمینه لازم است فرهنگ سازی عمیقی در جامعه صورت پذیرد.

صدا و سیما در خصوص آگاه سازی جامعه درباره "کودک آزاری" اهمال کرده است، می گویند" بودجه"نداریم! / متاسفانه جامعه به تعریف مشترکی درباره کودک آزاری نرسیده است/  لایحه حمایت از کودکان در دستور کار هفته آتی مجلس قرار دارد

دیده بان ایران: "تعرض در مدرسه غرب تهران و تجاوز به دختر 5ساله افغان در خمینی شهراصفهان" از تازه ترین کودک آزاری ها طی روزهای گذشته بوده است که متاسفانه طبق عادت رسانه ای چند روزی به آن توجه خواهد شد و سپس از یاد ها خواهد رفت. 

موضوع "کودک آزاری" به هر شیوه ی ممکن چه جسمی و جنسی و چه روحی از بروز ترین اخبار اجتماعی ایران است که تقریبا هرروز از سرتاسر نقاط کشور به گوش می رسد و مدتی سر و صدا  به پا می کند و در نهایت بدون هیچ نتیجه ای برای کودکان بی گناه از یاد می رود. 

لذا در رابطه با لزوم لایحه حمایت از کودکان و چرایی تعلل در روند تصویب آن به سراغ "طیبه سیاووشی" نایب رئیس اول فراکسیون زنان مجلس دهم، رفتیم تا علت به سرانجام نرسیدن این لایحه را از وی جویا شویم.

سیاووشی در همین رابطه به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: بنده از ابتدای کار خود در مجلس دهم به شدت پیگیر این لایحه بوده ام و تمامی همایش ها و پنل هایی که در خارج از مجلس در این رابطه بوده را دنبال کرده ام تا زمانی که این لایحه در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس قرار گرفت. دلیل تعلل تصویب این لایحه در کمیسیون  قضائی نیز حجم بالای لوایح و بررسی و تصویب آن ها با تعداد کم است اما از سوی این کمیسیون با توجه به پافشاری ها و پیگیری فراکسیون زنان، این لایحه حدود دو هفته قبل دردستور کارجلسات کمیسیون قرار گرفت که در این مدت نمایندگان علاقه مند پیشنهادات خود را به کمیسیون ارائه دادند. بنده هم برخی از پیشنهادات و اظهارات برخی  NGO ها را به کمیسیون ارائه دادم. لازم به ذکر است این پیشنهادات به صورت مکتوب همراه با لایحه به صحن مجلس می آید. ممکن است هفته آینده این لایحه در دستور کار مجلس و به صحن ورود پیدا کند ولی در هر صورت موضوع رسیدگی به این لایحه بستگی به احتمال ورود یک طرح دو فوریتی در مجلس و جایگزینی آن با این طرح را نیز دارد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: با توجه به ماده 104 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان می توانند با استناد به این آئین نامه  تقاضای تغییر دستور و در اولویت قرار گرفتن لایحه را داشته باشند که فراکسیون زنان درباره این لایحه پیشتر این درخواست را از مجلس شورای اسلامی داشته است. تمام تلاش فراکسیون نیز بر این است که این لایحه در مجلس دهم تا حتی تا حدودی پیش رود. البته بنده امیدوار بودم این لایحه بیش از این که مباحث قضائی مرتبط با کودک آزاری را در پی داشته باشد، دربرگیرنده مباحث مربوط به حمایت از کودکان باشد.

 

وی افزود: از طرفی باید توجه داشت در کشوری که ولایت مطلق فرزند به عهده والدین است و لاغیر، تصویب همچین لایحه ای کار بسیار دشوار و پیچیده ای است. البته ممکن است برخی از افراد مواضع مثبتی نسب به این لایحه نداشته باشند چراکه برخی از افراد معتقدند این لایحه نباید وضع می شد زیرا ولایت مطلق فرزند برعهده والدین است. برخی نیز عقیده دارند حال که این لایحه در خصوص حمایت از کودکان در دستور کار قرار گرفته و خلاءهای قوانین سال 83  تاحدودی رفع شده است اما با این وجود، بازهم کاستی هایی در این حیطه وجود دارد. 

 

عضو کمیسیون فرهنگی همچنین ادامه داد: با توجه به دو گروه مخالف این لایحه، پس از کودک آزاری های صورت گرفته به ویژه اگر کودک آزاری درون خانواده باشد پس از جرم شناسی مسئولیت سختی به عهده قانون به جهت سپردن فرزند به بهزیستی آن هم در جامعه ای که ولایت مختص والدین است، بسیار پیچیده و دشوار است. 

 

سیاووشی با بیان این که "هنوز به تعریف واحدی از کودک آزاری در سطح جامعه نرسیده ایم" بیان کرد: ما(اعم از نمایندگان، مردم، بخش های مختلف حاکمیت، NGOها و جامعه) هنوز در جامعه به یک تعریف مشترکی درباره کودک آزاری نرسیده ایم و همین موضوع سبب می شود تا کودک آزاری ها بیش از پیش برجامعه چیره شوند. از طرفی ما به هرمیزان هم که بگوییم قانون فرهنگ ساز است اما در صورت تصویب این لایحه نیز بازهم این قانون چاره ساز نخواهد بود چرا که همین قانون نیز تنها یک پروسه اداری است پس؛ در این زمینه لازم است فرهنگ سازی عمیقی در جامعه صورت پذیرد. 

نایب رئیس فراکسیون زنان همچنین در خصوص فرهنگ سازی اظهار کرد: فرهنگ سازی از طرق مختلف به ویژه از طریق رسانه ملی و صدا و سیما می تواند در کاهش دادن چنین حوادثی تاثیرگذار باشد اما متاسفانه در این کار اهمال صورت گرفته است و هرباری که نمایندگان به این امر اعتراض کردند، صدا و سیما به بهانه ناکافی بودن بودجه عملکرد  خود را توجیه کرده است. حتی تیزی 30 ثانیه ای از طریق رسانه ملی می تواند بسیار موثر در غنی سازی فرهنگ و آگاهی رسانی در این حیطه به مردم باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر رسانه ها، حاکمیت نیز لازم است در امر فرهنگ سازی و آگاهی رساندن به کودکان و یا حتی والدین آن ها تلاش کند. 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر