کد خبر: 44925
A
میرزاده دررابطه با اختصاص 30 درصد از ظرفیت دانشگاه ها به خانواده جانبازان به دیده بان ایران خبر داد؛

این طرح به نفع دانشجویان عادی است/ هدف از اجرای این طرح رشد و ارتقای 10 تا 15 درصدی سطح علمی خانواده ایثارگران و جانبازان است

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در رابطه با هدف این طرح بیان کرد: هدف از اجرای این طرح رشد و ارتقای 10 تا 15 درصدی سطح علمی خانواده ایثارگران و جانبازان است.

این طرح به نفع دانشجویان عادی است/ هدف از اجرای این طرح رشد و ارتقای 10 تا 15 درصدی سطح علمی خانواده ایثارگران و جانبازان است

دیده بان ایران- سپیده اجلالی؛ بازهم تغییرات جدید در دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد، صدای اعتراض‌ داوطلبان را بلند کرد چراکه در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ارشد امسال ظرفیت جدیدی برای خانواده‌های جانباز و ایثارگر اضافه شده است که در آن ۳۰ درصد ظرفیت هر دانشگاه به این افراد داده می‌شود و این موضوع باعث انتقاد دانشجویانی شده که در یک سال گذشته وقتشان را برای قبول‌شدن در کنکور ارشد گذاشته‌اند.

 

تا پیش از این سهمیه ایثارگران در کنکور 25 درصد از کل قبول‌شدگان بود و به دلیل کم‌بودن تعداد خانواده‌های شهدا که نیازمند استفاده از این سهمیه (در 10 سال گذشته) باشند، بخشی از این 25 درصد آزاد باقی می‌ماند و سهمیه عادی از آن استفاده می‌کردند، اما در دفترچه امسال آزمون سراسری، یک سهمیه پنج‌درصدی نیز برای افرادی که شش ماه حضور مستمر در جبهه‌ داشته‌اند در نظر گرفته شده که مطابق این پنج درصد، خانواده و خودشان می‌توانند از آن برای حضور در دانشگاه استفاده کنند. ماجرا این است که تعداد افرادی که حضور شش‌ماهه در جبهه داشته‌اند اصلا کم نیست و به دلیل بالابودن تعدادشان، این افراد مازاد سهمیه 25درصدی را که از قبل برای ایثارگران تعریف شده بود پر می‌کنند و حالا دانشجویانی که پیش از این با یک سهمیه دودرصدی برای خانواده ایثارگران روبه‌رو بودند که عموما بخشی از آن هم خالی می‌ماند و به داوطلبان عادی می‌رسید، حالا با شرایطی روبه‌رو هستند که می‌بینند 30درصد کل سهمیه حضور در دانشگاه‌ها به ایثارگران و البته افرادی تعلق می‌گیرد که تنها حضور شش‌ماهه در جبهه را تجربه کرده‌اند و بااین‌حساب حتی با اختلاف یک رتبه، تمام حساب‌وکتاب‌ها به‌هم می‌ریزد؛

 

روزنامه شرق در همین رابطه و در گفت و گو با برخی از دانشجویان کارشناسی ارشد آورده؛ علیرضا، دانشجوی رشته مهندسی صنایع، با اشاره به این موضوع که رتبه من برای کنکور ارشد در رشته صنایع 18 شده گفت: برای حضور در ارشد صنایع دانشگاه صنعتی شریف، این دانشگاه 18 نفر دانشجو می‌پذیرد و با این رتبه من باید در رشته مهندسی صنایع روزانه دانشگاه شریف پذیرفته می‌شدم، حالا اما با این سهمیه پنج‌درصدی من باید دانشجوی شبانه دانشگاه شریف بشوم!

 

گفتنی است علیرضا، حالا در یک گروه تلگرامی، به همراه  دانشجویان معترض به این ماجرا دور هم جمع شده‌اند و می‌خواهند در اعتراض به این اتفاق همین امروز به وزارت علوم مراجعه کنند. ما با چندین نفر از نمایندگان مجلس هم صحبت کردیم و آنها با ما هم‌نظر بودند که این اتفاق پیش‌آمده اشتباه است، اما منتظریم که نتایج پیگیری‌های آنها را ببینیم.( این هم یکی دیگر از مزایا و شاید از هم از دید برخی از افراد معایب تلگرام)!!!

 

لازم به ذکر است که بر اساس این قوانین، ۲۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنها»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها» و رزمندگان اختصاص دارد. علاوه‌براین پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنها» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد.

در قسمت دیگری از دفترچه به‌عنوان تذکر آمده است: «طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی‌مانده آن ابتدا به مشمولین سهمیه پنج‌درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقی‌مانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد.

نسخه ای مشابه همین سهمیه بندی اخیر دانشگاه ها وجود دارد و آن هم تجمع وکلا در اعتراض به برگزاری آزمون مرکز مشاوران حقوقی قوه‌قضاییه در شهریور ماه سال گذشته بود.

این تجمع بر این اساس است که وکلای دادگستری اعلام کرده اند که برگزاری آزمون مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه بر خلاف قانون است و قوه قضاییه اجازه برگزاری آزمون را ندارد.

 

میرزاده در گفت و گو با دیده بان ایران: این طرح به نوعی به نفع دانشجویان عادی است

 

حال موضوع مورد بررسی این است که نمایندگان بر چه اساسی و با چه معیاری چنین قانونی را وضع کرده اند. به دنبال همین امر و ابهام زدایی از این موضوع به سراغ میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم، رفتیم تا جزئیات ماجرا را از زبان وی جویا شویم.

 

میرزاده در خصوص جزئیات این موضوع و همچنین برنامه کمیسیون آموزش در این باره به خبرنگار دیده بان ایران گفت: این قانون در مجلس نهم به تصویب رسیده است اما با این حال باید گفت که کمیسیون آموزش برنامه ششم سال گذشته خود را  به تازگی شروع کرده است. در کمیسیون آموزش تنها چیزی که با توجه به این طرح مطرح شد این بود که خانواده ایثارگران و جانبازان و نفر آخر آزمون سطح علمی و نمره خود را ارتقاء دهند به طوری که آخرین نفر پذیرفته شده در یک رشته و دانشگاه با 70 درصد می توانست وارد دانشگاه شود اکنون، باید با 80 الی 85 درصد نمره قبولی را کسب کند. (لازم به ذکر است سطح قبولی 85 درصد مربوط به رشته های پزشکی و برخی از رشته های مهندسی است.)

 

وی ادامه داد: عملکرد این طرح در واقع به طوری است که خانواده های ایثارگر و جانباز با سطح علمی بالاتری نسبت به گذشته با افزایش 10 تا 15 درصدی  سطح علمی خود وارد دانشگاه ها می شوند. کمیسیون آموزش نیز تنها همین مبحث را مورد بررسی قرار داده است که اکنون همین طرح از کمیسیون خارج شده است و کار این طرح در کمیسیون آموزش تمام شده است.

 

عضو فراکسیون امید مجلس در رابطه با هدف این طرح بیان کرد: هدف از اجرای این طرح رشد و ارتقای 10 تا 15 درصدی سطح علمی خانواده ایثارگران و جانبازان است.

 

میرزاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این طرح نوعی تبعیض و اجحاف بین دانشجویان عادی و خانواده جانبازان نیست، اظهار کرد: خیر. این طرح به نوعی به نفع دانشجویان عادی است چراکه دانشجویان خانواده ایثارگران و جانبازان می بایست 10 تا 15 درصد بیش از پیش تلاش کنند و سطح علمی و نمره خود را بالا ببرند در صورتی که پیشتر دانشجویان این قشر از جامعه با کمترین نمره یعنی 70 درصد وارد دانشگاه ها می شدند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • امین

    پس ایثارگران بالای بیست و پنج درصد که این همه مشکلات زندگی دارن چی؟ خودتون خراب کردید خودتون هم بدون توجه به شهدا و ایثارگران همه چیز بالا بردید.خوب مازاد سهمیه را به سهمیه آزاد بدید چرا کف نمره را بالا بردید اونم دو هفته به کنکور؟ این ظلم به خانواده شهدا و ایثارگران بالای بیست و پنج درصد

ارسال نظر