کد خبر: 45221
A

نظارت بر بانک شهر به عهده کیست؟/ محسن هاشمی: ما نیستیم!! شورای پنجم لطفا پاسخگو باشید...

محمد سالاری عضو شورای چهارم و پنجم شهر تهران در پاسخ به این سوال که به طور کلی ساز و کار نظارت بر بانک شهر بر عهده شورای شهر هست یا خیر بیان کرد: بانک شهر یکی از بانک هایی است که سهامداران آن بخشی از کلانشهرهای ایران از جمله تهران است که حدود 10 درصد از سهام این بانک مختص شهر تهران است. در خصوص نظارت بر عملکرد بانک شهر نیز باید گفت که قطعا سهامداران وظیفه نظارت را بر عهده دارند. البته برخی از نظارت ها مختص بانک مرکزی است. به عنوان مثال نظارت بر عملکردهای مالی و گردش حساب های کلیه بانک ها بر عهده بانک مرکزی است.

نظارت بر بانک شهر به عهده کیست؟/ محسن هاشمی: ما نیستیم!!
شورای پنجم لطفا پاسخگو باشید...

دیده بان ایران: روز گذشته دیده بان ایران خبر برکناری مدیرعامل بانک شهر را منتشر کرد. بانک مرکزی با ارسال نامه ایی حسین محمد پورزندی مدیر عامل این بانک را  پس از سالها مدیریت این مجموعه، موظف به کناره گیری کرد.

هر چند با توجه به نامه ابلاغ شده کماکان حسین پورزندی، مدیرعامل بانک شهر، همچنان به کار خود مشغول بوده و از سمت خود کناره گیری نکرده است.

 

به همین جهت پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به دنبال شفاف سازی این و پیگیری این مسئله به سراغ اعضای پنجم شورای شهر تهران  رفت اما متاسفانه بیشتر اعضا پاسخگو نبودند. در بین آن ها نیز افشین حبیب زاده به مصاحبه تلفنی اکتفا نکرده و اظهار داشت که تنها در صحن مصاحبه می کنند!!!  از طرفی شهربانو امانی نیز از پاسخگویی خود را معاف کرد و گفت پس از قطع تلفن به مطالعه و جست و جو در اینترنت می پردازد و در صورت یافتن پاسخ با ما تماس خواهد گرفت.

 

اما زهرا صدر اعظم نوری، عضو کمیسیون سلامت و خدمات شورای شهر تهران در این خصوص به دیده بان ایران می گوید: بانک شهر در واقع متعلق به 8 کلانشهرها است و در حقیقت همین کلانشهرها باتوجه به معیارهای خود به بررسی عملکرد بانک شهر می پردازد. تا جایی که بنده نیز در اطلاع و در یاد دارم شورای شهر پنجم تهران نیز در رابطه با نحوه عملکرد بانک شهر در زمان آقای نجفی مورد بررسی قرار دادند اما درمورد مدیریت بانک شهر و شخص آن بحثی در بین اعضا صورت نگرفت.

 

وی افزود: از طرفی سهامداران مدیرعامل آن  را تعیین می کنند.لذا به دلیل این که سهم شورای شهرتهران و شهرداری از این بانک به حدود 20 درصد می رسد، ورود در این حیطه مرتبط با شهرداری و شورای شهر تهران نمی شود. البته گفتنی است شورای شهر در رابطه با سایر عوامل یعنی عملکرد  این بانک جلسات متعددی را برگزار کرده ولی  موضوع پیگیری مدیریت این مجموعه با توجه به سهم شهرداری تهران پیگیری نشده است و بحثی نیز در بین اعضا در این باره نشده است.

 

نوری همچنین در رابطه با تحقیق و تفحص اعضا از حساب های مالی این بانک بیان کرد: تاکنون بحثی در این مورد در بین اعضا صورت نگرفته ولی در آینده جلساتی مبنی بر اتخاذ سیاست ها به جا در جهت تحقیق و تفحص در حساب های مالی این بانک صورت خواهد گرفت.

 

سرانجام پس از پیگیری های فراوان و عدم پاسخگویی شورای شهر پنجم، ناچار شدیم به سراغ برخی از اعضای شورای شهر چهارم رفته  تا برخی از ابهامات در این زمینه را رفع شود.

 

اقبال شاکری در این زمینه به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: سهام بانک شهر متعلق به 8 کلانشهر است که یکی از این کلانشهرها تهران است. سهم تهران از بانک شهر نیز 10تا 12 درصد می باشد بنابراین شهرداری و شورای شهر تهران سهام دار عمده بانک شهر نیست پس تنها به میزان همین 12 درصد می تواند در امور و عملکرد بانک دخالت کند.

 

پس از شاکری به سراغ محمد سالاری عضو شورای چهارم و پنجم شهر تهران در پاسخ به این سوال که به طور کلی ساز و کار نظارت بر بانک شهر بر عهده شورای شهر هست یا خیر بیان کرد: بانک شهر یکی از بانک هایی است که سهامداران آن بخشی از کلانشهرهای ایران از جمله تهران است که حدود 10 درصد از سهام این بانک مختص شهر تهران است. در خصوص نظارت بر عملکرد بانک شهر نیز باید گفت که قطعا سهامداران وظیفه نظارت را بر عهده دارند. البته برخی  از نظارت ها مختص بانک مرکزی است. به عنوان مثال نظارت بر عملکردهای مالی و گردش حساب های کلیه بانک ها بر عهده بانک مرکزی است.

 

وی افزود: شورای شهر کلانشهرها نیز در تلاش هستند تا با استفاده از ظرفیت های بانک شهر در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. در تهران نیز بانک شهر در جهت توسعه خط 6و 7 مترو تهران کمک شایانی را به شورای شهر تهران و شهرداری رساند.

 

 اعضای شورای شهر درباره برکناری مدیر عامل بانک شهر

محسن هاشمی رفسنجانی

این موضوع به شورای شهر ارتباطی ندارد.

محمد جواد حق شناس

پاسخگو نیست.

محمود میرلوحی

پاسخگو نیست.

زهرا نژاد بهرام

پاسخگو نیست.

افشین حبیب زاده

به صحن تشریف بیاورید تلفنی مصاحبه نمی کنم.

محمد سالاری

سهامداران وظیفه نظارت بر برخی از بخش های بانک را دارند.

علی اعطا

پاسخگو نیست.

محمد علیخانی

پاسخگو نیست.

زهرا صدراعظم نوری

در رابطه با نحوه عملکرد بانک شهر در زمان آقای نجفی مورد بررسی قرار دادند اما درمورد مدیریت بانک شهر و شخص آن بحثی در بین اعضا صورت نگرفت.

آرش حسینی میلانی

پاسخگو نیست.

ابراهیم امینی

پاسخگو نیست.

الهام فخاری

پاسخگو نیست.

حسن خلیل آبادی

پاسخگو نیست.

شهربانو امانی

پس از مطالعه در این زمینه و کسب اطلاعات صحبت خواهم کرد.

احمد مسجد جامعی

پاسخگو نیست.

بهاره آروین

پاسخگو نیست.

ناهید خداکرمی

پاسخگو نیست.

مجید فراهانی

پاسخگو نیست.

سید حسن رسولی

پاسخگو نیست.

حجت نظری

پاسخگو نیست.

مرتضی الویری

پاسخگو نیست.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر