کد خبر: 45278
A
در پی واکنش ابطحی به تجاوز دختر افغان، دیده بان ایران بررسی می کند؛

گیتی پور فاضل: به دلیل ناکافی بودن ادله، واکنش ابطحی تهمت است و مدعی العموم و خانواده "بهاره" می توانند شکایت کنند/ فریده غیرت: این واکنش تنها یک اظهار نظر شخصی است و ارزشی برای قاضی پرونده و مردم ندارد

گیتی پورفاضل، وکیل پایه یک دادگستری، در خصوص اینکه آیا اظهارات ابطحی می تواند مورد پیگیرد مدعی العموم و فعالان این حوزه قرار بگیرد یا خیر؟! گفت: ما باید بدانیم که از دید فقهی به این موضوع نگاه می کنیم یا قانونی. از نظر قانونی تجاوز به هر شکل حتی اگر گفته های ابطحی صحت هم داشته باشد جرم و خلاف قانون است بنابراین؛ نمی توانند با استناد به این گفته ها از مجازات فرد مجرم بکاهند و یا موضوع را کوچک جلوه دهند.

گیتی پور فاضل: به دلیل ناکافی بودن ادله، واکنش ابطحی تهمت است و مدعی العموم و خانواده "بهاره" می توانند شکایت کنند/ فریده غیرت: این واکنش تنها یک اظهار نظر شخصی است و ارزشی برای قاضی پرونده و مردم ندارد

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی:چهارشنبه 9 خرداد ماه  خبری مبنی بر تجاوز به دختر 5ساله افغان توسط فرد یا افرادی ایرانی در فضای مجازی دست به دست شد که کمی بعد به تیتر اول بسیاری از رسانه های کشور تبدیل شد. در همان دقایق اولیه انتشار این خبر رئیس اورژانس اجتماعی اظهار کرد که این کودک 5 ساله مورد تجاوز قرار گرفته است اما پس از مدتی اظهارات خود را تکذیب کرد.

اما پس از چند روز و اتمام تحقیقات، احمد شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، اعلام کرد که "بهاره" مورد آزار و اذیت جنسی و به اصطلاح "تجاوز" قرار گرفته است.

البته این اولین باری نیست که به دختران خردسال افغان تجاوز می شود. فروردین ماه سال 97 بود که ندا در مشهد توسط مرد همسایه که خود صاحب 3 فرزند بود ربوده شد و در نهایت پس از تجاوز به قتل رسید. فروردین دو سال پیش هم ستایش دختربچه افغان دیگر در ورامین توسط پسر  17 ساله همسایه مورد تجاوز قرار گرفت و به صورت فجیعی کشته و بر روی جسد وی اسید پاشیده شد که پس از سروصدای زیاد پیرامون این حادثه قاتل محکوم به اعدام شد و تلگرام به عنوان دلیل اصلی مقصر این حادثه شناخته شد.

 

اما حالا ماجرای "تجاوز به بهاره" تازه ترین پرونده تجاوز به دختر خردسالی است که طی روزهای اخیر واکنش های متعددی را به دنبال داشته است.

هر چند هنوز متجاوز یا متجاوزان دستگیر نشده اند اما در این بین پلیس عقیده دارد که این تجاوز کار افراد ایرانی نبوده و از سوی دیگر شاهدان محلی اعتقاد دارند که  تجاوز به بهاره کار چند ایرانی بوده است. این در حالی است که  بهاره در حال حاضر از بیمارستان مرخص شده و طی مراقبت های روحی و روانی قرار گرفته است.

 

واکنش جنجالی آقای نماینده به خبر تجاوز!

هفته گذشته محمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی شهردر مجلس، در رابطه با تجاوز صورت گرفته بر بهاره دختر 5ساله افغان نامه ای را در کانال اطلاع رسانی خودش منتشر کرد که تنها در عرض چند ثانیه به جنجال بزرگ رسانه ای تبدیل شد. آقای ابطحی نماینده نزدیک به جریان پایداری در مجلس در این رابطه نوشت: اصلا معلوم نیست تجاوزی صورت گرفته باشد. همچنین معلوم نیست [متجاوزان] چند نفر بوده‌اند، ثالثا معلوم نیست تبعه چه کشوری بوده‌اند، رابعا معلوم نیست انگیزه‌های عامل یا عاملین در صورت صحت ماجرا، چه بوده است.

 

انتشار این نامه البته موجی از واکنش‌ها و انتقادات را هم در رسانه‌ها و هم میان کاربران عادی شبکه‌های اجتماعی و هم مسئولان به دنبال داشت تا جاییکه محمود صادقی، نماینده مجلس، در توییتر خود دراین‌باره نوشت: از نامه همکارم آقای سیدجواد ابطحی، نماینده محترم خمینی‌شهر، به رئیس سازمان بهزیستی متعجب شدم. محمود صادقی پس از آن در توییتی دیگر با اشاره به محمدجواد ابطحی نوشت: ایشان همین الان با بنده تماس گرفت و ضمن تأیید انتساب نامه به خود، با شدت و حدت از مضمون آن دفاع کرد؛ اینکه هنوز کمّ و کیف موضوع معلوم نیست و رسانه‌ای‌کردن آن موجب نگرانی خانواده‌ها و سوءاستفاده ضدانقلاب شده، مخصوصا اینکه محل جنایت شهری است که به نام امام‌خمینی است.

در همین حال، صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان، یکشنبه ۱۱ خرداد در صفحه فیسبوک خود ضمن اظهار تاسف از این اتفاق نوشت برای پیگیری جدی ماجرای تجاوز به بهاره پنج‌ساله در خمینی‌شهر، «هدایات لازم را به نصیر احمد نور، سفیر افغانستان در تهران» داده است.

به دنبال این اظهارات، سفارت افغانستان در تهران نیز اعلام کرد درباره پیگیری این واقعه تکان‌دهنده یادداشتی به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ارسال کرده و همچنین اعلام کردند که کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز پرونده بهاره را پیگیری خواهد کرد.

 

اما این پایان اظهارات عجیب نماینده خمینی شهر در مجلس نبود. روز گذشته (چهارشنبه) گفت و گویی از این نماینده در خبرگزاری پانا منتشر شد که بار دیگر موجی از نفرت کاربران نسبت به اظهارات محمد جواد ابطحی را برانگیخت. او در این گفت و گو بار دیگر ضمن تاکید بر ادعایی که پیشتر در نامه اش مطرح کرده بود گفت: هرچیزی وارد بشود خونریزی ایجاد می‌کند، من نباید این‌ها را رسانه‌ای کنم، اگر بر اساس ورود «شیشه پپسی» بوده باشد چه؟

#شیشه_پپسی کلید واژه ای بود که تنها چند دقیقه پس از انتشار متن این گفت و گو به پرکاربردترین کلمه در فضای مجازی تبدیل شد.

 

 

گیتی پور فاضل در گفت و گو با دیده بان ایران: به دلیل ناکافی بودن ادله، واکنش ابطحی تهمت است و مدعی العموم و خانواده بهاره می توانند شکایت کنند

 

در همین رابطه (اظهارات جنجال برانگیز ابطحی) گیتی پورفاضل، وکیل پایه یک دادگستری، در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات ابطحی می تواند مورد پیگیری "مدعی العموم" و فعالان این حوزه قرار بگیرد یا خیر؟! گفت: قبل از هر چیز در ابتدا باید مشخص شود که آیا ما از دید فقهی میخواهیم به این موضوع نگاه کنیم یا قانونی. از نظر قانونی تجاوز به هر شکل حتی اگر گفته های ابطحی صحت هم داشته باشد جرم و خلاف قانون است بنابراین؛ نمی توان با استناد به این گفته ها از مجازات فرد مجرم کم کرد و یا موضوع را کوچک جلوه داد.

 

وی در رابطه با این که آیا خانواده بهاره به عنوان خانواده ای افغان می توانند این واکنش تند مورد پیگرد قراردهند یا خیر اظهار کرد: هنوز مجرم پیدا نشده و پرونده به جریان نیفتاده است پس این آقای نماینده چطور این چنین قاطعانه اظهارنظر میکنند؟ در این مورد تنها قاضی تصمیم گیرنده است. ما در درون قوه قضائیه قضات بسیار دقیق و آگاه و منصفی داریم که مطمئنا از این مسئله به سادگی عبور نخواهند کرد. از طرفی به دلیل این که هنوز پرونده از سوی قاضی بررسی نشده است، اظهارات ابطحی تنها می تواند "تهمتی برای خانواده بهاره و عموم مردم باشد چراکه افغان ها نیز در گذشته ای نه چندان دور از تبار ایرانیان بوده اند و دین و مذب آنان نیز با ما یکی است.

 

وی افزود: خانواده بهاره نیز به دلیل تهمت ناروا می توانند شکایت کنند. افغانی بودن آنان نیز نمی تواند دلیلی بر ساکت ماندن آنان داشته باشد. از طرفی این واکنش به دلیل تشویش اذهان عمومی نیز مدعی العموم و فعالان  می تواند از طریق به شکایت و پیگیری بپردازند.

 

فریده غیرت در گفت و گو با دیده بان ایران: این واکنش تنها یک اظهار نظر شخصی است و ارزشی برای قاضی پرونده و مردم ندارد

 

همچنین " فریده غیرت" حقوقدان و فعال اجتماعی زنان،  نیز در این باره به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: این واکنش تنها یک اظهار نظر شخصی است و ارزشی برای قاضی پرونده و مردم ندارد چراکه جزء طرفین و اصحاب دعوا نبوده و نیست و حتی به عنوان نماینده کردم خمینی شهر نیز ارزشی ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: خانواده و حتی مردم به دلیل مخدوش نمودن اذهان عمومی می توانند این موضوع را مورد پیگیری قانونی قرار دهند.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر