کد خبر: 45522
A

رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو : عفو عمومی فقط مختص به رهبری نیست. مجلس می‌تواند قانون وضع و اعلام عفو عمومی کند

حسین میرمحمد صادقی، درباره طرح عفو عمومی ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: بعضا گروه‌های ضدانقلاب تبلیغاتی انجام می‌دهند که از نظر حقوق بشر برای کشور گران تمام می‌شود. این طرح می‌تواند به از بین بردن این مانع و تبلیغات سوء از طریق عفو عمومی بسیاری از این افراد منجر شود.

رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو : عفو عمومی فقط مختص به رهبری نیست. مجلس می‌تواند قانون وضع و اعلام عفو عمومی کند

به گزارش دیده بان ایران؛ هفته پیش بود که محمد جواد فتحی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از تقدیم یک طرح دو فوریتی به هیات رئیسه مجلس با بیش از 70 امضا خبر داد که بر اساس آن عفو عمومی، تخفیف و تبدیل بعضی مجازات‌ها و همچنین مصونیت ایرانیان مقیم خارج از کشور از تعقیب قضایی پیش‌بینی شده است.

انتشار این خبر درحالی موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی را به همراه داشته که نعمت احمدی، حقوقدان به «اعتمادآنلاین»‌ گفته که عفو در اختیار رهبری است و با قانون نمی‌توان تکلیفی برای رهبری تعیین کرد.

اما حسین میرمحمدصادقی، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کرسی حقوق‌بشر، صلح و دموکراسی یونسکو این نظر را قبول ندارد و ضمن مثبت ارزیابی کردن طرح عفوعمومی برای زندانیان سیاسی معتقد است عفوعمومی از طریق مجلس می‌تواند مورد توجه و قانونگذاری قرار گیرد و آن عفو خاص و خصوصی است که براساس اصل یکصد و ده قانون اساسی به‌وسیله رهبری در رابطه با افراد اجرایی می‌شود.

این استاد حقوق دانشگاه در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به شبهاتی که به برخی از موارد در این طرح وارد می‌شود،‌ می‌گوید: بعضی تاکید دارند که عفو براساس اصل صد و ده قانون اساسی جزء اختیارات مقام رهبری است، اما مقنن می‌تواند براساس یک قانون بر عفو عمومی نظارت کند و از همان جهت هم می‌تواند قانون مصوب کند.

رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در ادامه درباره جزییات این طرح ادامه می‌دهد: اینکه مفاد طرح دقیق است یا نیست و اینکه جایگاه دقیق پیدا می‌کند، بحث دیگری است که باید به تفصیل به آن پرداخت اما به طور کلی جزء وظایف قوه‌مقننه است که همان‌طور که قانون وضع می‌کند و اعمالی را که موجب جرم می‌شود جرم‌انگاری می‌کند، برهمان اساس هم قانون وضع و اعلام عفو عمومی کند.  

میرمحمد صادقی درباره یکی از مواد این طرح که به عفو و بازگشت ایرانیان خارج از کشور می‌پردازد، می‌گوید: در رابطه با ایرانیان مقیم خارج از کشور، باید گفت که حدود 90 درصد از این تعداد مسئله‌ای ندارند و بسیاری از آنها و حتی قریب به‌اتفاق آنها به کشور علاقمند هستند. همچنین با نظام هم مسئله و مشکلی ندارند.

رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو ادامه می‌دهد: بسیاری از این افراد علاقمند هستند که به کشور برگردند و اگر کاری از دستشان بربیاید، انجام دهند یا اگر در توانشان باشد در کشور سرمایه‌گذاری و کمک کنند تا از دوش کشور مشکلاتی برداشته شود.

این حقوقدان در ادامه با بیان اینکه متاسفانه این گروه به بخشی تبدیل شده‌اند که کاملا مورد سوءاستفاده دشمنان قرار می‌گیرند، می‌گوید: بعضا گروه‌های ضدانقلاب تبلیغاتی انجام می‌دهند که از نظر حقوق بشر برای کشور گران تمام می‌شود. این طرح می‌تواند به از بین بردن این مانع و تبلیغات سوء از طریق عفو عمومی منجر شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر