کد خبر: 45974
A

۸۰۰ مدرسه در تهران به مقاوم‌سازی و نوسازی نیاز دارد

ریاست مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران گفت: ۸۰۰ مدرسه در تهران به مقاوم‌سازی و نوسازی احتیاج دارد یعنی اگر کوچکترین زلزله‌ای در تهران رخ بدهد این مدارس در خطر جدی هستند.

۸۰۰ مدرسه در تهران به مقاوم‌سازی و نوسازی نیاز دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ نعمت بنی‌آدم (ریاست مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران) امروز در نشستی خبری گفت:‌ شاید تصور بر این باشد که تهران وضعیت مطلوبی به نسبت استان‌های دیگر دارد و به لحاظ فضای آموزشی بی‌نیاز است، در حالی که تهران جزو سه استان فقیر از نظر تجهیزات آموزشی است. تهران، سیستان و بلوچستان و البرز جزو فقیرترین استان‌های کشور به لحاظ تجهیزات آموزشی هستند.

وی ادامه داد: در تهران حدود 6 هزار مدرسه با 60 هزار کلاس درس وجود دارد که تا حدی نیازهای فضای آموزشی برای دانش آموزان برطرف شده است، اما نمی‌توان به اینها بسنده کرد؛ 25 درصد از این فضاهای آموزشی فرسوده است یعنی اگر به داد آن نرسیم قطعا مضرات زیادی برای دولت، جامعه، آموزش و پرورش و ... در پی خواهد داشت. در این میان دولت کمک کرده است اما با توجه به شرایط خاصی که جامعه دارد این میزان کمک کفایت نمی‌کند. این بزرگترین معضل ما است و از قدیم الایام هم خیرین در این زمینه دست دولت را گرفته‌اند.

او افزود: در تهران 2 هزار مدرسه دولتی وجود دارد که با درایت آموزش و پرورش تا حدی نوسازی شدند اما این مطلوب ما نیست 1500 مدرسه غیرانتفاعی هم داریم که جزو مسئولیت‌های کاری ما محسوب نمی‌شود و هرگز کمک خیرین را خرج مدارس غیرانتفاعی نکرده‌ایم.

او افزود: 800 مدرسه در تهران به مقاوم‌سازی و نوسازی احتیاج دارد یعنی اگر کوچکترین زلزله‌ای در تهران رخ بدهد این مدارس در معرض خطر جدی هستند. در بازدید از برخی از این مدارس پشت ما لرزید و سعی کردیم سریعا این را به خیرین سوق بدهیم تا وارد مرحله بازسازی مدارس شوند.

بنی‌آدم تصریح کرد: اکثر مدارس قدیمی و فرسوده در هسته مرکزی شهر یعنی در مناطق 9، 10 ، 11 و 12 هستند.

او با بیان در نظر گرفتن فضای آموزشی استاندارد برای هر دانش آموز توضیح داد: ما نیاز به 40 میلیون متر فضای آموزشی داریم فضای آموزشی استاندارد برای هر دانش آموز 5 متر و 30 سانتی متر است که تقریبا سه متر از آن را ما کم داریم. اگر برای هر یک متر یک میلیون تومان هزینه شود، مبلغی معادل 40 هزار میلیارد تومان برای استانداردسازی این فضا نیاز داریم. ناگفته نماند مهمترین نکته در فضاسازی و ایجاد مراکز، بروزرسانی مراکز و ایجاد فضاهای نرم‌افزاری برای دانش آموزان است.

وی ادامه داد: منطقه 22 تهران به لحاظ نوسازی یکی از معضلات آموزش و پرورش است در چهار سال آینده این منطقه 500 هزار نفر ساکن اضافه‌تر خواهد داشت بنابراین احداث 150 تا 200 مدرسه در آنجا الزامی است. تا پیش از اینکه اوضاع در این منطقه بدتر شود خیرین با تعامل آموزش و پرورش باید دست به کار شوند.

سیدهادی موجانی ریاست مجمع خیرین مدرسه شهرستان‌های استان تهران عنوان کرد: ما در شهرستان‌های تهران 950 هزار دانش آموز داریم که این تعداد در 3200 مدرسه تحصیل می‌کنند که این تعداد خیلی کم است. حتی برخی از این مدارس به خاطر اینکه امنیت ندارند تعطیل شدند.  در شهرستان ری تا به حال 150 واحد فضای آموزشی و ورزشی ساخته شده که 60 درصد آن به وسیله خیرین و 40 درصد آن مشارکتی بوده است. ما در شهرستان ری 98 مدرسه قدیمی داریم که اینها باید بازسازی شوند./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر