کد خبر: 46027
A

دستگیری دانشجویان در ارزیابی وجدان عمومی عادلانه نیست

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در مورد دستگیری دانشجویان در تظاهرات دی ماه ۱۳۹۶ گفت: دستگیری دانشجویان در ارزیابی وجدان عمومی عادلانه نیست بنابراین از مراجع قضایی راجع به حکم این دانشجویان تقاضای تجدید نظر داریم چرا که چنین برخوردهایی پرهزینه است.

دستگیری دانشجویان در ارزیابی وجدان عمومی عادلانه نیست

به گزارش دیده بان ایران، سید حسین سراج زاده گفت: از جزئیات پرونده دانشجویان دستگیر شده اطلاعی ندارم؛ در ظاهر این دانشجویان از دانشگاه های مختلف هستند و ۱۱ نفر از آنها نیز از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بودند و نشنیده ام که دانشجوی دختر هم در بین آنها باشد.
او با بیان اینکه احکام صادر شده برای این دانشجویان تا شش سال زندان بوده است، ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که من دارم برخی از این دانشجویان در تظاهرات دی ماه شرکت کرده بودند، تظاهراتی که در تهران به خشونت های آنچنانی منجر نشده بود.
مدیرگروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی با اشاره به اینکه برخی از دانشجویان در محیط دانشگاه تهران و برخی هم در تظاهرات شهری دستگیر شده اند، گفت: شنیده شده است که برخی از این دانشجویان حتی در تظاهرات شرکت نکرده اند و برخی هم فعال تشکل های دانشجویی بودند.
او گفت: با فرض اینکه بپذیریم آنها در تظاهرات شرکت کرده اند، باید بگویم که شرکت در یک تظاهرات جرم نیست.
سراج زاده تاکید کرد: مشکل این است که در حال حاضر برای تظاهرات اعتراضی در داخل کشور هیچ مجوزی صادر نمی شود و در نتیجه افراد باید صدای اعتراض خود را این چنین اعلام کنند.

او ادامه داد: اعتراض حق قانونی مردم است و دانشجو در همه نظام ها، بخش فعال و وجدان بیدار اجتماعی به شمار می رود که در مقابل نارسایی ها به اقتضای سن و سال خود عمل می کنند. هرچند ممکن است در برخی موارد در تشخیص های خود دچار اشتباهاتی شود.
سراج زاده گفت: برخوردهای قهرآمیز با نیروهای نخبه به خاطر شرکت در یک تظاهرات یا سازماندهی یک تظاهرات و صدور احکامی مانند شش سال زندان، احکام قابل قبولی نیست.
او گفت: اگر جرم تعریف شده برای این دانشجویان شرکت در تظاهرات باشد، درخواست من این است که این موضوع نباید به عنوان جرم تلقی شود.
رئیس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: دانشجویان از سال ۱۳۳۲ تا به امروز به عنوان جنبش های دانشجویی منتقد و پویای جامعه فعال بودند و در مقابل برخی از نارسایی های جامعه اعتراض می کردند.
او با اشاره به اینکه دانشجویان فرزندان این مردم هستند، گفت: دانشجویان برخی از مطالبات جامعه را بر اساس سن و سال خود مطرح می کنند و حتی اگر رفتار آنها خام هم باشد بنا براین برخوردهای این چنینی با آنها که موجب نا امیدی در جامعه می شود در ارزیابی وجدان عمومی عادلانه نیست.
سراج زاده تاکید کرد: نباید قوه قضاییه فضایی را ایجاد کند که موجب بی اعتمادی مردم شود یا اینکه این بی اعتمادی تقویت شود؛ بنابراین تقاضای تجدیدنظر از مراجع قضایی راجع به این فرزندان جامعه را داریم و باید حق اعتراض مردم حتی به صورت نابجا و ناپخته به رسمیت شناخته شود./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر