کد خبر: 46288
A
در پی اظهارات رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مبنی بر برف دزدی و ابردزدی اسرائیل از کشورمان، دیده بان ایران بررسی می کند:

احد وظیفه: پدیده "ابردزدی" و یا "برف دزدی" صحت علمی ندارد مگر اینکه خلاف آن را دانشمندان به اثبات برسانند/ انسان توانایی تغییر و تعدیل سیستم آب و هوا و جوی را به طور گسترده به دلیل حجم زیاد سامانه های جوی ندارد

احد وظیفه در رابطه با اظهارات سردار جلالی مبنی بر ابردزدی و برف دزدی اسرائیل و کشوری همسایه بیان کرد: بنده از جزئیات و یا مسندات صحبت های ایشان بی خبرم و درواقع این قبیل اظهارات با ذهن و علم بنده مطابقت نمی کند. پدیده "ابردزدی" و یا "برف دزدی" صحت علمی ندارد مگر اینکه خلاف آن را دانشمندان به اثبات برسانند.

احد وظیفه: پدیده "ابردزدی" و یا "برف دزدی" صحت علمی ندارد مگر اینکه خلاف آن را دانشمندان به اثبات برسانند/ انسان توانایی تغییر و تعدیل سیستم آب و هوا و جوی را به طور گسترده به دلیل حجم زیاد سامانه های جوی ندارد

دیده بان ایران: سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور،  در سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی که امروز (دوشنبه) در موسسه تولید و اصلاح نهال و بذر برگزار شد گفت: تغییرات اقلیمی در ایران مشکوک به دخالت خارجی‌هاست؛ مراکز علمی که در کشور وجود دارد مطالعه‌ای در این خصوص انجام داده‌اند که نتیجه مطالعات این موضوع را تأیید می‌کند.

 

در رابطه با همین موضوع، صحت و سقم و یا عدم آن احد وظیفه،  مدیرکل پیش‌بینی هواشناسی کشور، به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده از جزئیات و یا مستندات صحبت های ایشان بی خبرم و درواقع این قبیل اظهارات با ذهن و علم بنده مطابقت نمی کند. پدیده "ابردزدی" و یا "برف دزدی" صحت علمی ندارد مگر اینکه خلاف آن را دانشمندان به اثبات برسانند.

 

وی ادامه داد: انسان توانایی تغییر و تعدیل سیستم آب و هوا و جوی را به طور گسترده به دلیل حجم زیاد سامانه های جوی ندارد  ولی ما می توانیم به صورت مقیاس های کوچک جوی همانند بارور کردن ابرها را به ثمر برسانیم که البته همین امر نیز بیشتر در آزمایشگاه ها مورد انجام دانشمندان قرار می گیرد. لازم به ذکر است که همین مسئله بارورکردن ابرها در محیط باز به چه میزانی می تواند تاثیرگذار باشد، جای بحث، مناقشه و آزمایش دارد. بخشی از جنوب غرب آمریکا همانند ایالت کالیفرنیا دچار خشکسالی ممتد است که به دنبال همین خشکسالی ها جنگل های این ایالت دچار آتش سوزی می شوند.

                                                          

وظیفه همچان اظهارکرد: کشور ما نیز در عرصه بارورنمودن ابرها تاکنون موفق نبوده است حتی اگر نقطه ای از کشور را بارور کرده اند، اثر مفید مشخص نداشته است. در رابطه با بارورنمودن ابرها نیز باید گفت که خود کشور اسرائیل نیز بارها این کار را انجام داده است (به صورت قله های ابرسرد و گرم) که یکی از این ابرها موثر بوده اند و دیگری هیچ نتیجه ای برای این کشور به ارمغان نیاورده است.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: بنابراین انسان توانایی تغییر اقلیم گسترده ای همانند دزدیدن ابرها و یا برف های را ندارد. سامانه های فراگیری که در کشور ما باعث بارش باران و برف می شوند، رطوبت خود را از سرزمین اسرائیلی (مخصوصا در روزهای زمستان که بیشترین بارش متغلق به این دوره است) را دریافت نمی کنند. البته در اوایل پاییز و بهار ممکن است این سامانه ها با میزان تاثیرپذیری بسیار اندکی وارد کشور شوند ولی در روزهای زمستان این احتمال به صفر می رسد. رطوبت ابرهای ما حاصل از رطوبت دریای سرخ و مدیترانه در شمال کشور و در جنوب و مرکز کشور این رطوبت از اقیانوس هند است.

 

وظیفه در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون جلسه ای با سازمان پدافند غیرعامل در این زمینه داسته اید یا خیر، اظهار کرد: خیر بنده در این مورد با سازمان پدافند غیرعامل جلسه و دیداری نیز نداشته ام و بنده از این موضوع کاملا بی خبر هستم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر