کد خبر: 46467
A

محمود درویش: با مطرح کردن ابر دزدی در دنیا به ما می‌خندند

اگر سازمان محیط زیست با اقدام ضربتی بتواند تمام ارکان حکومت را با یک جنبش اجتماعی برای حل این مشکل همراه کند اعتماد مردم باز می‌گردد.

محمود درویش: با مطرح کردن ابر دزدی در دنیا به ما می‌خندند

دیده بان ایران- "ابرهای ما را می دزدند یا نابارور می‌کنند" این سخنان سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل است که این روزها انتقادهای زیادی را از سوی متخصصین برانگیخته است. اما اظهارات سردار جلالی تازه نیست و پیش از این چهره‌هایی دیگر هم این بحث را مطرح کردند.

از جمله محمود احمدی‌نژاد که خشکی ایران به خصوص جنوب کشور را به توطئه بیگانگان نسبت داد و ایده او توسط سخنرانان جریان راست همچون حسن عباسی و رائفی‌پور پیگیری شد. مطرح‌ترین دلیل خشکی ایران از نظر این جریان استفاده آمریکا از تکنولوژی هارپ برای تغییر اقلیم ایران بود.

محمد درویش از کنشگران محیط زیست ایران و مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در دوره ریاست معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست  با ابراز تاسف نسبت به اظهاراتی همچون ابر دزدی گفت: متاسفانه ما به جای راه کار واقعی دنبال دشمن فرضی می‌گردیم و با این حرف‌ها باعث می‌شویم دنیا به ما بخندد!

وی سابقه چنین اظهاراتی را به محمود احمدی‌نژاد و سفر او به جنوب کشور مربوط دانست و افزود: ایشان در آن سفر خشکی کشور را مشکوک دانسته و به مسائلی مثل هارپ و نقش اسرائیل اشاره کردند، در حالی که باید این سوال را پرسید که اگر اسرائیل این چنین در دستکاری اقلیمی توانمند است چرا فاضلاب فلسطینی‌ها را برای تصفیه می‌خرد؟

این فعال محیط زیست در ادامه گفت: برخی نیز به هارپ و نقش آمریکا اشاره دارند در حالی اگر واقعا آمریکا این قدر توانمند بود امروز با مشکل خشکسالی در کالیفرنیا و آریزونا رو به رو نبود و دنبال وارد کردن آب از کانادا نمی‌رفت. کانادایی که به علت سرانه بالای مصرف آب آمریکا دست رد به سینه این کشور زده.

درویش در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر راهکار اورژانسی برای بهبود شرایط زیست محیطی چیست گفت: مشکلات زیاد است ولی ما با چند اقدام موثر و ضربتی می‌توانیم اعتماد مردم را جلب کنیم. به گمان من اولین مشکلی که باید برای حل ضربتی آن اقدام کرد آلودگی هواست.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات آلودگی هوا گفت: آلودگی هوای شهرها سالانه 8 میلیارد دلار خسارت مالی، چند هزار نفر خسارت جانی و ساعت‌‌ها هدر رفت وقت مردم را در پی دارد. اگر سازمان محیط زیست با اقدام ضربتی بتواند تمام ارکان حکومت را با یک جنبش اجتماعی برای حل این مشکل همراه کند اعتماد مردم باز می‌گردد.

این فعال محیط زیست در ادامه با تاکید بر اینکه مشکلاتی چون مصرف بی رویه بنزین هم با کمک مردم قابل حل است گفت: این به شرطی است که مردم به  مسئولین اعتماد کنند و ببینند رییس سازمان محیط زیست به عنوان مسئول این کار ماشین شاسی بلند خود را کنار گذاشته و با دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی به سرکار آمده.

وی ادامه داد: اگر مردم همراهی مدیران، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولین را ببینند و متوجه شوند آن‌ها هم مثل خودشان زندگی می‌کنند، آن وقت می‌توان به آینده کشور و حل دیگر مشکلات امیدوار بود.

درویش با اشاره به اینکه ما برای اولویت یافتن مسئله محیط زیست در کشور به افرادی نیاز داریم که اولویت آن‌‌ها معامله نباشد گفت: متاسفانه امروز چنین افرادی را نداریم و چنین افرادی هم در سیستم آموزش و پرورش تربیت نمی‌شوند که اگر می‌شدند نباید مجوز ساخت سدی مثل سد گتوند را می‌دادند. ما باید به سمت مدارس طبیعت و تغییر در شرایط موجودِ گماردن افراد در راس سازمان محیط زیست باشیم که اولویتشان محیط زیست ایران است./روزامه

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر