کد خبر: 46493
A

آخرین وضعیت پرونده دانشجویان بازداشتی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این وزارتخانه خواستار رافت اسلامی قوه قضاییه و دادستانی نسبت به احکام صادره در مورد دانشجویان بازداشتی حوادث دی ماه سال گذشته است.

آخرین وضعیت پرونده دانشجویان بازداشتی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این وزارتخانه خواستار رافت اسلامی قوه قضاییه و دادستانی نسبت به احکام صادره در مورد دانشجویان بازداشتی حوادث دی ماه سال گذشته است.

به گزارش دیده بان ایران؛ غلامرضا غفاری اظهار داشت: پرونده دانشجویان بازداشتی در حوادث دی ماه سال گذشته پس از بازجویی به دادسرا ارجاع شده بود که برای 6 نفر از آنان حکم اولیه صادر شد.

وی گفت: برای اینکه روال قانونی طی شود قوه قضاییه، حق ارائه لایحه تجدیدنظر را نسبت به حکم اولیه به این دانشجویان داده است تا در این مدت زمان اگر نسبت به احکام صادر شده اعتراضی دارند؛ آنرا بیان کنند.

غفاری افزود: بر همین اساس وزارت علوم از این دانشجویان خواست تا لایحه ای را بر اساس موعد مقرر، تنظیم و به دادگاه ارائه کنند و حتی اعلام شد که اگر این دانشجویان از لحاظ حقوقی نیازمند کمک باشند؛ معاونان حقوقی دانشگاه های مربوطه راهنمایی های لازم را برای آنان ارائه کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون منتظر رای دوم دادگاه بدوی هستیم و امیدواریم دادستانی با نگاهی مبتنی بر رافت اسلامی در احکام صادره تخفیف دهد تا دغدغه این دانشجویان و خانواده هایشان برطرف شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خاطرنشان کرد: البته این وزارتخانه و دانشگاه های مربوطه از لحاظ حقوقی نمی توانند برای دانشجویان وکیل بگیرند چرا که احکام فردی بوده و فقط می توانیم به آنان مشاوره حقوقی ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حق مداخله در امور قضایی را ندارد و قوه قضاییه مستقل بوده و بر اساس اطلاعات دریافتی حکم صادر می کند اما امیدواریم با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی تمهیداتی اخذ شود تا احکام اولیه دانشجویان لغو شود.

غفاری اظهار داشت: وزیر علوم، این موضوع را علاوه بر جلسات هیات دولت در دیدار با رییس قوه قضاییه نیز مطرح کرده و حتی اسامی دانشجویان را در اختیار دادستانی قرار داده ایم تا انشاءالله با تدابیر مسئولان قوه قضاییه رافت اسلامی شامل حال آنان شود.

بنابراین گزارش، پیشتر شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در گفت و گو با ایرنا از صدور احکام سنگین قضایی دادگاه بدوی برای 11 دانشجوی دستگیر شده در پی حوادث دی ‌ماه سال گذشته خبر داده بود که 2 نفر از آنان متولد سال 1375 هستند و حکم 6 سال و 8 سال حبس برای آنان صادر شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر