کد خبر: 47274
A

۴۶ درصد خودروهای سرویس مدارس "پراید" است/ پراید طی یک برنامه زمانی ۱۰ ساله حذف می‌شود

رئیس اداره انجمن اولیا مربیان شهر تهران با اشاره به اینکه ۴۶ درصد خودروهای سرویس مدارس در تهران پراید است، گفت: امیدواریم بتوانیم طی یک فرآیند ۱۰ ساله خودروهای غیرایمن را از چرخه سرویس مدارس خارج کنیم.

۴۶ درصد خودروهای سرویس مدارس "پراید" است/ پراید طی یک برنامه زمانی ۱۰ ساله حذف می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ کامیاب صدری (رئیس اداره انجمن اولیا مربیان شهر تهران)  درباره ساماندهی سرویس حمل‌ونقل دانش‌آموزان مدارس شهر تهران در سال تحصیلی پیش رو گفت: کارگروه ماده ۱۸ که مسئولیت ارزیابی، مدیریت، نظارت بر قراردادها و پیگیری تحقق مصوبات را برعهده دارد با حضور سه عضو اصلی آن یعنی آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان و شهرداری تهران تاکنون پنج جلسه تشکیل داده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این نزدیک به ۲۰ جلسه کارشناسی هم داشته‌ایم که در آنها نحوه و چگونگی برگزاری سال تحصیلی آینده را مورد بررسی قرار داده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم. لازم به توضیح است؛ دستورالعمل اجرایی سرویس مدرسه که از سوی وزارت کشور و استانداری ابلاغ شده، واجد تغییرات زیادی است و به روزتر شده است.

صدری افزود: اولین مساله‌ای که در این جلسات مطرح شد، تهیه و تدوین لایحه نرخ شهریه سرویس مدارس بود که با همکاری و مشارکت سازمان مدیریت و نظارت برتاکسیرانی، نماینده شورای انجمن اولیا و مربیان، نماینده پیمانکاران و آموزش وپرورش مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و پس از جمع‌بندی کارشناسان به صحن شورای شهر ارسال شد. شاخص‌هایی که در این جلسات مورد توجه اعضاء کارگروه قرار گرفته نوع خودور، مسیر رفت و برگشت، عنصر زمانی یا همان ضریب سختی تردد بود که در مناطق مختلف شهر تهران متفاوت است. در این خصوص جدولی را تنظیم کردیم و علاوه بر آن هزینه‌های پیمانکار مثل بیمه، مالیات و... را محاسبه کردیم. همچنین هزینه‌های نظارتی و فرهنگی آموزش و پرورش و هزینه عوامل اجرایی مدرسه هم محاسبه و اضافه شد. درحال حاضر منتظر هستیم که در صحن شورا مطرح و مورد تصویب قرار بگیرد.

نحوه اخذ پروانه حمل و نقل سرویس دانش‌آموزی توسط شرکت‌های پیمانکاری

رئیس اداره انجمن اولیا مربیان شهر تهران  با بیان نحوه اخذ پروانه حمل و نقل سرویس دانش آموزی توسط شرکت‌های پیمانکاری گفت: نکته بعدی هماهنگی بین سازمان تاکسیرانی، پلیس و آموزش وپرورش بود تا بتوانیم دستور العمل جدید را که از طرف وزارت کشور واستانداری به اعضای کارگروه ابلاغ شده را اجرایی کنیم. برای این امر به تمامی پیمانکاران و رانندگان ابلاغ شد که از ۱۰ تیرماه سال جاری به دفاتری که از سوی سازمان تاکسیرانی تعیین و معرفی شده بود، مراجعه و ضمن ارایه مدارک درخواستی برای دریافت پروانه حمل و نقل سرویس مدرسه شرکت خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: همچنین رانندگان در بحث دریافت گواهی صلاحیت کار سرویس مدرسه باید به این دفاتر مراجعه و ضمن ارایه مدارک قانونی جهت دریافت گواهی صلاحیت کار خود اقدام کنند. رانندگان اگر  نتوانند گواهینامه صلاحیت کار در سرویس مدرسه را کسب کنند به مناطق آموزش و پرورش معرفی نخواهند شد.

مدارس در سال تحصیلی جدید دیگر نمی‌توانند با پیمانکاران قرارداد ببندند

صدری بیان کرد: تفاوتی که امسال با سال گذشته دارد این است که در سال گذشته مدارس با پیمانکاران قرارداد می‌بستند، اما امسال طبق دستورالعمل جدید فقط ادارات و مناطق  آموزش وپرورش‌اند که موظف به انعقاد قرارداد با این شرکت‌ها هستند.

او درباره افزایش نرخ کرایه‎ها به نسبت سال گذشته گفت: کارگروه پیشنهاد افزایش متوسط ۱۲ درصدی را به صحن شورا پیشنهاد داده است. این درصد با توجه به نرخ تورم موجود خیلی‌ بالا نیست، اما منتظر تصویب و ابلاغ آن از سوی شورای محترم شهر تهران هستیم.

صدری درباره حذف پراید در سرویس مدارس عنوان کرد: پراید طی یک برنامه زمانی ده ساله حذف خواهد شد. به خاطر آمار بالای تصادفات خودروی پراید در کشور و فقدان آپشن‌های ایمنی در این خودرو این دیدگاه وجود دارد که پراید نباید در سرویس مدارس وجود داشته باشد، از سوی دیگر ضعیف‎ترین اقشار جامعه ما که عموما خانم‌های سرپرست خانواده هستند یا رانندگانی که بضاعت مالی خوبی ندارند با این خودروی ارزان قیمت امرار معاش می‌کنند.

۴۶ درصد خودروهای سرویس مدارس در تهران پراید است

وی افزود: طبق آمار موجود در سامانه هوشمند سرویس مدارس آموزش و پرورش۴۶ درصد خودروهای سرویس مدراس در شهر تهران پراید است. اگر ما بخواهیم یک دفعه این‎همه خودرو را حذف کنیم در واقع به افراد ضعیفی که با پراید به عنوان سرویس مدارس کار می‎کنند و تنها منبع درآمد خانواده آنها است، آسیب می‌رسد، از سوی دیگر با چالش جایگزینی خودرو در سرویس مدرسه روبه رو می‌شویم، لذا ضروری است تا همه جوانب را در اتخاذ یک تصمیم در نظر گرفت.

او تصریح کرد: توافق شد با توجه به قانونی که دولت برای خروج خودروهای مستعمل در نظر گرفته و عمر مفید استفاده از یک خودرو ده سال اعلام شده، مدل‌های پایین‌تر از سال۸۶ در سال ۹۷ حق ورود به ناوگان حمل و نقل سرویس مدارس را نداشته باشند، اما باید این فرصت را به آن گروه از رانندگان که عموما زنان سرپرست خانواده و یا جزو اقشار آسیب پذیرجامعه هستند، بدهیم تا بتوانند با کمترین هزینه خودرو خود را به‌روز کنند و در عین حال چرخ زندگی آنها بچرخد. امیدواریم بتوانیم طی یک فرآیند ده ساله خودروهای غیرایمن را از چرخه سرویس مدارس خارج کنیم.

او درباره خودروهایی که مجاز به عضویت در تاکسیرانی سرویس رفت و آمد مدارس هستند، توضیح داد: هر خودرویی که نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کند، بیمه شخص ثالث و بیمه حمل مسافر را داشته باشد و همچنین راننده آن خودرو از نظر صلاحیت‌های اولیه مثل متاهل بودن، داشتن گواهی نامه پایه ۲ و سایر شرایط مانند نداشتن اعتیاد، عدم سوءپیشینه، اخذ گواهی سلامت از پزشک در خصوص سلامت جسم و روان و... مشکلی نداشته باشد، می‌تواند بعنوان یک راننده با خودرویی مجاز محسوب شود. در کشورهای دیگر برای حمل ونقل سرویس مدارس تعریف و نگاه ویژه‎ای وجود دارد و هزینه‎های زیادی برای این کار می‌کنند، اما در کشور ما این گونه نیست و به دلیل زیان ده بودن حوزه حمل ونقل عمومی روی نوسازی آن سرمایه‌گذاری لازم صورت نمی‌گیرد، لذا خیلی نباید ایده آل به قضیه نگاه کنیم.

سال گذشته تلفات جانی داشتیم

صدری با بیان اینکه در سال گذشته هیچگونه تلفات جانی و یا مسائل غیراخلاقی در سرویس مدارس آموزش و پرورش نداشتیم، گفت: در دو سال گذشته ما حتی یک حادثه منجر به فوت و یا هیچ گونه گزارش غیراخلاقی از سوی رانندگان در تهران نداشته‌ایم. عمده گزارشاتی که ازسوی اعضای شورای شهر مطرح می‌شود گزارشات  در سطح کشوری است. ما در تهران حتی یک مورد حادثه منجر به معلولیت دانش‌آموز نیز نداشتیم و البته به ندرت و جزئی تصادفاتی وجود داشته، ولی کار به بستری در بیمارستان کشیده نشده است.

رئیس اداره انجمن اولیا مربیان شهر تهران در خصوص الزام بکارگیری خودروهای دارای جی پی اس از سوی پیمانکاران سرویس مدرسه  گفت: امسال پیمانکاران ملزم هستند که بر روی خودروهایشان جی پی اس نصب کنند. جی پی اس می‎تواند سوار کردن بیش از حد ظرفیت خودرو را از طریق امواجی که  به سامانه هوشمند سرویس مدرسه ارسال می کند به ما بگوید که وزن ماشین بیشتر از حد معمول شده است. همچنین والدین می‌توانند از طریق  این سامانه موقعیت لحظه به لحظه خودرو را ببینند. ما امسال به دنبال این هستیم که اپلیکشینی را بر روی گوشی والدین طراحی کنیم که به آنها  ساعت رسیدن سرویس به درب منزل و یا لحظه رسیدن دانش آموز به درب منزل را از طریق پیامک اطلاع رسانی کند. این امر در صورت طی تشریفات قانونی و تامین منابع لازم و انعقاد قرارداد با شرکت برنده در تشریفات قانونی برای سال تحصیلی آینده اجرایی خواهد شد.

والدین در دام پیشنهادات افراد سودجو گرفتار نشوند

وی با اشاره به شناسایی خودروهایی که بدون ثبت نام در سامانه تاکسیرانی و آموزش و پرورش وارد این کار شده‌اند، گفت: مهم‌ترین اقدام در پیشگیری از این امر آموزش و اطلاع رسانی به خانواده‌ها است. والدین باید بدانند که فقط باید از سرویس مجاز یعنی سرویس مدرسه استفاده کنند و در دام پیشنهادات افراد سودجو فاقد مجوزهای قانونی نیافتند. در برخی از مناطق شهر تهران دیده‎ شده افرادی بدون اخذ پروانه فعالیت از سازمان تاکسیرانی و یا بدون استفاده از رانندگان صاحب صلاحیت از خودروهای فاقد برچسب سرویس مدرسه برای جابه جایی دانش آموزان استفاده می‌کنند. این افراد معمولا خارج از مدرسه  اقدام به ثبت‌نام  دانش آموزان برای سرویس مدرسه می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید به عواقب استفاده از سرویس‌های غیرمجاز وخارج از مدرسه آگاه باشند. لازم به ذکر است اعضای کارگروه ماده ۱۸ در این خصوص هیچگونه مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرند. ناگفته نماند تیم‌های بازرسی از سوی سازمان تاکسیرانی برای نظارت بر راننده‌ها  وخودروهایی که خارج از ضوابط عمل می‌کنند، برنامه‌ریزی شده است. در هر حال باید نظارت‌های جدی در این زمینه صورت بگیرد، سال گذشته هم ما متخلفانی را شناسایی کردیم که خودروهایشان توسط پلیس اعمال قانون شد و خودشان به مراجع قضایی ارجاع شدند.

صدری اضافه کرد: مدیریت و ساماندهی سرویس مدرسه یکی از وظایف انجمن اولیا و مربیان در مدارس است از خانواده های گرامی می‌خواهیم اگر در جایی خودروهای خارج از چارچوب و استاندارد لازم را دیدند حتما به ما اطلاع رسانی کنند تا مورد پیگیری قرار بگیرند.

تخفیف ۵ تا ۱۰ درصدی به زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های آسیب‌پذیر

وی در رابطه با میزان تخفیف به زنان سرپرست خانوار یا خانواده‌های جزو اقشار آسیب پذیر گفت: مطابق بخشنامه سال گذشته این تخفیف مختص بانوان سرپرست خانواده و آن دسته از دانش‌آموزانی است که والدینشان را از دست داده‌اند و یا دارای شرایط استثنایی هستند که از حدود ۵ تا ۱۰ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند. البته دست مدیران مدارس در این زمینه باز است و در صورت تایید شرایط ویژه و استثنایی خانواده‌های نیازمند توجه می‌توانند با رایزنی که با پیمانکار مدرسه می‌کنند، حداکثر میزان تخفیف را برای آنها در نظر بگیرند.

صدری در خصوص شکایت‎های عنوان شده از سوی والدین گفت: ما سال گذشته شکایت‎هایی از پیمانکاران داشته‌ایم که از سوی والدین بوده است. بیشترین شکایت‎ها مربوط به نرخ بالای شهریه‌ها بوده ما در این زمینه هر شکایتی را رسیدگی کردیم و من برای رسیدگی به این موضوع شماره دفتر و حتی تلفن شخصی خود را اعلام کردم و در خصوص رسیدگی به شکایات خانواده‌ها همیشه باشفافیت عمل کرده‌ایم. این موضوع باعث شد تا تماس‎های زیادی از سوی مردم تهران به اداره انجمن اولیا و مربیان بشود، روزهایی را به خاطر دارم که بین ۱۰ تا ۱۵ شکایت را پیگیری می‎کردیم.

شکایت از برخورد نامناسب برخی رانندگان

او با اعلام اینکه بیشترین شکایت‌ها مربوط به کدام مسئله بوده است؟ گفت: بیشترین شکایت‌ها مربوط به نرخ سرویس بوده و والدین معترض شده‎اند که چرا از ما بیش‌تر از تعرفه ابلاغیه شورای شهر می‎گیرند، اما شکایت‎های دیگری درباره برخورد نامناسب برخی رانندگان، زود آمدن و یا دیرپیاده کردن دانش‌آموزان هم بوده که البته همگی مورد پیگیری قرار گرفته است.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان شهر تهران با اشاره به طرح لایحه ایمنی سرویس مدرسه گفت: بحث تهیه سند ایمنی سرویس مدرسه که از سوی شورای شهر به شهرداری تهران تکلیف شده تا ظرف مدت دو ماه برای تهیه آن اقدام شود، اگر با سند در دست تهیه شورای عالی ایمنی وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی ایمنی و وزارت کشور و دفتر هماهنگی نقل و انتقال  وزارت کشور تحت  عنوان سند"آسیب شناسی ایمنی راه‌ها و حمل و نقل عمومی" که در دست تهیه است و قرار است تا پس از کارشناسی در هیئت دولت مطرح و مورد تصویب قراربگیرد در تزاحم نباشد و یا احیانا با روح حاکم بر آن مغایرت نداشته باشد، ما این دغدغه ایمنی اعضای محترم شهر را در کمک به سرویس مدارس را به فال نیک می‎گیریم.

لزوم ساخت توقفگاه‌هایی برای سرویس مدارس

او افزود: باید بتوانیم شهرداری را به عنوان متولی اصلی حمل و نقل عمومی شهر تهران تشویق به نوسازی ناوگان حمل و نقل سرویس مدرسه کنیم یا از اعضای محترم شورای شهر بخواهیم تا بودجه‌ای را مصوب کنند و یا تسهیلات تعریف شده‌ای را به رانندگان و شرکت‌های پیمانکاری بدهند. همچنین در بحث محیط‌های اطراف مدارس ضروری است توقفگاه‌های سرویس مدارس ساخته شود و استانداردهایی برای اطراف مدارس تعریف شود. شهرداری می‌تواند با کمک بانک شهر تسهیلاتی را به راننده‎ها و پیمانکاران بدهد تا تشویق شوند و اقدام به نوسازی خودروهای خود و یا نصب آپشن‌های ایمنی مثل ترمز ای بی اس و...کنند، اما در هر صورت آموزش مهم‎ترین نکته برای پیشگیری از حوادث و بسیاری از اتفاقات ناگوار است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر