کد خبر: 47836
A

محمد بیرانوند;عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: مطرح کردن واگذاری اردوگاه شهید باهنر بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد/هیچ‌گونه واگذاری و نقل و انتقالاتی در صورت نگرفته است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: «کاری که در حال حاضر اتفاق افتاده این است که دولت اجازه داده و این را هم به شکل ضمانت گذاشته‌اند و اقساط آن‌هم به‌موقع پرداخت‌شده و هیچ‌گونه واگذاری و نقل و انتقالاتی صورت نگرفته است درصورتی‌که در بحثی که آقای حاجی بابایی مطرح کرده‌اند صحبت از نقل و انتقالات به میان آمده است که به نظر می‌آید مطرح کردن این موضوعات و این صحبت‌ها بیشتر کاربرد رسانه‌ای دارد.»

محمد بیرانوند;عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:
مطرح کردن واگذاری اردوگاه شهید باهنر بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد/هیچ‌گونه واگذاری و نقل و انتقالاتی در صورت نگرفته است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ماجرای فروش اردوگاه شهید باهنر تهران، این روزها ازجمله اخباری است که موردتوجه بسیاری از رسانه‌ها قرارگرفته و واکنش‌هایی را به همراه داشته است. حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس و وزیر سابق آموزش‌وپرورش اخیراً در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن انتقاد به واگذاری اردوگاه شهید باهنر در این نامه عنوان کرد که اردوگاه شهید باهنر تهران به با یک‌سوم قیمت، به فروش رسیده است و خواستار رسیدگی به این موضوع شد. اعتراض به واگذاری اردوگاه شهید باهنر در حالی از سوی حاجی بابایی مطرح می‌شود که به قول رسانه صدای معلم در زمان صدارت او ارزش واگذاری املاک 16 هزار میلیارد تومان بوده است.

این روزها این سؤال مطرح می‌شود که باوجود واگذاری‌های 167 آموزشکده به ارزش 16 هزار میلیارد تومان در سال 90 _ زمانی که حاجی بابایی بر مسند وزارتخانه آموزش‌وپرورش تکیه زده بود _ چرا و بنا به چه انگیزه‌ای او امروز به دنبال مطرح کردن پرونده‌ای است که هیچ ابهام قانونی ندارد و 2 سال است که فرآیند قانونی آن در حال طی شدن است.

عضو کمیسیون آموزش‌وپرورش با بیان اینکه هیچ‌گونه واگذاری و نقل و انتقالاتی در این زمینه _ اردوگاه شهید باهنر _ صورت نگرفته است، تأکید می‌کند: مطرح کردن این موضوعات بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

وزیر سابق آموزش‌وپرورش در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از شرکتی به نام «واسط مالی شهریور سوم» نام‌برده و اعلام کرده است که این شرکت اردوگاه باهنر را به یک‌سوم قیمت در قالب اجاره به‌شرط تملیک از وزارت آموزش‌وپرورش خریداری کرده است، اما اصل ماجرا چیست؟

ماجرای واگذاری اردوگاه شهید باهنر

یکی از مشکلاتی که وزارت آموزش‌وپرورش در دولت یازدهم با آن مواجه شد بدهی انباشته‌شده از قبل از سال ۹۲ و ۹۳ بود که به بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌رسید. دولت با توجه به وجود مشکلات اقتصادی که در آن سال با آن روبرو بود به سمت بودجه‌های انقباضی رفت و در لوایح بودجه، ردیف خاص برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان ندید. پاداش بازنشستگان سال‌ ۹۳ و ۹۴ پرداخت‌نشده بود و امیدی به وصول منابعی که جهت تأمین پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۵ باشد وجود نداشت. پیگیری‌ها برای دریافت اعتبار از سوی وزارتخانه شروع و درنهایت قرار شد جلسات مشترکی در سازمان برنامه‌وبودجه برای حل این مشکل ترتیب داده شود.

منصور مجاوری، مدیرکل وقت برنامه‌وبودجه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: « بودجه سال ۹۵ در مجلس مشمول اصلاحاتی شد و نمایندگان و شورای نگهبان آن را تصویب و تائید کردند و با این مصوبه به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده‌شده بود تا نسبت به اخذ اوراق صکوک اجاره اقدام کنند و با نقدینگی اوراق صکوک اجاره نسبت به پرداخت بدهی‌های دستگاه به افراد حقیقی و حقوقی اقدام شود.»آموزش‌وپرورش ازجمله دستگاه‌هایی بود که می‌توانست از مصوبه اوراق صکوک اجاره استفاده کند. این وزارتخانه در آن زمان بدهی حدود ۱۳ هزار و ۶۹۵ میلیارد تومانی داشت و می‌توانست از این مصوبه استفاده کند. از سوی دیگر باید تا قبل از پایان سال ۹۵ اقدام به تسویه‌حساب پاداش بازنشستگان سه سال گذشته و سایر بدهی‌های وزارت آموزش‌وپرورش می‌کرد. به گفته مجاوری «برای اوراق صکوک وزارت آموزش‌وپرورش موضوع را از سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی پیگیری کردیم؛ با توجه به مصوبه هیئت دولت درنهایت ۴۰۰۰ میلیارد تومان در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش، ۱۰۰۰ میلیارد تومان به وزارت علوم و مبالغ دیگری در اختیار سایر دستگاه‌ها ازجمله وزارت بهداشت قرار گرفت و منابع به جهت ضمانت در کارگروه مربوط بررسی شد، باید ملکی با شرایط مناسب به‌عنوان ضمانت و ارائه لیست بدهی‌ها و مستندات دیگر ارائه می‌شد.

به گفته مشاور وزیر آموزش‌وپرورش اردوگاه باهنر ازنظر اهمیت در امور آموزشی و پرورشی برای کلیه مسئولان عالی دولت و آموزش‌وپرورش مشخص است و یک دلیل برای معرفی این ملک همین اهمیت ویژه اردوگاه بود و شاید اگر به‌جای اردوگاه چندین مدرسه دیگر انتخاب می‌شد قیمت آن‌ها به چهار هزارمیلیارد تومان نمی‌رسید. درنهایت ملک اردوگاه شهید باهنر به کارگروه مربوطه معرفی و بر اساس نظر کارشناسان رسمی دادگستری قیمت‌گذاری شد. وزارت آموزش‌وپرورش در فروش اوراق و معرفی شرکت مطرح‌شده و برخی موارد دیگر هیچ دخالتی نداشته است.

علی الهیار ترکمن، معاون وزیر آموزش‌وپرورش نیز در رابطه با برخی ابهامات دیگر ازجمله عدم پرداخت به‌موقع اقساط از سوی سازمان برنامه و احتمال تملک بخشی از اردوگاه گفت: اصلاً این‌گونه نیست که سه قسط آن پرداخت‌نشده باشد و قانون بودجه این‌گونه نبود که بتوانیم اردوگاه باهنر را مازاد اعلام کرده و بفروشیم.

هیچ‌گونه نقل و انتقالاتی صورت نگرفته است

باوجوداینکه برخی از مسئولین دراین‌باره توضیحاتی را مطرح کرده‌اند اما گویا هنوز ابهاماتی برای برخی وجود دارد.

محمد بیرانوند، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این رابطه با بیان اینکه مطرح کردن برخی از این امور بیش از اینکه ارزش و اعتبارات عملیاتی و اجرایی داشته باشند بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند گفت: اگر قرار بر این است که بنشینیم و کارهای دوران مختلف را بررسی کنیم اتفاقات این‌چنینی به‌هرحال زیاد افتاده است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: «کاری که در حال حاضر اتفاق افتاده این است که دولت اجازه داده و این را هم به شکل ضمانت گذاشته‌اند و اقساط آن‌هم به‌موقع پرداخت‌شده و هیچ‌گونه واگذاری و نقل و انتقالاتی صورت نگرفته است درصورتی‌که در بحثی که آقای حاجی بابایی مطرح کرده‌اند صحبت از نقل و انتقالات به میان آمده است که به نظر می‌آید مطرح کردن این موضوعات و این صحبت‌ها بیشتر کاربرد رسانه‌ای دارد.»

از سوی دیگر برخی کارشناسان پیش کشیدن واگذاری اردوگاه شهید باهنر را غرض‌ورزی وزیر اسبق آموزش‌وپرورش عنوان می‌کنند و معتقدند اگر دو سال پیش این اردوگاه واگذارشده، چرا اکنون خبر آن مطرح‌ می‌شود. مطرح و رسانه‌ای شد این پرونده درحالی‌که هیچ ابهامی در پرونده موجود نیست بیشتر به تخریب دولت شبیه است تا تنویر افکار عمومی. در روزهایی که دولت با افشاگری و طرح فسادهای سرسام سعی در ایجاد شفافیت دارد طرح پرونده‌های این‌چنین بیشتر به انحراف افکار عمومی از موضوع فساد شبیه است تا دغدغه برای طرح مسئله‌ای ملی مربوط به آموزش‌وپرورش.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر