کد خبر: 47979
A
دیده بان ایران روند بازگشت مهاجران افغان از ایران را بررسی می کند؛

مقصد بعدی، استانبول/ حقوقمان حتی کفاف خرج یک هفته را هم نمی دهد/ کمیسیون امنیت ملی وظیفه پیگیری جلوگیری از مهاجرت افغان ها را دارد؟!

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم، درباره طرح موضوع بازگشت کارگران افغانی که توسط علیرضا رحیمی بیان شده بود، اظهار کرد: بنده از این طرح بی خبر هستم. چیزی از این طرح در صحن مجلس ذکر نشده است و اگر طرحی در این مورد هم باشد، در کمیسیون امنیت ملی بیان شده است.

مقصد بعدی، استانبول/ حقوقمان حتی  کفاف خرج یک هفته را هم نمی دهد/ کمیسیون امنیت ملی وظیفه پیگیری جلوگیری از مهاجرت افغان ها را دارد؟!

دیده بان ایران: هزاران شهروند افغانستان مقیم در ایران طی یک ماه اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی از جمله تورم بالا،  به‌شکل داوطلبانه خواستار ترک ایران و برگشت به افغانستان شده اند.

سیل مهاجرت افغان ها از ایران به کشورشان مدت هاست شروع شده و بالا رفتن قیمت دلار و شوک های پی در پی بازار ارز، آن ها را از ماندن در ایران منصرف کرده است.

یکی از اردوگاه‌های این مهاجرین که "گردنه تنباکویی" نام دارد این روزها یکی از محلاتی است که شهروندان افغانستان جهت ترک ایران در آنجا تجمع می‌کنند تا یا به کشور خودشان بازگردند و یا اینکه بار دیگر تن به مهاجرت بدهند.

 

"سرور" یکی از کارگران افغان مشغول به کار در ایران، به دیده بان ایران می‌گوید که پس از این ماندنش در ایران فایده ندارد زیرا پولی را که در نتیجه کار در ایران به دست می‌آورده و به افغانستان می‌فرستاده دیگر حتی  کفاف خرج یک هفته را هم نمی دهد. او می گوید تمام حقوقش صرف ماندن . هزینه های زندگی اش  در ایران می شود. 

این کارگر 40 ساله اهل کابل در ادامه اما از بازگشت به وطنش چیزی نمی گوید. او قصد دارد کشور دیگری را برای مهاجرت انتخاب کند. جایی که حداقل نرخ تورمش لحظه ای افزایش پیدا نکند.

 

گویی این روزها بازار مهاجرت افغان ها به دبی و ترکیه داغ است. حال استانبول برای شان همان قدر کعبه موعود است که 20 سال پیش ایران بود.

 

اما موضوع بازگشت کارگران افغان را یکی از نمایندگان مجلس دهم مطرح کرده است.

علیرضا رحیمی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «در یکی از جلسات محدود ولی مهم مجلس موضوع بازگشت نیروهای کار افغان از ایران به افغانستان مطرح شد. افغانی بیش از تومان ما ارزش دارد و درآمدشان در اینجا به شدت کاهش یافته است. پیشنهاد شد سریعا به فکر تامین صدها هزار کارگر ساده در مشاغل خدماتی باشیم».

 

البته گفتنی است بعضی‌ از این افراد  آن‌قدر با این کشور  خو گرفته‌ اند که شاید ترک ایران برایشان سخت‌ تر از روزی باشد که کشورخودشان را ترک کرده‌اند. به هر حال شرایط اقتصادی امروز باعث شده خوب یا بد، بخشی از نیروی کار که عمدتاً هم جزو نیروهای کار ارزان ‌قیمت ایران بودند به‌ یک ‌باره از چرخه تولید، خدمات و صنعت خارج شوند؛ نیروی کاری که در این سال‌ها همواره سخت‌ترین و شاید طاقت ‌فرساترین کارها در ایران را عهد‌ه‌ دار بودند و در آینده نه ‌چندان دور قطعاً غیبت آن‌ها و خالی بودن جایگاه آنها به ‌شدت در اقتصاد این کشور احساس می‌شود، زنگ خطری که شاید لازم باشد تا جدی‌ تر درباره آن فکر کرد.

 

از همین رو خبرنگار دیده بان ایران جهت پیگیری واطلاع از جزئیات طرح "موضوع بازگشت کارگران افغانی" که توسط علیرضا رحیمی مطرح شده بود، با اعضای کمیسیون اجتماعی تماس گرفت که در این بین حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم، اظهار کرد: بنده از این طرح بی خبر هستم. چیزی از این طرح در صحن مجلس ذکر نشده است و اگر طرحی در این مورد هم باشد، در کمیسیون امنیت ملی بیان شده است.

 

به دنبال همین موضوع، تلاش خبرنگار دیده بان ایران برای شفاف شدن این طرح، طی تماس با اعضای کمیسیون امنیت ملی به دلیل عدم پاسخگویی نمایندگان ناکام ماند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر