کد خبر: 48306
A

درباره مسائل معیشتی فشافویه/ بهمن کشاورز: زندانی امانت است

در مورد اینکه هدف مجازات چیست بحث فراوان و از محدوده مطلب فعلی بیرون است. مسلم این است که زندانی با شروع محبوس‌شدنش از جامعه جدا می‌شود، اگر بتوان به او چیزهایی آموخت یا شخصیت ضداجتماعی یا غیراجتماعی او را ترمیم کرد، خوب است. شاید تحمل کیفر باعث تنبه او و همچنین هشیاری دیگرانی که با او حشر و نشر داشته‌اند، بشود و بالاخره زندانی‌کردن او اگر شاکی‌ای داشته باشد، باعث تشفی خاطر بزه‌دیده خواهد شد.

درباره مسائل معیشتی فشافویه/ بهمن کشاورز: زندانی امانت است

به گزارش دیده بان ایران؛ بهمن کشاورز درباره وضعیت زندانی های زندان فشافویه: 1- مجازات حبس تا این زمان متداول‌ترین کیفر برای جرائم گوناگون است. در مورد اینکه هدف مجازات چیست بحث فراوان و از محدوده مطلب فعلی بیرون است. مسلم این است که زندانی با شروع محبوس‌شدنش از جامعه جدا می‌شود، اگر بتوان به او چیزهایی آموخت یا شخصیت ضداجتماعی یا غیراجتماعی او را ترمیم کرد، خوب است. شاید تحمل کیفر باعث تنبه او و همچنین هشیاری دیگرانی که با او حشر و نشر داشته‌اند، بشود و بالاخره زندانی‌کردن او اگر شاکی‌ای داشته باشد، باعث تشفی خاطر بزه‌دیده 

خواهد شد.

2- صرف‌نظر از اینکه هدف از زندانی‌کردن مجرمان چه باشد، آنچه مسلم است این است که ناراحتی و نگرانی‌ای بیش از آنچه اقتضای محکومیت قانونی است، نباید بر او تحمیل شود. به همین علت است که آیین‌نامه زندان‌ها به تفصیل، حقوق زندانیان و نحوه نگهداری آنان را بیان کرده است؛ به‌نحوی که تکلیف زندانی از لحظه ورود به زندان از نظر معاینات اولیه، محل خواب و استراحت و تردد، تغذیه و بهداشت، ارتباط با خارج از زندان، آموزش، ورزش، نحوه ادای فرایض، تفریح و گذراندن ساعات فراغت، یادگیری حرف و بالاخره نحوه تنبیه در صورت تخلفات روشن است. قانون‌گذار و تنظیم‌کننده‌ آیین‌نامه قصد داشته است این‌گونه موارد را به گونه‌ای تشریح و تبیین کند که ابهامی در هیچ مورد باقی نماند و مجریان-ضابطان عدلیه- در انجام وظایف خود در مقام نگهبان و ناظر اجرای کیفر (البته تحت نظر قاضی ناظر زندان) دچار هیچ ابهام و تردیدی نشوند.

با این مقدمات، می‌توان گفت زندانی صرف‌نظر از اینکه مرتکب چه جرمی شده باشد، در دست حکومت و نظام امانت است؛ یعنی حکومت او را تحویل می‌گیرد، در مدتی که به تحمل کیفر مشغول است، ناچار، گذشت زمان بر او اثر می‌کند و پیر می‌شود و شاید مثلا از نظر شخصیتی به‌لحاظ جدایی از اجتماع و تنها‌ماندن تغییراتی هم در او بروز کند، اما هیچ تغییر دیگری که مثلا ناشی از تغذیه ناصحیح، بی‌‌تحرکی، فشار عصبی و روانی بیش از آنچه در نتیجه جدایی از اجتماع و خانواده ایجاد می‌شود، مشکلات جسمانی و بهداشتی و در نتیجه ابتلا به بیماری‌هایی که به‌موقع و درست درمان نشود، پذیرفته نیست. باید توجه کرد زندان و مجازات زندان پدیده‌ای نو است که در حقوق جزای جدید به نظام قضائی ما راه یافته است و در شرع انور حبس به عنوان مجازات نداریم و حبس صرفا در موارد خاصی تجویز شده است که در حوصله این مقال نیست. بنابراین در نظام قضائی خود باید اقتضائات این مجازات جدید را رعایت کنیم.

والله اعلم. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر