کد خبر: 49033
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛ کمپین #فرزندت_کجاست چه تاثیری داشت؟!

پدران پولدار، فرزندان بیکار/ استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی: این مردم دیگر چیزی را باور نمی کنند+جدول

این روزها در فضای مجازی هشتگی به را افتاده تحت عنوان #فرزندت_کجاست؟!چند روز قبل یک کانال تلگرامی در توییتر کمپینی را به راه انداخت و از برخی نمایندگان، وزرا و مسئولان عالی رتبه نظام درخواست کرد که با پیوستن به این کمپین به صورت شفاف بگویند که فرزندان آنها کجا هستند و چه شغلی دارند. اما نکته جالب این کمپین، این بود که همه فرزندان وزرا، نمایندگان و... یا دانشجو هستند و درحال حاضر به صورت پروژه ای کار می کنند و یا بیکار هستند و در خانه از پول پدر برای امرار معاش استفاده می کنند.

پدران پولدار، فرزندان بیکار/ استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی: این مردم دیگر چیزی را باور نمی کنند+جدول

دیده بان ایران سعید نقدی : این روزها در فضای مجازی هشتگی به را افتاده تحت عنوان #فرزندت_کجاست؟!چند روز قبل یک کانال تلگرامی در توییتر کمپینی را به راه انداخت  و از برخی نمایندگان، وزرا و مسئولان عالی رتبه نظام درخواست کرد که با پیوستن به این کمپین به صورت شفاف بگویند که فرزندان آنها کجا هستند و چه شغلی دارند.

کمپینی که با واکنش مثبت برخی مسئولان در شبکه های مجازی مواجه شد و سید عباس سیدصالحی، وزیر ارشاد دولت دوازدهم در اولین گام در توییتی اعلام کرد که فرزندانش کجا هستند و چه شغلی دارند.

به دنبال وزیر ارشاد برخی وزاری دیگر از جمله محمد جواد ظریف و بطحایی و وزیر بیکار شده کار هم به این کمپین پاسخ مثبت داده و اعلام کردند که فرزندان آنها چه شغلی دارند. (جدول زیر)

اما نکته جالب  این کمپین، این بود که همه فرزندان وزرا، نمایندگان و... یا دانشجو هستند و درحال حاضر به صورت پروژه ای کار می کنند و یا بیکار هستند و در خانه از پول پدر برای امرار معاش استفاده می کنند.

 

علیرضا یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر روز گذشته در واکنش به پاسخ این مسئولان نسبت به شغل فرزندان شان نوشت: مقاماتی که قادر نیستند برای فرزند خود کاری کند، چطور می تواند برای مردم کاری را انجام دهد؟!!!

مریم یکی دیگر از این کاربران هم با توجه به آماری که هر ساله دولت درباره نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها اعلام می کند نوشت: آنگونه که از پاسخ مقامات به فرزندت کجاست مشخص است، نرخ بیکاری فارغ  التحصیلان بیشتر از آمارهای رسمی کشور است. فرزندان مقامات اغلب تحصیل کرده اما بیکار یا کار پاره وقت و گهگاهی دارند. پس  رانت خواری ها مربوط به کیست؟!!!

قرایی مقدم: دلیل بی اعتمادی مردم به مسئولان؛ اتخاذ سیاست های غلط در چند دهه اخیر است

اما در همین رابطه "امان الله قرایی مقدم" جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی، ضمن بی تاثیر بودن به راه انداختن کمپین های از این قبیل و ضرورت داشتن و یا نداشتن آن در جامعه به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: بنده معتقدم به راه انداختن چنین کمپین هایی در جامعه ضرورت چندانی ندارد. مطابق نظریه "بوروکراسی ماکس وبر" در نظام اداری لازم است انتخابات و انتصابات غیر شخصی باشد اما متاسفانه در حال حاضر ما شاهد بکارگیر عکس این موضوع در کشور هستیم. متاسفانه در کشور ما، مشاغل بر اساس تخصص و استعداد افراد تخصیص داده نمی شود بلکه تنها آقازاده ها و افراد مشهور می توانند از امکانات به خصوص دولتی استفاده کنند. مردم در امور سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه مشارکت ندارند و افراد مربوط به این مسائل به صورت انتخابی در جایگاه خود قرار گرفته اند نه انتصابی.

 

وی ادامه می دهد: قانون و قانون مداری و یا به زبان ساده پایبندی به قانون در ایران کماکان ضعیف است. همین دو معقوله باعث بی اعتمادی مردم به مقامات و مسئولان شده است تا جایی که اگر یک امر مثبت و صحیح نیز از جانب همین افراد بیان شود، مردم آن را نمی توانند باور کنند و نادیده می گیرند.

علت این موضوع هم این است که  به دلیل اتخاذ سیاست های غلط در چند دهه اخیر، مردم در این مدت آنقدر دروغ و تزویر و دورویی از سوی مسئولان  دیده اند که دیگر "راستگویی" در جامعه به هیچ عنوان مشهود و قابل لمس نیست.

قرایی مقدم همچنین خاطرنشان کرد: شیوع بی اعتمادی در جامعه می تواند آثار مخربی همچون ضربه ها و آسیب های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، روانی و روحی و همچنین آسیب های سیاسی به دنبال داشته باشد. که به دلایل مختلف بنده معتقدم آنقدر دروغ و تزویر از طریق این افراد مسئول، به مردم و جامعه القا شده است که دیگر هیچ امیدی برای ترمیم و جذب اعتماد مردم جامعه وجود ندارد چراکه این افراد در طی چند دهه اخیر بذر امید و اعتماد را به طور کلی از بین برده اند.

 

فرزندان مقامات و مسئولان چه می کنند

محمدبطحایی وزیر آموزش و پرورش
دو فرزند دارم؛ فرزند اولم دختر و خانه‌دار است و پسرم نیز مشغول درس خواندن و گذراندن خدمت سربازی است.تا کنون فرزندانم به جز عتبات عالیات به کشور خارجی، سفر نکرده‌اند. روز گذشته خبرنگاری به اشتباه "عتبات عالیات" را " قطر و امارات" شنیده بود.
محمدعلی وکیلی نماینده تهران  دارای سه فرزند هستم هادی؛ فوق لیسانس هفت سال است کارمند یک شرکت است مهدی؛ فوق لیسانس (همانکه به دروغ مدیرعامل معرفی می شود) بدون اشتغال در جای دولتی، سردبیر روزنامه ابتکار راضیه؛ لیسانس و بیکار خداوند از سر تقصیر ناشران دروغ بگذرد
علی ربیعی،وزیرسابق کار  ما همه با هم هستیم! خوشحالم فرزندانم با ۵ نوه کنار من هستند. همگی در دانشگاههای ایران تحصیل کرده اند. دو پسر من، هیچ کدام کار دولتی ندارند و تنها دخترم به تربیت کردن فرزندانش مشغول است‌ و دیگری که بیش از همه کنار من است ساکن قطعه ۷۰ بهشت زهراست
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران سه پسر دارم، هر سه دانشجو و بدون شغل دولتی. عماد، متولد ٦٣ دانشجوی دکترای صنایع و مدیرعامل دفتر نشر و معارف انقلاب که خاطرات آیت الله را منتشر می کند. پسر دومم علی، متولد٦٥و فارغ التحصیل شهرسازی دانشگاه تهران و درخارج، دانشجوی بدون شهریه دکتراست. احسان متولد ٧٦ مهندسی انرژی در امیرکبیر میخواند.
سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته المپیک سه دختر دارم؛ دختربزرگم ازدواج کرده است و فوق لیسانس مدیریت اجرائی دارد و هیچ شغلی دولتییاخصوصی ندارد . دختر دوم مهندس عمران و فوق لیسانس معماری دارد هیچ اشتغال رسمی ندارد و شخصا در زمینه رشته تخصصی خود فعالیت می کند. دختر سوم نیز دانشجوی دانشگاه تهران است.
محمد علی ابطحی، عضو روحانیون مبارز در پاسخ به کمپین فرزندت کجاست از من هم کمپین خواست اعلام نظر کنم :من سه دختر دارم که همه در تهران هستند.فائزه لیسانس مردم‌شناسی از دانشگاه تهران؛ خانه‌دار و پاره وقت معلم دبستان. فاطمه لیسانس بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی، خانه‌دار و هفته ای دو روز دور کاری در بخش پشتیبانی شرکت خصوصی استارت آپی. فریده دانشجوی سال سوم هنر در دانشگاه تهران
شهیندخت مولاوردی، دستیار رییس جمهور دو دخترم؛اولی فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی به ترتیب از دانشگاههای تهران و شهید بهشتی، فاقد شغل ثابت و مترجم آزاد دومی فارغ التحصیل کارشناسی نقاشی دانشگاه هنر و مشغول مهارت آموزی در دوره آموزشی فنی و حرفه ای جواهرسازی
حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور

 

دو پسر دارم اولی مهندسی عمران شریف و ارشد حمل و نقل امیرکبیر؛ هر دو بدون سهمیه؛ عقد کرده و بدنبال ادامه تحصیل است. دومی کلاس یازدهم ریاضی است
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پسرم لیسانس برق و فوق لیسانس مدیریت بازار دارد و با همسر و دخترش در تهران زندگی می کنند و استخدام هیچ جایی نیست و در حوزه مدیریت بازار، کار مشاوره‌ای انجام می‌دهد. دخترم طراح داخلی است و با همسر و دخترش در تهران زندگی می کنند و بیشتر به تربیتفرزندش مشغول است و برخی اوقات طراحی داخلی برای دوستان و اقوام انجام می‌دهد. دامادم فوق لیسانس مدیریت دارد و مدیریک شرکت خصوصی است. عروسم دکترای نانوتکنولوژی دارد و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و به طور پاره وقت در دانشگاه فعالیت دارد. خدا را شاکرم که فرزندانم بدنبال خاتمه ماموریت من در سازمان ملل متحد، تحصیلاتشان را فورا به اتمام رسانده و بیش از ۶ سال است که به ایران بازگشته‌اند و همراه خانواده هایشان در تهران ساکن و مشغول به کار هستند.
سید عباس صالحی وزیر ارشاد دو پسر و یک دختر دارم. پسر اول فوق لیسانس دانشگاه تهران است. در تهران زندگی می‌کند. شغل ثابت ندارد. با برخی از موسسات در حوزه‌های پژوهشی به صورت پروژه‌ای همکاری می‌کند. پسر دوم خرداد امسال کارشناسی‌اش را از دانشگاه اصفهان گرفته است. دخترم کلاس چهارم را گذرانده است.همچنین وزیر ارشاد در توییتی دیگر به سوال یک کاربر دیگر پاسخ داد ونوشت: دخترم در دبستان دولتی تحصیل می کند.
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خداوند نعمت 3 پسر به من عطا کرده؛ فرزند اولم دانشجوی فوق لیسانس اقتصاد، دیگری دانشجوی دکتری عمران و پسر کوچکم دانشجوی کارشناسی زبان های خارجی و همگی در تهران هستند و هیچیک شغل دولتی ندارند. تنها عروسم نیز دانشجوی دکتری شیمی است و گاهی بصورت پاره وقت تدریس می کند.
سید محمد علی افشانی شهردار تهران سه فرزند دارم که همه در ایران هستند. زینب، دانشجوی دکترای سازه و زلزله دانشگاه شریف، مرضیه، فارغ التحصیل مهندسی برق و آماده ادامه تحصیل، سید محمدامین دانش آموز، و دامادم آقا سعید خرسند، دانشجوی دکترای سازه و زلزله دانشگاه شریف.
علی اصغر پیوندی رییس هلال احمر دخترم ماه گذشته در رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شد، شغل ثابتی ندارد. پسرم دانشجوی سال اول مهندسی در دانشگاه صنعتی شریف درس می خواند.
محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دودختر دانشجو و یک دختر و یک پسر دانش آموز دارم که همگی در تهران مشغول تحصیل هستند.
نادر قاضی پور دو دختر و دو پسر دارم. هر دو دختر من تحصیلات مقطع کارشناسی‌‌ارشد دارند و خانه‌دار هستند. یکی از فرزندان پسر من دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه ارومیه است که در بیمارستان کار می‌کند. پسر دیگر من که دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد ارومیه است، گوسفند دارد و به کار چوپانی مشغول است.
مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی

دخترم متولد 1365 با کارشناسی رشته روانشناسی شاغل نیست و پسرم متولد 1366 دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بوده و شغل ثابتی ندارد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات جهرمی تصویری از فرزند نوزاد خود را در اینستاگرام و توئیتر خود جهت شرکت در کمپین "#فرزندت_کجاست" منتشر کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر