کد خبر: 49125
A
دیده بان ایران آثار کمپین #پزشکان_فراری_از_مالیات را بررسی می کند؛

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: بنده درباره این مسائل "بی ربط "مصاحبه نمی کنم/ تاجرنیا: اصل به راه انداختن این کمپین درست است اما باید مراقب جهت گیری های سیاسی و آثار آن هم باشیم!

علی تاجر نیا دندانپزشک و فعال سیاسی اصلاح طلب درپاسخ به این سوال که آیا هدف پزشکانی که دستگاه کارتخوان را در مطب خود جای نمی دهند، می توان فرار آن ها از مالیات تلقی کرد: پزشکان نیز همانند تمام آحاد جامعه از قوانین جامعه خود تبعیت کنند. البته مطرح شدن مبحث ارتباط بین نبود کارتخوان و فرار از مالیات به صورت کل صحیح نیست چراکه جامعه پزشکی از سوی سازمان امور مالیاتی موظف به پرداخت مبلغی تحت عنوان مالیات هستند اما در برخی از موارد در خصوص بر خی مشاغل عدم استفاده از کارتخوان می تواند به معنی گریز از مالیات باشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس: بنده درباره این مسائل "بی ربط "مصاحبه نمی کنم/ تاجرنیا: اصل به راه انداختن این کمپین درست است اما باید مراقب جهت گیری های سیاسی و آثار آن هم باشیم!

دیده بان ایران: این روزها در فضای مجازی هشتگی تحت عنوان #پزشکان_فراری_از_مالیات به راه افتاده است. محتوای این کمپین مبنی بر عدم وجود دستگاه کارتخوان در برخی از مطب های پزشکان است که این موضوع موجب نارضایتی و آزار و اذیت بیماران و مراجعه کنندگان می شود.

 

طی چند روز گذشته برخی کاربران در فضای مجازی به ویژه توییتر هدف خود را از به راه انداختن این کمپین "شفاف سازی" درباره این موضوع اعلام کرده اند و برخی دیگر از این نوع افشاگری استقبال نکردند.

 

زهرا یکی کاربران فعال در توییتر در واکنش به این کمپین نوشت: پزشک با انصافی مادربزرگم را با کمر درد شدید، دو چهارراه پایین تر به بهانه گرفتن پول نقد از عابر بانک کشانده است.

مریم یکی دیگر از این کاربران، با اشاره به این که پزشکان همواره در جنین شرایطی از خود دفاع می کردند و نسبت به این مسائل واکنش نشان می دادند نوشت: در حال حاضر با توجه به مسئله کمپین #پزشکان_فراری_از_مالیات شاهد سکوت و عدم بروز و ظهور واکنشی از جانب جامعه پزشکان هستیم.

 

اما کابری به نام "امیرحسین" نیز در توییتی جالب در همین رابطه نوشت: برای مراجعه به حمیده مروج(متخصص پوست و همسر محمدرضاعارف) نوبت گرفته بودم که درست یک روز پیش از معاینه با بنده از مطب تماس گرفتند و گفتن که لازم است 70 هزار تومان پول نقد جهت هزینه ویزیت به همراه داشته باشم. (لازم است تا سقف ده میلیون تومان هزینه درمان به صورت نقدی پرداخت شود.)

اشاره مستقیم این کاربر به فردی است که انتظار می رود خودش به عنوان همسر یک نماینده مجلس نسبت به قانونی که در مجلس وضع می کنند احترام بگذارد که متاسفانه اینگونه نیست.

 

 

 

اما نکته جالب ماجرا اینجاست که در روزگاری که حتی دستفروش های کنار خیابان و مترو نیز از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند(که همین موضوع نشان دهنده دسترسی سریع و راحت به دستگاه کارتخوان است) چطور پزشکان از جدیدترین تکنولوژی ها به دورهستند و به صورت نقد گاهی میلیون ها تومان پول را دریافت می کنند؟!

کارتخوان که نباشد و دفاتر رسمی برای ثبت مراجعان هم وجود نداشته باشد، پزشک مختار است برای مالیات دادن، درآمدش را هر‌طور که دوست دارد به تصویر بکشد. این ماجرا شاید بخشی از 550میلیارد تومان فرار مالیاتی پزشکان را که سال گذشته از سوی سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان شده بود، توجیه کند. این اما تنها بخشی از حق و حقوق مردم است که از سوی سفید‌پوشان سلامت ناحق می‌شود.

 

اما در همین رابطه تلاش خبرنگار دیده بان ایران جهت پیگری این موضوع از برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان راه به جایی نبرد تا جاییکه "حسینعلی شهریاری" رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم درباره این کمپین و فرار مالیاتی پزشکان با لحنی تند گفت: بنده درباره این مسائل

"بی ربط "مصاحبه نمی کنم.

فرار مالیاتی و یا سرگردانی بیمارانی که برای درمان به مطب پزشکان مراجعه می کنند از نظر این نماینده محترم مجلس موضوع بی ربطی است که ارزش پیگیری یک رسانه را ندارد.

 

 

جمالی: لازم است پزشکان را به گونه ای مجاب کرد تا به وسیله کارتخوان انجام وظیفه کنند

 

اما "منوچهر جمالی " نماینده رودبار در مجلس دهم  در همین رابطه به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: ممکن است برخی  پزشکان دست به همچین کاری بزنند اما این موضوع مربوط به همه پزشکان نمی شود. از طرفی لازم است پزشکان را به گونه ای مجاب کرد تا از کارتخوان برای انجام امور مالی مطب خود استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: هر چند پیشنهاد بنده این است که در این رابطه بهتر رسانه ها بهتر است از طریق سازمان نظام پزشکی و روابط عمومی وزارت بهداشت این موضوع را پیگیری کنند چرا که این دو ارگان (به ویژه سازمان نظام پزشکی کشور) وظیفه حل چالش های مربوط به پزشکان را دارد.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم درخصوص این که آیا در مطب خود، از کارتخوان استفاده می کند یا خیر، تصریح کرد: بنده از زمانی که نماینده مجلس شده ام به طور کلی وقتم را صرف امور مجلس و مردم کرده ام و به مطب نمی روم.

 

تاجرنیا: مردمی که کمپین را راه اندازی می کنند، مراقب جهت گیری ها و آثار آن باشند

 

 

"علی تاجرنیا" دندانپزشک و نماینده مردم مشهد در مجلس ششم، هم در این رابطه نظر جالبی دارد، تاجرنیا به دیده بان ایران می گوید: بنده در حال حاضر در 2 کلینیک کار می کنم و مطب شخصی ندارم. در این 2 کلینیک هم تمامی امورمالی بیماران از طریق دستگاه کارتخوان انجام می شود.

 

وی درپاسخ به این سوال که آیا هدف پزشکانی که دستگاه کارتخوان را در مطب خود جای نمی دهند، می توان فرار آن ها از مالیات تلقی کرد: پزشکان نیز همانند تمام آحاد جامعه از قوانین جامعه خود تبعیت کنند. البته مطرح شدن مبحث ارتباط بین نبود کارتخوان و فرار از مالیات به صورت کل صحیح نیست چراکه جامعه پزشکی از سوی سازمان امور مالیاتی موظف به پرداخت مبلغی تحت عنوان مالیات هستند اما در برخی از موارد عدم استفاده از کارتخوان می تواند به معنی گریز از مالیات باشد.

 

 

این فعال سیاسی همچنین اظهار کرد: در این مورد بنده دو توصیه دارم، اول به همکاران پزشک توصیه می کنم معاملات خود را به وسیله کارتخوان انجام دهند چون این مسئله ممکن است باعث بدبینی مردم به قشر پزشکی و تشویش اذهان عمومی شود. همچنین دومین توصیه ام مرتبط با مردمی است که اقدام به راه اندازی چنین کمپین هایی می کنند. لذا لازم است رویکرد این افراد در راستای جهت دهی اعمال قانون از سوی همه افراد جامعه باشد. اگر جهت گیری ها به صورت تند و تیز باشد، می تواند مشکلات وسیع و منفی را در جامعه به یادگار بگذارد.

 

تاجرنیا درخصوص عدم نشان دادن واکنش از سوی پزشکان در راستای این کمپین تصریح کرد: اصل این کمپین مبنی بر حق است. این موضوع طبیعی است که مردم می خواهند در مطب ها راحت باشند و از کارتخوان استفاده کنند. از طرفی پزشکان با آگاهی نسبت به حق مردم تاکنون سکوت کرده اند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر