کد خبر: 49460
A
بررسی عملکرد شورای پنجم در گفت و گوی تفصیلی دیده بان ایران با زهرا نژاد بهرام:

طرح شایعه بازداشت یک عضو شورا، تلاش دست های پشت پرده برای حاشیه سازی علیه شورا بود/ در یک سال اخیر شاهد درخواست های متعدد استخدام در شهرداری بودیم

عضو هیئت رئیسه شورای شهر پنجم در خصوص عملکرد یک ساله شورای شهر تهران بیان کرد: خوشبختانه تاکنون شورای شهر پنجم به شعارهای خود جامه عمل پوشانده است. یعنی در امر "مبارزه با فساد و پیشگیری از بروز فساد" در طول یک سال اخیر موفق بوده است. پیشتر نیز در درون شورا قوانین مرتبط با مبارزه و پیگیری از فساد وجود داشت اما متاسفانه از آن استفاده نمی شد اما شورای پنجم از این قانون در راستای شفاف سازی فسادهای صورت گرفته و نشر آن ها، برگزاری جلسات و پیگیری فسادهای صورت گرفته توسط اعضای شورا به صورت علنی، گرفتن برخی از اختیارات تامی که برای مدیران شهری در نظر گرفته شده بود همانند بودجه شورای شهر تهران، عمل نکردن به طرح های مصوب مثل عمل نکردن به صدور احکام تراکم فروشی در سطح شهر عمل کرده است.

طرح شایعه بازداشت یک عضو شورا، تلاش دست های پشت پرده برای حاشیه سازی علیه شورا بود/ در یک سال اخیر شاهد درخواست های متعدد استخدام در شهرداری بودیم

دیده بان ایران: حدود یک سال پیش، شورای شهر تهران با لیستی سراسر اصلاح طلب جایگزین اعضا شورای چهارم که غالبا اصول گرا بودند شد. اعضای جدید کار خود را با انتخاب حساس شهردار جدید تهران، محمدعلی نجفی، آغاز کرد. پس از آن در جلسات اقدام به شفاف سازی فسادهای صورت گرفته طی 12 سال گذشته کردند اما شهر با آمدن زمستان و بارش شدید برف دچار مشکل شد. پیش از آغاز سال 97 نیز محمدعلی نجفی به دلیل بیماری(بنا به گفته خود) از کرسی بهشت کنارگیری کرد و شورا ناچارا پس از تعطیلات نوروزی اقدام به انتخاب شهردار جدید با پروسه ای نسبیتا طولانی کرد و سرانجام افشانی شهردار تهران شد. اکنون با توجه به یک ساله شدن فعالیت شورای پنجم شهر تهران به سراغ نژآد بهرام رفتیم.

 

مشروح گفت و گوی دیده بان ایران  با زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای پنجم شهر تهران، به شرح زیر است.

 

 

به طورکلی به نظر شما دستاورد فعالیت یک ساله شورای شهر تهران چه بوده است؟

 

انتظار تحقق دستاورد عملیاتی در طول یک سال، قطعا دور از واقعیت و خارج از دسترس است. در طول سال های نخست، آغاز فعالیت ها معمولا به صورت بسترسازی و یا آماده سازی پروژه ها و راهکارهای بنیادی است و نتیجه کار در سال های آخر و سوم و چهارم صورت می گیرد. از طرفی می توان گفت پایان کار اداره یک شهر درواقع شروع روند جدیدی از اداره یک شهر است.

 

مسلما مردم از مشکلات و کاستی های اداره شهر در طول 12_14 سال باخبر بودند. شورای پنچم شهر تهران نیز پس از تحویل شهر با این وضعیت در طول مدت زمان کم تنها به اداره شهر و رسیدگی به مسائل جزئی تر پرداخته است.

از مهمترین بخش های بسترسازی و یا ریل گزاری شورای شهر پنجم، بهبود شرایط شهر به وسیله مدیریت شهری و انتخاب مدیریت شهر(انتخاب شهردار) بوده است. انتخاب شهردار تهران که بنا به دلایلی 2 بار انجام شد، عارضه هایی را برای اعضای شورای شهر تهران به همراه داشت. اولین عارضه آن مرتبط با فطرتی است که مدیریت شهری به دنبال داشت و دیگری مربوط به تداوم و مدیریت گسترده ای که در سطح شهر باید انجام می گرفت و نهادینه می شد تا بدین وسیله بستر سازی مدیریت و مسائل کلان شهری شود.

 

خوشبختانه تاکنون شورای شهر پنجم به شعارهای خود جامه عمل پوشانده است. یعنی در امر "مبارزه با فساد و پیشگیری از بروز فساد" در طول یک سال اخیر موفق بوده است.  پیشتر نیز در درون شورا قوانین مرتبط با مبارزه و پیگیری از فساد وجود داشت اما متاسفانه از آن استفاده نمی شد اما شورای پنجم از این قانون در راستای شفاف سازی فسادهای صورت گرفته و نشر آن ها، برگزاری جلسات و پیگیری فسادهای صورت گرفته توسط اعضای شورا به صورت علنی، گرفتن برخی از اختیارات تامی که برای مدیران شهری در نظر گرفته شده بود همانند بودجه شورای شهر تهران، عمل نکردن به طرح های مصوب مثل عمل نکردن به صدور احکام تراکم فروشی در سطح شهر عمل کرده است.

 

از دیگر اقدامات شورای پنجم که تاکنون به ندرت در سایر شوراها دیده شده است، می توان به گردهم آیی و مشورت در تصمیم گیری به وسیله سه گروه بخش صنفی، دانشگاهی و تصمیم اشاره کرد. البته این مسئله جزئی از موضوعات قابل توجه اصلاح طلبان در جهت رشد و توسعه است.

 

آیا در شورای پنجم شهر تهران دو دستگی و یا چنددستگی وجود دارد؟

 

خیر به هیچ عنوان در شورای پنجم شهر تهران، موضوع دودستگی و چند دستگی گویا نیست. انسجام درونی در بین اعضا از مصادیق بارز و ارزشمند است که این انسجام درونی در زمان انتخاب دو شهردار تهران کاملا موید و مشهود بود. البته در اختلاف نیز بین اعضا نیز وجود دارد چرا که اگر اختلاف نظریوجود نداشته باشد، مسیر توسعه ای هم برای شهر میسر نخواهد شد.

 

 

برای گمانه زنی های کارشناسان مسائل سیاسی مبنی بر یک دست بودن اعضای شورای شهر است. آیا این یک دست بودن اعضای شورای شهر تهران مانع چشم پوشی اعضا از برخی کوتاهی ها می شود؟

 

بنده معتقدم نقد منتقدین به این شیوه صحیح نیست چراکه رویکرد ما به حسب وظایفی که برعهده داریم در جهت تحقق آرمان های مردم و رسیدن به شهری ایده آل حرکت کنیم. انسجام شورا در صورتی امکان پذیر است که مصالح و توسعه شهری را ایجاد نماید.

 

 

شورای پنجم با چنین مسائلی مواجه نشد. اعضای شورا همگی بر این باورند که اقداماتی را در جهت اصلاح و بهبود امور شهری و رسیدن به توسعه شهر انجام دهند.

درحال حاضر شورای شهر تهران با بدهی تقریبی 55 هزار میلیارد تومان و صدها مخارج دیگر جهت مسائل مختلف شهری مواجه است.

 

 

به نظرشما قانون "عدم به کارگیری بازنشستگان" باعث ایجاد تغییرات عمده در شهرداری تهران می شود یا خیر؟

 

اگر این قانون تایید و به دستگاه های زیر ربط و شورای شهر ابلاغ گردد، ما از قانون تمکین خواهیم کرد و برخی از مدیران شامل این قانون را برکنار خواهیم کرد.

 

آیا شهرداری و شورای شهر مرکز امور استخدامی هواداران جناحی که برنده انتخابات است بوده؟ در یک سال اخیر شما به چه میزان با این موضوع آشنا بوده اید؟

 

بنده معتقدم هرجناحی که در انتخابات پیروز می شود، می تواند در برخی سطوح تغییرات ایجاد کند. که معمولا این تغییرات در سطوح ارشد رخ می دهد. گفتنی است بنده تغییرات کماکان ثابت است.  درحال حاضر شهرداری شامل حدود 68  هزار واحد نیروی انسانی به صورت استخدامی و حدود 130 هزار نفر پیمانکاری و قراردادی است. پس درواقع اگر شهرداری تنها در سطوح ارشد دارای کمبود نیرو است. از طرفی اگر شورا و یا شهرداری اگر بخواهد  به دلیل جانب داری از طیف های متفاوت سیاسی استفاده کند، با چالش های متفاوتی نظیز رانت خواری، ایجاد فساد و... مواجه خواهیم شد. در طول یک سال اخیر نیز به وفور شاهد درخواست های استخدام بوده ایم.

 

 

چرا در هفته ای که اعضای شورای شهر در تعطیلات بودند خبری مبنی بر بازداشت یکی از اعضای شورای شهر تهران منتشر شد؟ آیا این خبر از صحت و سقم کافی برخوردار بود؟

 

خبر بازداشت صحت ندارد. ما پیش بینی میکردم در زمان تعطیلی شورا یک موج خبری علیه اعضای شورا شکل بگیرد موضوع بازداشت یک عضو شورا خبر سازی برنامه ریزی شده برای حاشیه سازی علیه شورا بود.

معتقدم زمانی که این موضوع در زمان تعطیلات اعضای شورا منتشر می شود، قطعا دست های پشت پرده ای در میان است که البته این موضوع دور از انتظار از رقبا و حتی اعضای شورای شهرنبوده و نیست. از طرفی وجود فضای مجازی که جایگزین روزنامه شده است و همچنین وجود متعدد رسانه ها منجر به انتشار شائبه های فراوان شد.  

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر