کد خبر: 49499
A

جزییاتی از طرح اشتراک‌گذاری دوچرخه در تهران/ تسهیلات ویژه به دانش‌آموزان و معلمان

شهرداری تهران قصد دارد طرحی برای به اشتراک‌گذاری دوچرخه در شهر را راه اندازی کند. این طرح قرار است درراستای یک پارچگی وسایل نقلیه در حال پیاده سازی است. یعقوب آزاده‌دل مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران معتقد است از این طرح شاید دیر استقبال شود اما در نهایت فراگیری مناسبی در بین عموم مردم خواهد داشت.

جزییاتی از طرح اشتراک‌گذاری دوچرخه در تهران/ تسهیلات ویژه به دانش‌آموزان و معلمان

به گزارش دیده بان ایران، آزاده‌دل مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران درباره اینکه این طرح با چه انگیزه و هدفی برای شهر تهران برنامه ریزی شده می‌گوید: استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک در بسیاری از شهرهای دنیا جا افتاده است. در شهرهای پر ترافیک و آلوده دوچرخه می‌تواند یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای جا‌به‌جایی های درون شهری باشد. شهرداری تهران هم با همین رویکرد قصد انجام این طرح را در پایتخت دارد.


به گفته او، شهرداری موضوع استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی را از از مدت‌ها پیش شروع کرده است هرچند استقبال پر شوری از این موضوع تاکنون اتفاق نیفتاده اما تلاش ما این است تا با پیاده سازی جدی‌تر این طرح افراد بیشتری را هم برای استفاده از دوچرخه برای حمل و نقل جذب کنیم. 
مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران درباره اینکه این سازمان برای پیاده‌سازی این طرح از چه نهادهایی کمک گرفته و با کدام نهادها نیاز به هماهنگی داشته می‌گوید: این طرح برای پیاده سازی به همکاری همه ارگان هایی که در حوزه مدیریت شهری درگیر هستند نیاز دارد اما مهمترین این نهاد پلیس راهور ناجا و شهرداری است که نیاز است بیشترین هماهنگی بین این سازمان‌ها انجام شود.
آزاده‌دل درباره همکاری‌های انجام شده از سوی پلیس راهور به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم در اجرای این طرح می‌گوید: پلیس در موضوع گواهینامه همکاری لازم را با ما داشته. با توجه به اینکه دوچرخه وسیله نقلیه محسوب می‌شود اما در حال حاضر نیازی به اخذ گواهینامه برای استفاده از آن نیست. در موضوع تصادف هم تکلیف روشن شده و اگر برخوردی انجام شود پلیس با توجه به کروکی مقصر را شناسایی و معرفی می‌کند. پلیس درباره استفاده از مسیرها، جانمایی و همینطور آموزش همکاری‌ها لازم را با ما داشته است. 
به گفته مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران موفقیت این طرح نیازمند آن است که روند اجرا آهسته و البته پیوسته باشد. در همه جای دنیا هم روند همین است. شاید گاهی نیاز باشد که یک شتابنده‌هایی برای افزایش سرعت به وجود آید اما به عقیده من شرایط اجتماعی و سیاسی این درحال‌حاضر به گونه‌ای نیست که چنین اتفاقی در آن رخ دهد. با این حال سرعتی که در حال حاضر داریم سرعت قابل قبولی است. 
شهرداری برای اجرای هرچه موفق‌تر این طرح سیاست‌های تشویقی را نیز در نظر گرفته است. آزاده دل می‌گوید: ما در حال حاضر روی سه گروه دانشجویی، دانش‌آموزی و معلمی تمرکز کرده‌ایم و سیاست های تشویقی مه برای این سه گروه در نظر داریم. تسهیلاتی مانند پارکینگ، چرخ‌بند و ... برای استفاده این گروه از دوچرخه‌های اشتراکی در نظر گرفته شده است که امیدواریم در آینده افزایش پیدا کند. 
این البته تمامی خدمات ارائه شده برای اجرای این طرح نیست. آزاده‌دل می‌گوید در نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری که از تاریخ 6 تا 8 شهریور در محل نمایشگاه های کانون و پرورش فکری در خیابان حجاب برگزار می شود، هم خدماتی به بازدید کنندگان ارائه می‌شود: سازمان شهرداری در این نمایشگاه از دستاوردهای و برنامه‌هایی که تاکنون در این حوزه اجرایی کرده رونمایی می‌کند و علاوه بر آن شرکت‌هایی در این نمایشگاه حضور دارند که در زمینه ساخت و فروش دوچرخه‌های اشتراکی فعالیت داشته‌اند و قرار است بخشی از این محصولات را با تخفیف‌های ویژه به مشتریان ارائه کنند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر