کد خبر: 49543
A
فرهاد فلاحتی در گفت و گو با دیده بان ایران:

برای ایمن سازی مدارس نا ایمن کشور باید اعتبارات ویژه و بیشتری اختصاص داده شود

کشور ایران یک کشور حادثه خیز است و در این زمینه در طول سال های گذشته با وقوع زلزله، سیل و یا حوادث دیگر شاهد تخریب بسیاری از ساختمان ها و همچنین جان باختن بسیاری از افراد در اثر ریزش و تخریب ساختمان های نا ایمن بوده ایم. در این میان یکی از بحث های بسیار جدی، مساله مدارس نا ایمن در کشور است که باید به منظور کاهش خطرات ناشی از حوادث توجه جدی به این مدارس شود.

 برای ایمن سازی مدارس نا ایمن کشور باید اعتبارات ویژه و بیشتری اختصاص داده شود
به گزارش دیده بان ایران؛ هفته گذشته بود که مهرالله رخشانی رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور در جلسه وضعیت پروژه‌ها و مدارس نیمه تمام سه شهرستان نوشهر، چالوس و کلاردشت اعلام کرد، ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی است. 
وی پیش از این نیز از وجود حدود ۱۰۰۰مدرسه خشتی گلی در ایران خبر داده و عنوان کرده بود: این تعداد در همه استان ها پراکنده است؛ از نظر آمار سیستان و بلوچستان بیشترین مدارس خشتی و گلی و زنجان کمترین مدارس را دارد. استان ها اعتبار مورد نیاز مدارس قدیمی را از محل منابع استانداری تامین می کنند، اما این اعتبارات کافی نیست و بنابراین از محل اعتباراتی که به سازمان نوسازی اختصاص می یابد به استان ها کمک می شود.
همچنین در این زمینه عباسعلی باقری رییس آموزش و پرورش شهر تهران گفته است: 700 مدرسه از 2500 مدرسه دولتی پایتخت نا ایمن هستند و این مدارس باید تخریب و بازسازی شوند. 
با توجه به آمار هایی که از مدارس نا ایمن در سراسر کشور وجود دارد، باید دید که وزارت خانه آموزش و پرورش و سازمان تجهیز و نوسازی مدارس به عنوان متولی اصلی این امر، پیگیری هایی لازم را جهت بهبود شرایط مدارس نا ایمن در کشور انجام خواهند داد.
در این زمینه فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار دیده بان ایران با اشاره به وضعیت مدارس نا ایمن در کشور گفت: در بخش های مختلف کشور کلاس های کپری، خشتی گلی و کانکسی وجود دارد. همچنین در این زمینه طبق برآوردهای سازمان نوسازی مدارس حدود 50 درصد از مدارس شهر تهران نیز نیاز به بازسازی دارند.
وی افزود: تقریبا در بیشتر مدارس مناطق کشور، به تناسب برخورداری آن مناطق یا شهرستان مدارس نا ایمن وجود دارد. مدارس در همه این مناطق نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و در این زمینه باید اقداماتی انجام بگیرد تا با توجه به شرایط کشور در بحث وقوع حوادث مختلف مانند سیل و زلزله و... شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: بخش عمده ای از مدارس فرسوده کشور توسط سازمان نوسازی و کمک خیرین مدرسه ساز، بهسازی و بازسازی شده اند و این روند اکنون نیز در کشور ادامه دارد اما اگر قرار باشد تا به نقطه برسیم که هیچ مشکلی در مدارس کشور نداشته باشیم، باید اعتبار فراوانی را به این موضوع اختصاص دهیم.
فلاحتی با بیان اینکه برای بهسازی مدارس نا ایمن و همچنین برچیده شدن مدارس کانکسی، کپری و خشتی گلی نیاز به اعتبار ویژه ای است، گفت: باید چندین برابر اعتبار فعلی سازمان تجهیز و نوسازی مدارس، به این سازمان اعتبار اختصاص داده شود تا شاهد این مساله باشیم. این کار همچنین مشارکت چند برابری خیرین مدرسه ساز را نیز می طلبد، هرچند که این خیرین تا اینجای کار نیز بسیار خوب عمل کرده اند.
وی ادامه داد: این خیرین تا کنون کمک های بسیار خوبی را در بحث ساخت، نوسازی و تجهیز مدارس در سراسر کشور انجام داده اند. در این خصوص حتی در برخی از مناطق خیرین به تعهدات خود در اجرای طرح ها و پروژه ها عمل کرده اند اما دولت نتوانسته است به تعهدات خود درآن زمینه عمل کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مدارس نا ایمن بسیاری در کشور وجود دارد که باید هرچه سریعتر ایمن سازی شوند، اظهار کرد: کشور ایران یک کشور حادثه خیز است و با توجه به این شرایط باید اقدامات لازم در بحث ایمن سازی مدارس در دستور کار وزارت خانه آموزش و پرورش قرار بگیرد تا شاهد اتفاقا ناراحت کننده ای در کشور نباشیم. با توجه به مسایل اقتصادی کشور، برای آنکه شاهد ایمن شدن همه مدارس نا ایمن در کشور باشیم، باید دارای اقتصادی پایدار باشیم. 
فلاحتی گفت: اقداماتی که در بحث نوسازی مدارس انجام گرفته است مناسب و خوب بوده است اما وضعیت مدارس نا ایمن در کشور مناسب نیست. تصمیم بر این است که در کشور هیچ مدرسه نا ایمنی وجود نداشته باشد و باید در این خصوص به صورت جدی تلاش شود. با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، متاسفانه همچنان مدارس نا ایمن بسیاری در کشور مشاهده می شود که باید در اسرع وقت اقدامات لازم در خصوص ایمن سازی آن ها انجام بگیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر