کد خبر: 49622
A

محسنی اژه ای: در موارد غیر ضروری برای متهمان از دستبند و پابند استفاده نمی‌شود

سخنگوی قوه قضاییه گفت: از جمله حقوق متهم این است که در مواردی که ضرورت ندارد، از دستبند و پابند استفاده نشود و از سوی رییس قوه قضاییه تاکید شد که این مطلب قبلا گفته‌ شده و اکنون هم بر آن تاکید می‌شود و اگر ضرورت داشته باشد مکتوب هم خواهد شد.

محسنی اژه ای: در موارد غیر ضروری برای متهمان از دستبند و پابند استفاده نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در حاشیه جلسه روز دوشنبه مسئولان عالی قضایی اظهار کرد: در ابتدای جلسه امروز از سوی ریاست قوه قضاییه به همه ما توصیه شد که با توجه به این‌که عید غدیر را در پیش داریم، به عمق این عید و اینکه اکمال دین و اتمام نعمت، یاس کفار و مشرکین و رضایت پروردگار است، توجه شود و امروز ببینیم که این امر چگونه در زندگی روزمره ما باید محقق شود. نکته دیگری که در جلسه امروز توصیه شد این بود که همه ما باید به دولت کمک کنیم تا مشکلات مردم رفع شود؛ ضمن این‌که در جلسه امروز هفته دولت گرامی داشته شد.

وی با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر تصریح کرد: یکی از خصوصیات بارز شهید رجایی تلاش زیاد و مردمی و ساده زیست بودن و دوری از اشرافی‌گری ایشان بود. همچنین درباره تعهدی که این شهید داشتند و برای مردم دلسوزی می‌کردند، توصیه‌هایی در جلسه امروز صورت گرفت.

وی ادامه داد: همچنین از سوی ریاست دستگاه قضا در ادامه جلسه امروز اظهار شد که در عین حال که نظام جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه‌های محکمی که دارد ان‌شاءلله با این تحریم‌های ظالمانه برخورد مناسب کرده و از آن عبور خواهد کرد، اما دولت محترم برای تدبیر امور و رفع مشکلات معیشتی مردم باید بیشتر تلاش کند و همگان قبول دارند همه مشکلات امروز به دلیل تحریم‌ها نیست؛ بلکه برخی از آن‌ها تدبیر می‌خواهد؛ چه بسا برخی از سوءتدبیر‌یها سبب این مشکلات شده است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: مسئله دیگری که در جلسه امروز بر آن تاکید شد، بحث عدالت و انصاف در همه برخورد‌های دستگاه قضایی بخصوص در محاکم بود. توصیه شد که ممکن است کسانی احیانا در فضای مجازی و غیرمجازی صحبت‌ها و توقعاتی داشته باشند و ما باید تلاش کنیم که ملاک و معیار ما قانون باشد و حتما و حتما از چارچوب عدل و انصاف دور نشویم و قاضی، کارمند، بازپرس و همه ما نباید از مرز انصاف و عدالت خارج شویم.

وی گفت: همچنین تاکید موکد شد که حقوق متهم رعایت شود؛ چون یک متهم اتهاماتی دارد که آن اتهامات در حال رسیدگی است؛ ممکن است آن اتهامات ثابت شود یا خیر یا بخشی از آن ثابت شود و یا بخشی ثابت نشود. حتی اگر اتهام او هم سنگین باشد آن فرد حقوقی دارد که آن حقوق باید حتما رعایت شود. از جمله حقوق متهم این است که در مواردی که ضرورت ندارد، از دستبند و پابند استفاده نشود و از سوی رییس قوه قضاییه تاکید شد که این مطلب قبلا گفته‌ شده و اکنون هم بر آن تاکید می‌شود و اگر ضرورت داشته باشد مکتوب هم خواهد شد.

وی گفت: امیدوارم از این به بعد برخلاف آن‌چه گفته شد، انجام نشود؛ اما این را هم باید توجه داشته باشیم که گاهی اوقات خود متهم حقوق خود را رعایت نمی‎‌کند. مثلا اگر متهمی باشد که بخواهند او را به دادگاه احضار کنند و او بگوید که من نمی‌آیم یا به او بگویند سوار ماشین شو، او پرخاشگری کند و سوار ماشین نشود و حتی ممکن است به مامور حمله کند، اگر احیانا خود او رعایت حقوق خود را نکرد، طبیعی است که آن‌جا ضابط اعم از سازمان زندان‌ها و یا نیروی انتظامی هر کدام که باشند، حسب وظیفه خود اقدام خواهند کرد؛ بنابراین این موضوع دو طرفه است؛ هم از این طرف ماموران و ضابطین ما و همه باید رعایت عدل و انصاف را داشته باشند و از طرف دیگر هم متهم باید این موضوع را رعایت کند و اگر رعایت نکرد، ممکن است ضابط یک جایی ناچار شود به او دستبند یا پابند بزند یا ناچار شود او را به زور به خودرو وارد و یا از خودرو خارج کند.

اژه‎‌ای افزود: به عنوان مثال ممکن است به متهم بگویند که اکنون می‌خواهیم به دادگاه برویم و طبیعی است که متهم باید بر اساس ضوابط لباس رسمی بپوشد و اگر متهم بگوید حاضر به پوشیدن لباس نشود، طبیعی است که خودش حرمت خود را نگه نداشته است.

وی در رابطه با پرونده‌های اخیر اقتصادی نیز اظهار کرد: درخصوص اقداماتی که این روز‌ها مفسدان اقتصادی در این شرایط انجام می‌دهند که موجب فشار بیشتر بر مردم می‌شود، اعم از کسانی که احتکار کرده‌اند یا به نحوی از انحاء با ارز دولتی کالا وارد کرده، اما به قیمت آزاد به فروش می‌رسانند یا اصلا کالا را وارد نمی‌کنند و می‌خواهند از خود ارز استفاده کنند، برای این موارد هم توصیه و تاکیداتی شده و شیوه‌های رسیدگی روشن گردید.

وی ادامه داد: در جلسه امروز مقرر شد دادگاه‌ها سریع‌تر به پرونده‌ها رسیدگی کنند؛ اما با سرعتی که خارج از عدالت نباشد؛ چون این سرعت رسیدگی جزو درخواست‌های بحق مردم است و مردم درخواست سرعت بیشتر در رسیدگی دارند. این حرف درست است و ما هم تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که به این پرونده‌ها بسرعت رسیدگی شود؛ اما این سرعت در رسیدگی به این معنا نیست که سبب شود حقی از فردی و یا از بیت المال ضایع گردد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: اگر ما بخواهیم بسرعت این کار را انجام دهیم ممکن است اموال آن فرد کاملا شناسایی نشود یا میزان تخلف او روشن نشود و یا همه خساراتی که وارد کرده است، بدرستی برآورد و محاسبه نشود؛ بنابراین در عین حالی که تاکید داریم این پرونده‌ها بسرعت باید رسیدگی شود، اما سرعت رسیدگی باید بگونه‌ای باشد که همراه با انصاف و رعایت همه جوانب بوده و در آن استیفای همه حقوق مردم و بیت المال صورت گیرد.

وی گفت: مطلب دیگری که در جلسه امروز عنوان گردید درباره دستورالعمل اطلاع‌رسانی بود. چون دستور کار اصلی ما این موضوع بود، مرکز رسانه پیشنهاداتی داشت که درباره آن‌ها توصیه‌هایی شد و علاوه بر آن مقرر شد که ضمن رسیدگی به همه پیشنهادات مرکز رسانه، این مرکز اقداماتی را بصورت هماهنگ با سایر رسانه‌ها بخصوص رسانه ملی داشته باشد تا بتوانند اطلاع رسانی دقیق‌تر و بهتری بخصوص درباره پرونده‌هایی که دادگاه‌های آن‌ها در این هفته‌ها برگزار می‌شود، داشته باشند.

وی با بیان این‌که «فردا و پس‌فردا دادگاه‌ رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی در دادگاه انقلاب توسط شعبه دوم دادگاه ویژه بصورت علنی برگزار می‌شود»، بر اطلاع رسانی درست در این زمینه تاکید کرد.

محسنی‌اژه‎‌ای با تشکر از اصحاب رسانه تاکید کرد که این موضوعات بگونه‌ای اطلاع‌رسانی شود که مردم ما بدرستی در جریان ماوقع قرار گیرند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر