کد خبر: 49628
A

لاریجانی: آنها که باید پاسخگو باشند چهره اپوزیسیون گرفته‌اند

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بزرگترین عاملان شرایط فعلی که امروز باید پاسخگو باشند چهره مخالف و اپوزیسیون به خود گرفته اند، از همه قضات و مسئولان قضایی خواست که در رسیدگی ها درگیر فضاسازی ها نشوند و رجزخوانی ها موجب نشود که از دایره انصاف و عدل خارج شوند.

لاریجانی: آنها که باید پاسخگو باشند چهره اپوزیسیون گرفته‌اند

به گزارش دیده بان ایران؛ آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک میلاد مسعود حضرت امام هادی (ع)، پیشاپیش عید بزرگ ولایت را تبریک گفت و تصریح کرد: حقیقت ولایت دارای ظاهر و باطنی است که باطن آن، سرّ هستی است و آن امانتی که آسمان ها و زمین از پذیرش آن ابا کردند و انسان آن را حمل کرد، حقیقت ولایت است.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با گرامیداشت و تبریک هفته دولت و بزرگداشت یاد و خاطره شهدای دولت جمهوری اسلامی بویژه شهیدان باهنر و رجایی، این شهدا را نمونه بارز یک انسان انقلابی در دوران حیاتشان توصیف کرد و افزود: شخصیت و منش این بزرگواران، تجلی یک انسان انقلابی الهی بود چنانکه اهل تواضع، ساده زیستی و تلاش مجدانه برای خدمت به مردم بودند. ممات و شهادت این دو شهید و سایر شهدا نظیر شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی و خیل عظیم متدینین و انقلابیون نیز بهترین گواه بر مظلومیت انقلاب و مردم انقلابی در برابر اقدامات جنایتکارانه جلادان دهه شصت بود.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بازخوانی این جنایات بهترین افشاگر چهره واقعی کشورهای سلطه و در رأس آنها آمریکا است، تصریح کرد: همان قاتلان جائر و ظالم دهه شصت که مرتکب جنایات و ترورهای عظیم شدند و در زمان دفاع مقدس به دشمنان جمهوری اسلامی پناه آوردند و البته چهره خود را بیش از قبل مفتضح کردند، امروز در دامان کشورهای سلطه و در رأس آنها آمریکا آرمیده اند و به کمک این کشور و البته انگلیس و فرانسه از لیست گروه های تروریستی خارج شده اند.

دوگانگی رفتار آمریکا در قبال تروریستها 
آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: این دوگانگی رفتار کشورهای سلطه نسبت به چنین اشراری برای افکار عمومی جهان قابل هضم نیست و هیچ کس نمی پذیرد که این کشورها به ظاهر از عملیات علیه تروریسم سخن می گویند و از سوی دیگر تروریست ها را در آغوش می گیرند و به گرمی پذیرای آنان هستند و آنها را مورد حمایت مالی و سیاسی قرار می دهند.


رئیس قوه قضاییه با اشاره به نزدیکی جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید به منافقین، اظهار کرد: امروز همه شاهد هستند که افراد حاضر در هیئت حاکمه آمریکا چگونه برای از بین بردن عظیم ترین انقلاب مردمی جهان در زمان حاضر با تروریست ها هم پیمان شده اند.

آیت الله آملی لاریجانی بار دیگر با گرامیداشت هفته دولت، از تلاشهای دولت در جهت رفع مشکلات مردم قدردانی کرد و در عین حال یادآور شد: اداره صحیح، منطقی، عقلانی و کارشناسانه کشور پهناوری مانند ایران اسلامی، کار ساده ای نیست؛ خصوصاً در زمانی که دشمن از هر سو به این کشور نظر کرده و با تمام قدرت به میدان آمده تا انقلاب و مردم را به اضطرار بیاندازد و به تسلیم وادار کند.

نمی توان کشور را با تصمیمات لحظه ای اداره کرد
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مردم همواره در برابر این فشارها مقاومت کرده اند، افزود: در چنین شرایطی دولت و رئیس جمهور محترم وظایف سنگین تری برعهده دارند و کشور برای رسیدن به اهداف خود نیاز به تدبیر منطقی و اجرای صحیح امور دارد. نمی توان گرفتار روزمرگی شد و با اتخاذ تصمیمات آنی و لحظه ای، به گونه ای مدیریت کرد که مردم متضرر شوند. در این زمینه همه قوا باید همکاری کنند ولی طبیعتاً بار عظیم اجرایی کشور و مسئولیت آن برعهده دولت محترم است.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه بیکاری و مشکلات اقتصادی از مهمترین مسائل و دغدغه های اصلی مردم در حال حاضر است، این شرایط را برای مردم «کمرشکن» توصیف کرد و گفت: ما نمی گوییم که همه مشکلات ناشی از تصمیمات دولت است اما تردید هم نداریم که تدبیر، رکن اساسی کار دولت است و بسیاری از مشکلات نیز ناشی از سوء تدبیرها است.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ما ضمن تشکر از تلاشهای دولت، شخص رئیس جمهور محترم و همه کارکنان دستگاه های اجرایی، از دولت محترم می خواهیم که در چارچوب تأکیدات و فرمایش های مقام معظم رهبری، به مقابله مدبرانه با تحریم بپردازند که البته اقدامات مثبتی نیز در این زمینه انجام شده گرچه بهتر بود زودتر چنین تصمیماتی اتخاذ شود. امروز دلارها و سایر ارزهایی که در اختیار جمهوری اسلامی است نباید صرف امور غیر ضرور شود. از سوی دیگر دولت باید بحث معیشت و اقتصاد مردم را به صورت جدی با بکارگیری افراد خبره و بهره مندی از فکر و خرد جمعی بهبود بخشد و ما معتقدیم کشوری که دارای این حجم بالا از سرمایه های مادی، اجتماعی و انسانی است و مردم آن 40 سال پای آرمان های خود ایستاده اند با تدبیر و عقلانیت قادر است مشکلات خود را حل کند.
آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به اقدامات اخیر دستگاه قضایی در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی، تصریح کرد: همانگونه که به مردم عزیز وعده داده بودیم، تمام قدرت و ظرفیت خود را برای رسیدگی به پرونده های مربوط به مفاسد اقتصادی اخیر بسیج کرده ایم و با استجازه از رهبر معظم انقلاب و پاسخ مثبت ایشان، با سرعت بیشتری در حال رسیدگی به این پرونده ها هستیم.

رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی نیازمند مدت زمان منطقی است
رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: به ضرس قاطع به همه مردم عزیز عرض می کنم که قوه قضاییه با قاطعیت در این مسیر حرکت می کند و برای رسیدگی عادلانه به پرونده کسانی که به امانات مردم خیانت کرده اند و با دریافت ارز دولتی دست به سودجویی های کلان زده اند یا از طرفی با احتکار اجناس و کالاها، مردم را در مضیقه قرار داده اند، تمام توان خود را به کار بسته است.

آیت الله آملی لاریجانی به ذکر چند نکته در همین زمینه پرداخت و خاطرنشان کرد: مردم عزیز و دلسوزان کشور توجه داشته باشند که قوه قضاییه صرفاً براساس موازین قانونی و شرعی عمل می کند و مدت زمان رسیدگی ها وابسته به انجام بسیاری از تحقیقات فنی و پیچیده است زیرا به عنوان مثال، پرونده ای در قالب بیش از 100 جلد در دست رسیدگی است که این پرونده متهمان متعددی دارد و تمام امور مالی هریک از متهمان باید به صورت دقیق بررسی شود و اموالی را که به نام آنان است یا به نام دیگران ثبت کرده اند، شناسایی کنیم و در مورد آنها تصمیم بگیریم. چنین روندی نیازمند یک زمان منطقی است گرچه بر تسریع در رسیدگی ها تأکید داریم و استجازه اخیر از مقام معظم رهبری نیز دقیقاً برای تحقق همین امر بوده است.
رئیس قوه قضاییه با انتقاد از برخی اظهارات غیرکارشناسی در زمینه سرعت عمل در رسیدگی به پرونده های مفاسد اقتصادی اخیر، اظهار کرد: ما نمی توانیم بدون بررسی های دقیق و قانونی، در فضایی احساسی، کاری ظاهری و صوری انجام دهیم و حکمی فراخور تبلیغات صادر کنیم لذا هیچ کس نباید چنین توقعی از دستگاه قضایی داشته باشد.

برخی فضای کشور را آماده موج سواری خود دیده اند
آیت الله آملی لاریجانی با بیان نکته ای دیگر در زمینه رسیدگی ها گفت: مسئولان محترم قضایی و قضات شریف توجه داشته باشند که ما در برهه حساسی قرار داریم و به واسطه برخی سود جویی ها، اعتماد مردم در بخشهایی مخدوش شده است. متأسفانه برخی نیز که خود سالها در بالاترین مناصب کشور مسئولیت داشته اند و امروز باید بزرگترین پاسخگوی شرایط فعلی باشند، فضا را آماده موج سواری دیده اند و چهره مخالف و اپوزیسیون به خود گرفته اند؛ چنانکه می بینیم پیاپی سخنانی علیه نظام و بویژه دستگاه قضایی بر زبان می آورند و غافلند که مردم بصیر و فهیم ما آنها را می شناسند و غوغا سالاری آنان را نیز دیده اند، بریز و بپاش های آنها را هم دیده اند.
رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: قضات و مسئولان محترم قضایی بدون آنکه تحت تأثیر این فضاسازی ها قرار بگیرند باید در مدار انصاف و عدالت حرکت کنند زیرا این قبیل رجزخوانی ها زیاد است اما قاضی و مسئول قضایی باید با شکیبایی، اعتدال و انصاف رفتار کند و خدای ناکرده برخی اظهارات و اهانت ها نباید موجب شود که از مدار عدل و انصاف خارج شویم.


آیت الله آملی لاریجانی در بیان سومین نکته خود تأکید کرد: یک متهم حتی اگر بعداز رسیدگی ها تبدیل به بزرگترین محکوم شود و سنگین ترین مجازات نیز برایش درنظر گرفته شود، دارای حقوقی است که این حقوق باید رعایت شود و نباید فراتر از مجازات قانونی مورد تعدی و ظلم قرار گیرد یا خدای ناکرده کرامت انسانی او مخدوش شود.

کرامت انسانی متهمان باید حفظ شود
آیت الله آملی لاریجانی افزود: ممکن است همین متهمان مجازات های بسیار سنگینی هم برایشان درنظر گرفته شود و به دستگاه های حاکمیتی نیز ظلم کرده باشند اما نباید ظلم این افراد موجب شود ما کار نادرست انجام دهیم. اتهام هرکس در چارچوب قانون و در جای خود باید رسیدگی شود اما مسئله حقوق متهمان و رفتار توأم با کرامت انسانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد و رعایت شود.

رئیس قوه قضاییه در پایان از تلاشهای همه کسانی که در فضای سنگین تبلیغاتی دشمن و برخی هیاهوهای رسانه ای در رسیدگی به پرونده های اخیر به شکل جهادی و شبانه روزی مشغول هستند به ویژه قضات دادسراها و دادگاه ها، معاون اول قوه قضاییه، دادستان کل کشور، دادستان تهران، رئیس کل دادگستری استان تهران و روسای کل دادگستریها و دادستانهای سراسر کشور تشکر و قدردانی کرد./میزان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر