کد خبر: 49758
A

بی اطلاعی شهروندان تهرانی از انتشار اوراق مشارکت مترو/ اوراق 700 میلیاردی شهرداری را چه کسی یکجا خرید؟!

بی اطلاعی شهروندان تهرانی از انتشار اوراق مشارکت مترو/ اوراق 700 میلیاردی شهرداری را چه کسی یکجا خرید؟!

بی اطلاعی شهروندان تهرانی از انتشار اوراق مشارکت مترو/ اوراق 700 میلیاردی شهرداری را چه کسی یکجا خرید؟!

 دیده بان ایران : هفته پیش شهردار تهران در صحن شورای شهر این خبر را داد. این که این اوراق توسط چه بانکی منتشر شده ،با چه سودی و چرا هیچ کدام از شهروندان از انتشار این اوراق مطلع نشده اند سوالی بود که محمد علی افشانی تمایلی به پاسخ دادن به آن نداشت.

رسانه ها دوبار از وی در خصوص جزییات انتشار این اوراق پرسیدند و درخواست کردند بگوید این اوراق توسط چه بانکی و چه سودی  منتشر شده، اما او تنها به تکرار همان اطلاعات گذشته و این که قرار است 1300 میلیارد دیگر اوراق برای تامین اعتبار خط 6 مترو و 7منتشر شود  اشاره کرد.

مشابه این اتفاق اردیبهشت ماه امسال در شهر مشهد اتفاق افتاد. شهرداری مشهد 700 میلیارد تومان توسط بانکی برای تامین اعتبارات خطوط متروی خود منتشر کرد. این انتشار به طور سراسری اعلام عمومی شد و شهروندان کل شهرهای کشور می توانستند این اوراق را با  سود 20 درصد علی الحساب و پرداخت هر 3 ماه یک بارخریداری کنند. مردم استقبال خوبی از این اوراق کردند.

اما در تهران هیچ شهروندی از انتشار این اوراق باخبر نشد و کل 700 میلیارد را  بانک شهرو صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین (آرمان شهر) خریداری کرد . گفته می شود سودی که برای این اوراق پیش بینی شده 25 درصد است .

علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران  در گفتگویی در خصوص جزییات اوراق مشارکت فروخته شده می گوید : شهرداری سال گذشته مجوز انتشار 2000 اوراق مشارکت را از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور گرفت،این 2000 میلیارد تومان، 1000 میلیارد مختص خط 7 و 1000 میلیارد برای خط 6 بود.

او ادامه می دهد : مجوزهای لازم برای کلانشهرها در روز 28 اسفند ماه سال گذشته صادر شد و متروی تهران توانست بانک عاملی برای انتشار این اوراق پیدا کرده و بانک شهر عاملیت 700 میلیارد تومان از این اوراق را قبول کرد و در نوبت اول انتشار که همان 28 اسفند بود، رقمی جزئی فروخته شد.

  هفته گذشته انتشار 700 میلیارد انجام شد و پس از آنکه این اوراق خریداری نشد، در روز پایانی کل اوراق توسط بانک منتشرکننده به صورت بلوکی خریداری شد. بر اساس قانون، این امکان وجود دارد که اگر مردم اوراق مشارکت را نخریدند، ناشر به دلیل تأمین سرمایه می‌تواند در طی شرایط خاص به صورت یکجا اوراق را خریداری و طبق ضوابط مشخص، از آن استفاده کند. اول شهریور ماه روز پایانی این اوراق بود و بانک شهر نیز به طور کامل این اوراق را خریداری کرد.

اما چرا انتشار این اوراق اعلام عمومی نشد ؟

محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به اسکان می گوید :  700 میلیارد اوراق مشارکت فروخته شده توسط شرکت آرمان خریداری شده و احتمالاً به این دلیل بوده که نگران بودند در فرصت تعیین شده، این اوراق به فروش نرود. اینکه این 700 میلیارد توسط بانک شهر خریداری شده، اتفاق خوبی است و امیدواریم خط 6 و 7 مترو با تأمین اعتبارات لازم با سرعت بیشتری آماده شود.

او ادامه می دهد : 2000 اوراق مشارکت امسال منتشر خواهد شد که امیدواریم در 1300 میلیارد اوراق مشارکت باقی‌مانده، امکان خرید توسط شهروندان نیز فراهم شود. مدیریت شهری خود مشتاق است در حوزه اداره شهر و تأمین منابع، از شهروندان کمک بگیرد و به زودی بسته‌های مختلف سرمایه‌گذاری از جمله پسماند، هتل‌سازی و اتوبوس‌ها ارائه خواهد شد که این فرصت‌های متنوع به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در تهران از سرمایه‌گذاران خُرد تا بزرگ، فضای سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند. تجربه ثابت کرده کار اقتصادی در تهران زیان‌ده نیست و کسانی که در تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سود کافی خود را برده‌اند.

منبع: اسکان 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر