کد خبر: 49890
A

برای آنان که عکسی از اجرای تئاتری دانشجویان مینابی را به جای اعتراض جوانان اهوازی جا می زنند و یا آنانی که می پرسند ابتکار برای محیط زیست چه کرد؟

در مورد عکسی که به عنوان اعتراض جوانان اهوازی منتشر شده، واقعیت اینست که آن صحنه یک اجرای تئاتری (پرفورمنس آرت) از دانشجویان در میناب و در سال ۹۵ است که به دعوت نهاد مردمی نگاهبانان جلگه میناب و جمعی از دانشجویان به آن شهرستان سفر کردم‌. موضوع فروچاله های زمین در اثر استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی بود که به وزارت نیرو و جهاد مربوط می شد، اما به عنوان کسی که دانشجویان و مردم دعوتش کردند تا مشکلشان را در میان بگذارند اجابت کردم. در نشستی که برگزار و مسائل مطرح شد گفتم که مشکل را در شورایعالی آب مطرح می کنم و اینکار را هم انجام دادم.

 برای آنان که عکسی از اجرای تئاتری دانشجویان مینابی را به جای اعتراض جوانان اهوازی جا می زنند و یا آنانی که می پرسند ابتکار برای محیط زیست چه کرد؟

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ با روی کار آمدن دولت اول حسن روحانی (1392 تا 1396) به عنوان محیط زیستی ترین دولت پس از انقلاب اسلامی، معصومه ابتکار بعد از هشت سال دوری مجددا، ریاست سازمان محیط زیست را بر عهده گرفت.

 

ابتکار با چالش های زیست محیطی مختلفی روبرو بود که آلودگی هوا، گرد و غبار، خشکی دریاچه ارومیه، خشکی هامون، نابودی بسیاری از تالاب های ایران، زمین خواری، آلودگی دریاها و جنگل خواری از جمله این چالش های به شمار می آید.

دولت حسن روحانی، به عنوان محیط زیستی ترین دولت پس از انقلاب، نخستین مصوبه خود را احیای دریاچه ارومیه بود.

تغییر استانداردهای سوخت خودروها به یورو 4 و حذف بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت کشور، احیای هورالعظیم برای مقابله با گرد و خاک خوزستان، برنامه های جامع برای آلودگی هوای کلانشهرها، تهیه سیاست‌های کلان محیط زیستی، چند لایحه مهم زیست محیطی، توقف ساخت و طراحی چند سد و از دستاوردهای ابتکار در دولت زیست محیطی حسن روحانی بود. 

ابتکار که برای بار دوم اداره محیط زیست کشور را بر عهده گرفته بود با اعتقاد به اینکه تلاش در راستای حفاظت از محیط زیست تنها در صورتی به بار خواهد نشست که آگاهی های عمومی در این راستا ارتقاء یابد و داوطلبان در این راستا هوشیارانه تلاش کنند، با احیای دفتر مستقل مشارکت مردمی با سازمان های مردم نهاد محیط زیستی ارتباط برقرار کرد.

اگر از اقدامات سازمان محیط زیست در زمان ابتکار برای ارتقای آموزش های رسمی اشاراتی داشته باشیم ، شمار این اقدامات زیاد است اما می توان به مواردی اشاره کرد و امیدوار بود تا در راستای حفاظت از طبیعت گام های موثرتری برداریم.

اصلاح محتوا و گنجاندن مفاهیم زیست محیطی در کتاب های درسی علوم و ادبیات فارسی مقاطع دبستان و دبیرستان و کتاب های کار و فناوری، تصویب دو واحد درس اختیاری تحت عنوان « شناخت محیط زیست» در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تمامی رشته های تحصیلی در سطح دانشگاه ها، از جمله موارد گنجانده شده به عنوان آموزش های رسمی به شمار می آید. 

در زمان تصدی گری ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست بود که مباحث مربوط به یوزپلنگ ایرانی و مناطق حفاظت شده آنها در کتاب های استان شناسی یزد، سمنان، اصفهان، کرمان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی درج شد. علاوه بر آن 20 ساعت آموزش محیط زیست برای کارشناسان دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش تدریس شد. 

این اقدام به جز برگزاری کارگاه هایی مثل کارگاه های آموزش محیط زیست ویژه مربیان و کارشناسان پیش دبستانی شهر تهران به مدت 16 ساعت در چهار منطقه شهر تهران یا تدوین کتاب های راهنمای محیط زیستی ویژه مربیان پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بود.

در زمان ابتکار همچنین طرحی با عنوان « یک ساعت با محیط بان در مدرسه» از ابتدای سال تحصیلی 96-1395با حضور محیط بانان در هزار و 800 مدرسه حاشیه پارک های ملی و مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش اجرا شد همچنین کارگروه ملی ارتقای آگاهی های محیط زیستی در نظام آموزش رسمی کشور نیز در همان زمان تشکیل شد.

تهیه شاخص های آماری محیط زیست و استاندارد سازی تعاریف و مفاهیم واژه های آمار محیط زیست، استقرار، راه اندازی و مدیریت سیستم آموزش مجازی ( LMS) و راه اندازی سامانه پایگاه ارتباط مردمی 1540 از جمله اقداماتی بود که سازمان حفاظت محیط زیست در راستای بازآرایی نظام آمار محیط زیستی در آن گام بر داشت.

در دولت یازدهم همچنین 64 مجوز صادرشـده توسـط سازمان حفاظت محیط زیست در سایت وزارت امور اقتصادی و دارایی با هدف ساماندهی مجوزها احصاء شد؛ ضمنا می توان به تهیه دستورالعمل دانشگاه سبز و ابلاغ آن به دانشگاه ها و انتخاب دانشگاه های سبز در هفته ملی پژوهش و فناوری نیز اشاره کرد. 

در دولت اول حسن روحانی پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران در 6 فاز اجرایی از جمله سیاست ایمنی زیستی و ارتقای اگاهی عمومی اجرا شد؛ ضمن اینکه نمی توان شناسایی شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه محیط زیست را نیز از نظر دور کرد.

ابتکار در دولت یازدهم و به عبارت دیگر در ریاست دوباره اش در سازمان حفاظت محیط زیست تلاش کرد برای شکل گیری تعاونی های محیط زیستی و ترویج کارآفرینی سبز زمینه سازی کند. 

افتتاح 38 مدرسه طبیعت در سطح کشور توسط فعالان محیط زیست و حمایت از پویش مردمی سه شنبه های بدون خودرو و پویش های مردمی دوستدار محیط زیست نیز در زمان ابتکار و در دولت یازدهم انجام شد.

**دیپلماسی محیط زیست

دولت یازدهم که با عنوان دولت محیط زیستی کار خود را آغاز کرد، در عرصه بین المللی و دیپلماسی محیط زیست دستاوردهای چشمگیری داشت که نقش آفرینی ایران در شکل گیری و تصویب نشست آب و هوایی پاریس یکی از این دستاوردهای بین المللی است، همچنین برگزاری نخستین اجلاس بین المللی سازمان ملل با موضوع گرد و غبار در ایران از جمله نشانه های حضور موفق ایران در عرصه دیپلماسی محیط زیستی به شمار می آید.

در واقع شرکت در اجلاس ها و مجامع متعدد محیط زیستی و دیدار با مقامات بین المللی در این حوزه، زمینه ایجاد توافقات بین المللی را به وجود آورد.

اساسا سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران برابر مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی، تاکنون مرجع ملی 13 کنوانسیون، 10 پروتکل و چهار سازمان منطقه ای و بین المللی و محیط زیستی است، همچنین سازمان میزبان مراکز منطقه ای کنوانسیون های رامسر، بازل و استکهلم است و نیز میزبانی مقر دایمی' موسسه علوم و فناوری های زیستمحیطی اکو' متشکل از 10 کشور پیرامونی ایران را نیز بر عهده دارد. 

تهیه و تنظیم یادداشت همکاری زیست محیطی میان جمهوری اسلامی ایران و دولت های ژاپن، عمان، ترکیه، فرانسه، فنلاند، ایتالیا، ترکمنستان، آلمان، کره جنوبی، اتریش، بلژیک، نروژ، جمهوری آذربایجان، لهستان، کویت، رومانی، گرجستان، چین و ارمنستان ، امضای اسناد فاز اول، دوم و سوم احیای دریاچه ارومیه بین سازمان حفاظت محیط زیست و UNDP و انعقاد تفاهم نامه همکاری با کشور عراق برای کنترل و تثبیت کانون های گرد و غبار به عنوان مهمترین کانون های منطقه ای، تنها گوشه ای از انعقاد تفاهم نامه های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست در دولت یازدهم است.

پیگیری های لازم برای کنوانسیون هایی همچون کنوانسیون حفاظت از گونه های مهاجر وحشی ( CMS ) ، کنوانسیون تنوع زیستی ارسال گزارش ملی پنجم برای دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی ، کنوانسیون رامسر، کنوانسیون تهران / پیوستن رسمی به پروتکل های الحاقی به کنوانسیون خزر ( تهران)، پروتکل مونترال و کنوانسیون های استکهلم و بازل، از مواردی است که جزو دیپلماسی سازمان محیط زیست در دولت یازدهم به شمار می آید.

**فعالیت های محیط زیست انسانی:

مشکلات متعددی که رشد ناپایدار توسعه بدون در نظر گرفتن ظرفیت تحمل محیط زیست برای جوامع شهری و روستایی به وجود آورده است، سیاستگذاری و برنامه ریزی خاصی را در این حوزه می طلبد که سازمان حفاظت محیط زیست اولویت های برنامه ریزی خود را به آن اختصاص داد و با اتخاذ تصمیم های مهم در حوزه آب، هوا و خاک سعی کرد از بار مشکلات این حوزه ها کاست و با مدیریت پسماند، فاضلاب و تاکید بر ارزیابی زیست محیطی طرح ها و پروژه های عمرانی، در دولت تدبیر و امید گام های موثری در این راستا بردارد. 

براساس اعلام پورتال سازمان حفاظت محیط زیست، درخصوص برخی از عملکرد این سازمان در دولت یازدهم، می توان به احیای مجدد کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا براساس دستورالعمل اجرای مصوبات دولت یازدهم پس از هشت سال با هدف کاهش آلودگی هوا و تشکیل بیش از 30 جلسه اشاره کرد.

تعیین تکلیف 16 دستگاه مرتبط با موضوع آلودگی هوا در مصوبه اردیبهشت 93 هیات وزیران و ابلاغ استانداردهای کیفیت خاک شامل راهنمای تعیین حداکثر بار مجاز آلودگی منابع آلاینده قابل تخلیه به منابع خاک، شاخص های کمی و کیفی منابع خاک و نحوه ارزیابی خطر وضعیت زیست محیطی و کیفیت منابع خاک و دسـتورالعمل برآورد هزینه های ناشی از آلودگی منابع خاک از دیگر فعالیت های محیط زیست انسانی این سازمان در دولت یازدهم به شمار می آید.

استقرار استاندارد ایزو 17025 در آزمایشگاه فلزات سازمان حفاظت محیط زیست و پیگیری استقرار آن برای 66 آزمایشگاه سازمان و 257 آزمایشگاه معتمد محیط زیست، ارتقای استانداردهای خودروهای تولید داخل به EURO4 و خودروهای وارداتی به EURO5 نظارت و بازرسی دقیق بر اجرای آن از طریق انجام تست ها آلایندگی برای حصول اطمینان از رعایت استانداردها ، جلوگیری از شماره گذاری 15 نوع خودروهای تولید داخل به دلیل انحراف از استانداردهای مصوب و بررسی بیش از 160 مورد طرح مردمی مرتبط با پایش آلاینده های محیط زیست و پیگیری و اقدامات مرتبط را هم می توان از دیگر فعالیت های سازمان محیط زیست در زمینه انسانی نام برد.

شناسایی منابع آلاینده در حوضه آبریز 24 رودخانه مهم شامل زاینده رود، زرجوب، گوهر رود، تجن، کارون، کرخه، دز، زهره، کرج، رودخانـه های مهم مازندران (12 رودخانـه) از جمله ارس، زنجان رود و قزل اوزن ، یکی از فعالیت های سازمان در مدیریت محیط زیستی منابع آب کشور محسوب می شود.

تهیه نقشه پراکنش منابع آلاینده در حوزه آبریز و اولویت بندی برای کاهـش آلودگی ها و تدوین برنامه احیای رودخانه های آلوده ، شناسایی مخاطرات و آلاینده های منابع آب شرب شهرهای تهران، کرج، شیراز، کرمانشاه، گرگان و بندرعباس در راستای برنامه ایمنی آب شرب با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و اخذ مصوبه شورای عالی آب به منظور کاهش آلودگی آب رودخانه کارون با تصویب اعتبار78000 میلیارد ریال در دوره پنج ساله و ایجاد ردیف اعتباری درلایحه بودجه سال 1395 به میزان 1000 میلیارد ریال نیز در زمره فعالیت های سازمان حفاظت محیط زییست برای آب است.

تدوین نهایی آیین نامه اجرایی تخلیه فاضلاب و مواد آلاینده اعم از مایع و جامد به خاک، تهیه ضوابط و استاندارد عناصر و آلاینده های انواع لجن و چگونگی تخلیه، جمع آوری و انتقال آنها و مشارکت در تدوین دستورالعمل نحوه خروج واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه از لیست صنایع آلاینده از فعالیت های سازمان برای مدیریت فاضلاب و پساب تصفیه خانه های کشور است.

این سازمان 12 آزمایشگاه خاک در استان ها از پاییز سال 1392 تاکنون، در راستای مدیریت منابع خاک راه اندازی کرده است ؛ ضمن اینکه تهیه و ارائه گزارش سوانح نفتی به وزارت نفت برای ارائه برنامه مقابله با سوانح بر اساس آیین نامه رفع آلودگی زیست محیطی فعالیت های نفتی، بررسی آلودگی ها و تخریب ناشی از جنگ در جلسات مشترک شـورای هماهنگی پاکسازی میادین مین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ارائه نقشه مناطق در اولویت پاکسازی و ارائه به وزارت دفاع برای همکاری با طرف عراقی بـه منظور تبادل اطلاعات و تجهیزات و نیز تعیین اولویت های بررسی آلودگی ها و تخریب ناشی از جنگ در مناطق غربی را در کارنامه خود در مدیریت خاک دارد.

بررسی و نظارت بر اجرای برنامه عملیاتی مدیریت پسماندهای عادی در استان ها با تاکید بر استان های ساحلی و شمالی ، ایجاد کمیته ویژه سم و کود در سازمان و تهیه گزارش ملی وضعیت تولید، واردات، توزیع و مصارف سـموم و کود های شیمیایی و ارائه آن در جلسه شورای امنیت ملی و صدور مجوز واردات - صادرات مواد شیمیایی و پسماندهای خطرناک در چارچوب سامانه مبارزه با قاچاق که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است و تهیه دستورالعمل ها و رویه های فنی در این خصوص هم در زمره فعالیت های سازمان در راستای مدییت پسماند است.

** دومین رییس محیط زیست در دولت روحانی و دغدغه هایش

سازمان حفاظت محیط زیست را در دولت دوازدهم با عیسی کلانتری می شناسند کسی که پیش تر به واسطه سابقه در وزارت کشاورزی، مشاور اول رییس جمهوری در امور آب ، کشاورزی و محیط زیست نیز به شمار می آمد. او وزیر کشاورزی در دولت‌های اول و دوم اکبر هاشمی رفسنجانی و سه سال اول دولت اول محمد خاتمی بود .

کلانتری از سال 1381 با تشکیل خانه کشاورز به عنوان یک تشکل صنفی-سیاسی بخش کشاورزی، دبیرکل آن شده است و تاکنون در این سمت فعالیت می‌کند.

اما دغدغه کلانتری در مقام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست این روزها چیست؟ به نظر می رسد دغدغه او اولویت بندی مصرف آب است چرا که در گفت و گو با ایرنا اظهار می دارد: با توجه به کاهش منابع آبی و شرایط خشکسالی کشور، اولویت بندی مصرف آب در بخش های مختلف برای دستیابی به بیشترین بازدهی الزامی است.

کلانتری وضعیت منابع آبی کشور را مناسب نمی داند و سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش مصرف آب در کشور اقدامات بسیاری انجام داده هر چند نتیجه بخش بودن آنها نیازمند همکاری و همیاری نهادهای مختلف و مردم است. 

به گفته او در کشور ما بیش از ظرفیت از آب استفاده می شود، بر اساس استانداردهای جهانی، مصرف 20 درصد از آبهای تجدید پذیر هر کشور مجاز است حتی تا 40 درصد هم مانعی ندارد اما بالاتر از آن یعنی وارد شدن به محدوده خطر؛ در حالیکه در کشور ما از 110 درصد آبهای تجدیدپذیر خود استفاده می کنیم که این روند منابع آبی را با بحران مواجه کرده است. مساله مهم صرفه جویی و درست مصرف کردن است، باید کاری کنیم که از بهره برداری 800 میلیارد متر مکعبی از آبهای تجدیدپذیر به 40 میلیارد متر مکعب برسیم. 

او می گوید: مساله مهم دیگری که در این روند اولویت بندی در مصرف آب قابل اعتناست و به آن توجهی نمی شود این است که به عنوان مثال در 5 سال گذشته 850 میلیون دلار در زابل سرمایه گذاری صورت گرفت تا 46 هزار هکتار زمین به لوله آبرسانی تجهیز شود، در واقع سرانه هر کشاورز حدود 200 میلیون تومان می شود، این سرمایه گذاری با وجود آب محدودی که حتی می توان گفت وجود ندارد، صورت گرفت. 

به عبارتی دیگر، امسال در این قسمت از کشور ورودی آب به بخش ایرانی کمتر از 7 میلیون متر مکعب بود به طوری که در 20 سال گذشته 1.7 میلیارد متر مکعب ورودی آب بوده است. دریاچه هامون در این منطقه واقع شده است و آب آن از رودخانه هیرمند از کشور افغانستان سرچشمه می گیرد که ورودی آن بسیار کاهش یافته است. بنابراین 850 میلیون دلار برای انتقال لوله و توزیع آبی که وجود ندارد، هزینه کردیم در حالی که امروز مردم زابل گرفتار گرد و خاک هستند، این یعنی اینکه اولویت‌بندی در مصرف آب صورت نگرفته است. 

وی می گوید: با توجه به وضعیت منابع آبی باید اولویت ها را رعایت کنیم و چون آب کم است باید بدانیم که اول کجا خرج کنیم، ابتدا گرد و خاک را تثبیت کنیم و اگر باقی ماند کشاورزی کنیم، اگر برای تثبیت گرد و خاک هزینه نکنیم و صبر کنیم تا توفان خاک دو متر خانه ها را بپوشاند بعد از آن به فکر کشاورزی باشیم، قطعا کار نادرستی است. 

** 80 درصد دشت ها و تالاب ها خشک شده است

کلانتری به دغدغه دیگری اشاره می کند و آن اینکه به علت کم آبی 80 درصد دشت ها و چاه های آب زیرزمینی و رودخانه ها و بخش زیادی از تالاب ها خشک شده است که برای گذر از این شرایط باید مصرف آب را در کشور تا 40 درصد کاهش دهیم.

وی عنوان داشته است: برنامه ما این است که کشور را وادار کنیم در استحصال آب استانداردهای جهانی را رعایت کند، به عبارت دیگر وقتی به جای 40 درصد برداشت از منابع تجدیدپذیر 110 درصد برداشت می کنیم یعنی در حال ویران کردن کشور هستیم بنابراین استحصال باید کم شود. 

** بازبینی بخش محیط زیستی برنامه ششم توسعه 

وی به قانون برنامه ششم در زمینه کشاورزی و استحصال آب اشاره می کند و اینکه موضوعی که در برنامه ششم توسعه دیده شده است ، حتی اگر بخواهد سالانه با سه تا چهار درصد بهبود بهره وری پیش رود، حداقل 30 میلیارد متر مکعب آب اضافه نیاز دارد و این آب اصلا در کشور وجود ندارد بنابراین نیازمند بازبینی است. 

** چشم انداز محیط زیست کشور 

کلانتری درباره چشم انداز محیط زیست کشور می گوید: محیط زیست کشور نسبی است؛ نمی‌توان مشکلات محیط زیست را به طور کامل حل کرد حتی ممکن است بدتر شود و یا کمی بهبود پیدا کند. خوشبختانه چارچوب دیدگاه کلان رئیس جمهوری نسبت به محیط زیست خوب است اگر بتوانیم این دیدگاه را هدایت و از آن استفاده کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود. 

وی می افزاید: دیدگاه عموم جامعه هم نسبت به محیط زیست خوب است اما وقتی اولویت های کوتاه مدت پیش می آید دیگر اولویت های بلند مدت فراموش می شود و این خوب نیست، مثلا اگر امروز 4 کیلو گندم کم بیاوریم می گوییم پس این مقدار آب را بیشتر می دهم تا گندم بیشتری تولید کنم اما به این فکر نیستیم که آن میزان آب را برای مثلا برای مهار 5 هکتار گرد و خاک استفاده کنیم. 

معاون رئیس جمهوری اظهار می دارد:اولویت ها با هم فرق دارند، چون تفکر ما نسبت به تفکر کلان کشور در راستای توسعه پایدار خیلی پررنگ نیست و حتی گزینشی است از این رو اولویت ها درست دسته بندی نمی شوند؛ مثلا بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز آمایش سرزمینی نداریم، اگر داشتیم خیلی از کارهایی که امروز انجام شد ممکن بود صورت نگیرد، هم پول های کلانی خرج شد و هم مشکل ایجاد شد.

** استقرار صنایع آب بر در درون سرزمین ممنوع 

کلانتری درباره ارزیابی بیش از 200 طرح در مدت 6 ماه در سازمان حفاظت محیط زیست می گوید: در این ارزیابی 9 طرح رد و 80 طرح مشروط شدند که باید اصلاح شوند. 

وی با بیان اینکه در وهله اول طرح ها را به صورت استراتژیکی می بینم، می افزاید: مثلا استراتژی ما این است که در درون سرزمین آب نداریم آب در وهله اول برای مصرف شرب و بعد محیط زیست است بعد از آن برای کشاورزی و صنعت اختصاص می یابد . ما می گوییم وقتی سه هزار کیلومتر ساحل داریم چرا باید صنایع آب بر در درون سرزمین بر پا شود؛ تمام دنیا بیش از 80 درصد صنایع آنها در حاشیه سواحل است اما در کشور ما اینطور نیست، کمتر از دو درصد جمعیت ما در دو هزار کیلومتر خط ساحلی از آبادان تا گواتر قرار دارد ، یعنی یک میلیون و 700 هزار نفر در کشور ساکن سواحل هستند که اجازه توسعه صنایع هم در آنجا داده نمی شود. 

وی تاکید می کند: از ابتدای امسال دیگر به صنایع آب بر مانند فولاد و پتروشیمی در درون سرزمین مجوز نمی دهیم و باید در کنار سواحل راه اندازی شوند، اینکه هر نماینده ای برای شهر خود در وسط کویر یک مجوز بگیرد که براثر آن مثلا 500 هکتار کشاورزی تعطیل شود تا یک کارخانه 500 هزار تنی فولاد راه اندازی شود ، کار درستی نیست. 

کلانتری می گوید: در سال 1343 یعنی 14 تا 15 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اعلام کردند که استقرار صنایع در 120 کیلومتری شهر تهران و 50 کیلومتری اصفهان ممنوع است، آن زمان این شهرها مشکلات محیط زیستی نداشتند بنابراین برای اینکه توسعه درون سرزمینی اتفاق نیفتد این حدود را تعیین کردند. ما به طور مرتب استثناء قائل شدیم و صنایع را به درون 120 کیلومتری کشاندیم اما رئیس جمهوری مانع ادامه این روند شد یعنی از سال گذشته هیچ توسعه صنعتی جدیدی در این مسافت انجام نمی شود. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح می کند: این قانون برای توسعه درست و آمایشی بود نه مسایل زیست محیطی چون تهران و تبریز و یا اصفهان 50 سال پیش مشکل محیط زیستی نداشتند.گمان می کنید ترافیک امروز تهران به خاطر چیست، چون 50 درصد تجارت کشور در تهران مستقر شده اینها مسائلی است که پشت سر خود تبعات زیست محیطی دارد. 

** حفظ منابع ژنتیک 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می گوید:ایران با دارا بودن اقلیم های مختلف از منابع ژنتیک حیوانی و گیاهی بسیار غنی برخوردار است که حفظ آنها و سیاست گذاری در این راستا دو وظیفه مهم سازمان حفاظت محیط زیست است، در واقع سازمان عهده دار تعیین استانداردهای زندگی مردم، رفع ‌آلودگی‌ ها و ناظر بر اجرای قوانین مربوط به حفظ منابع زیست محیطی است. در تمام کشورهای دنیا برای حفظ محیط زیست و منابعی که در معرض تهدید نابودی هستند، اقدامات بسیاری صورت می‌گیرد که سازمان ملل برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از تشدید تغییر اقلیم، سالیانه حدود 200 میلیارد یورو به کشورها کمک می کند. 

** سرمایه گذاری یک هزار میلیاردی برای مهار گرد و خاک 

کلانتری به سرمایه گذاری برای مهار گرد و خاک اشاره می کند و می گوید: با وجود کم آبی و خشکسالی 80 درصد دشت ها و تالاب های کشور خشک و به کانون گرد و خاک تبدیل شده اند؛ آنهایی هم که هستند شرایط خوبی ندارند که در سالجاری برای مهار گرد و خاک حدود یک میلیارد تومان تخصیص داده شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر