کد خبر: 50782
A

نماینده مجلس: مردم از روضه‌خوان‌ها و مداحان دنیاطلب برای مجالس خود دعوت نکنند

عضو فراکسیون روحانیت مجلس معتقد است مردم برای مجالس عزاداری خود نباید از روضه‌خوانان و مداحان دنیاطلب دعوت کنند تا این قبیل افراد رویه خود را درست کنند.

نماینده مجلس: مردم از روضه‌خوان‌ها و مداحان دنیاطلب برای مجالس خود دعوت نکنند

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدمحمدباقر عبادی با اشاره به فرارسیدن محرم و صفر درباره پررنگ شدن جنبه‌های مالی در منبرهای روضه‌خوانی و خطابه گفت: روضه‌خوانی یک افتخار معنوی و دارای آثار اخروی فراوان برای روضه‌خوانان است اما اگر روضه‌خوانی به عنوان یک کاسبی درآید و افراد به دنبال تعیین مبلغ باشند و خود را از دیگران طلبکار بدانند، اقدام غیرپسندیده و به دور از شأن منابر حسینی است.

نماینده مردم بیرجند و درمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: آن قبیل روضه‌خوانی‌هایی که با نیت قربه الی الله انجام شود، موجب عنایت اهل بیت در دنیا و آخرت است؛ همچنانکه امام صادق(ع) هم افرادی را برای این کار می‌گماردند و به این افراد صله می‌دادند.

تعیین مبلغ از سوی مداح یا روضه‌خوان مغایر با جایگاه رفیع روضه‌خوانی است

وی ادامه داد: اینکه یک نفر مداح یا روضه‌خوان برای کار خودش مبلغ تعیین کند و شرط و شروط‌هایی بگذارد کار شایسته و رفتار مناسبی با توجه به جایگاه رفیع روضه‌خوانی نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره مقابله با گسترش چنین آسیب‌هایی توضیح داد: طرفین این موضوع مردم هستند؛ چه آنکه مداحی می‌کند و چه آنکه از روضه‌خوان و مداح دعوت به عمل می‌آورد؛ لذا خود مردم باید دقت کنند تا از روضه‌خوانان و مداحانی که در کنار منبر رفتن به دنبال دنیاطلبی هستند، برای مجالس خود دعوت نکنند و به او رغبت کمتری نشان دهند تا رویه خود را درست کند.

روضه‌های نامعتبر در مجالس عزاداری حسینی خوانده نشود

عبادی معتقد است از آنجا که این مراسم به صورت مردمی و خودجوش برگزار می‌شود، روش دیگری برای اصلاح آسیب‌های مترتب بر آن متصور نیست و خود مردم باید جزئیات کار را مدیریت کنند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس همچنین تاکید کرد: باید از روضه‌خوان‌هایی دعوت شود که با منابع و مقاتل معتبر آشنایی کافی داشته باشند؛ نه افرادی که روضه‌های نامعتبر که از نظر علما و بزرگان صحت ندارد، می‌خوانند؛ زیرا روضه‌خوانی یک فن بسیار پیچیده است که جوانب متعددی از نظر نوع لحن و عبارات و تعبیرات دارد و مطالب باید مستند و درست باشد./خانه ملت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر