کد خبر: 51581
A
امان الله قرایی مقدم به دیده بان ایران خبر داد:

بازار آشفته ارز، حاصل بی اعتمادی مردم به مسئولان است/ اظهارات آقای ولایتی سرمایه های اجتماعی و اعتماد مردم را از بین می برد/ با توجه به کاهش نرخ ارز، احتمال خودکشی برخی افراد به دلیل ضرر کردن وجود دارد

این جامعه شناس درباره عدم همدردی مردم با یکدیگر در این برهه اقتصادی بیان کرد: اقتصاد آینه جامعه است. زمانی که مردم جامعه نسبت به یکدیگر و مسئولان خود بی اعتماد و بی تفاوت شده اند، باید منتظر آشفتگی های اقتصادی نظیر افزایش قیمت ارز در کشور هم باشیم. با از بین رفتن اعتماد در جامعه و آشفتگی های اقتصادی کشورها با ازدیاد انواع خودکشی ها مواجه خواهند شد. این همان چیزی است که در اول انقلاب به وجود آمد. زمانی که دلار نزدیک به 100 تومان شد. عده ای از مردم اقدام به خرید دلار کردند و پس از کاهش قیمت آن خودکشی کردند. به همیین دلیل است که می گویم احتمال خودکشی نیز در این برهه زمانی وجود دارد.

بازار آشفته ارز، حاصل بی اعتمادی مردم به مسئولان است/ اظهارات آقای ولایتی سرمایه های اجتماعی و اعتماد مردم را از بین می برد/  با توجه به کاهش نرخ ارز، احتمال خودکشی برخی افراد به دلیل ضرر کردن وجود دارد

دیده بان ایران: با افت ناگهانی و شدید قیمت ارز از روز گذشته هجوم مردم به سمت میدان فردوسی برای فروش دلارهای انباشته شده برخی از مردم مطابق گزارش خبرنگار میدانی دیده بان ایران بودیم. اما در میان شلوغی بازار ارز فردوسی یکی از بازاری ها به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: مردم همه به فکر سود خودشان هستند درحالی که نمی دانند در سود آنها، ضرر همه مردم وجود دارد.

وی با اشاره به افت شدید قیمت ارز گفت: از وقتی استارت ارزانی در بازار ارز زده شده، همان افرادی که برای خرید صف خرید بسته بودند اکنون فروشنده دلار خانگی خود شده اند. این افراد عادت کرده اند که گران بخرند و ارزان بفروشند. و حالا که ضرر کرده اند به طور حتم تعداد زیادی از این افراد راهی بیمارستان خواهند شد.

اما خبرنگار دیده بان ایران اندکی از هیاهوی جمعیت فاصله گرفت و از یکی از خانم هایی که با تعجب مردم را نظاره گر بود پرسید نظرشما درباره ازدیاد و ازدحام مردم برای فروش دلارهای خود چیست؟ خانم خانه داری که به نظر 30 ساله می آمد گفت: "خوب شد که دلار ارزان شد و تمامی آن هایی که پُزِ دلارهای چند میلیونی خود را به مردم می دادند، ضرر کردند."

همین یک جمله برای گفت و گو با یک جامعه شناس کافی است تا به طور دقیق علت و چرایی خودخواهی مردم جامعه معین شود. از همین رو امان الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی، به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: این مبحث در علم جامعه شناسی منوط  به یک تئوری و نطریه ای به نام پترین سوروکین است. مطابق این نظریه زمانی که بیشتر ذهن مردم را مادیات تشکیل می دهد، روابط افراد از حالت معنوی به شوری، پوچی، مادی گرایی و زودگذر تبدیل می شود. در این حالت افراد خودمدار، خودخواه و با یکدیگر بیگانه می شوند و در نتیجه خودمحوری باعث می شود که افراد درد و مشقت یکدیگر را احساس نکنند.

وی ادامه داد: در این حالت سرمایه اجتماعی نخ نما  و کمرنگ می شود چراکه مسئولان به علت پارتی بازی ها، روابط مداری ها، خیانت ها، دریافت حقوق نجومی، غارت بیت المال و به صورت کلی تبعیض ها و تفاوت های طبقاتی بین مردم و خودشان،  اعتماد عمودی و افقی مردم را از بین برده اند.

این جامعه شناس همچنین خاطرنشان کرد: اقتصاد آینه جامعه است. زمانی که مردم جامعه نسبت به یکدیگر و مسئولان خود بی اعتماد و بی تفاوت شده اند، باید منتظر آشفتگی های اقتصادی نظیر افزایش قیمت ارز در کشور هم باشیم.  با از بین رفتن اعتماد در جامعه و آشفتگی های اقتصادی کشورها با ازدیاد انواع خودکشی ها مواجه خواهند شد. این همان چیزی است که در اول انقلاب به وجود آمد. زمانی که دلار نزدیک به 100 تومان شد. عده ای از مردم اقدام به خرید دلار کردند و پس از کاهش قیمت آن خودکشی کردند. به همین دلیل است که می گویم احتمال خودکشی نیز در این برهه زمانی وجود دارد.

 

این استاد دانشگاه در رابطه با خودسوزی ناکام مانده امروز فردی در مقابل ساختمان شورای شهر تهران و خودسوزی ماه قبل در مقابل شهرداری تهران بیان کرد: بدترین نوع خودکشی، خودسوزی است که در استان های غربی کشور نظیر ایلام، سنندج، چهارمحال و بخیاری زیاد بوده و به نوعی مد است. در خصوص دو خودسوزی در یک ماه در تهران نیز باید گفت که شهرداری و شورای شهر با استفاده از قدرت و زوری که دولت در اختیار آن ها قرار داده است به مردم جهت تامین منابع شهرداری فشار بیاورند. با توجه به آشفتگی های اقتصادی نیز مردم نمی توانند این فشار را تحمل کنند لذا دست به خودسوزی می زنند.

 

قرایی مقدم در پایان درباره اظهارات اخیر آقای ولایتی تصریح کرد: این قبیل اظهارات تنها سرمایه های اجتماعی را به خطر انداخته  و دید و اعتماد مردم نسب به مسئولان و صاحب نظران جامعه را به طور کلی به جهت نادیده گرفتن اوضاع مردم از سوی مسئولان از بین می برد.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر