کد خبر: 51942
A

احتمال آزادی مشروط دانشجوی بازداشتی دانشگاه تهران

روح‌الله مردانی دانشجوی کارشناسی رشته ادبیات دانشگاه تهران که به دلیل شرکت در تجمعی در دهم دی ماه ۱۳۹۶ در دانشگاه تهران، بازداشت شده بود، در ابتدا به شش سال حبس تعزیری و در دادگاه تجدید نظر به ۲ سال حبس محکوم شد.

احتمال آزادی مشروط دانشجوی بازداشتی دانشگاه تهران

به گزارش دیده بان ایران، مردانی که اتهامش حضور در یکی از تجمع‌های داخل دانشگاه تهران در دی ماه ۹۶ است، پس از مشاهده برخوردهای امنیتی با دانشجویان، به نشانه اعتراض، نامه‌ای مبنی بر انصراف از تحصیل خود امضا و در تابلوی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نصب کرد و همین نامه نیز تبدیل به یکی دیگر از اتهاماتش شد. این دانشجو که نزدیک به هشت ماه است در بازداشت به سر می‌برد، در گیر و دار مراسم ختم مادرش بازداشت شد اما به دلیل ناتوانی از تأمین وثیقه دویست و پنجاه میلیون تومانی در بازداشت ماند.

جرم ارتکابی این دانشجو-معلم، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت عنوان شده است. مردانی که دوران طولانی در اعتصاب غذا بوده است، پس از شکستن اعتصاب غذای خود، دچار اختلالات شدید گوارشی و خون‌‌ریزی‌های مکرر شد و پس از بارها مراجعه به بهداری زندان، نهایتا به بیمارستان آیت‌الله طالقانی تهران منتقل شد؛ اما نهایتا پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان، بدون طی روند کامل درمان به زندان بازگردانده شد.

دادگاه این دانشجوی بازداشتی که از خانواده ایثارگران هشت سال جنگ تحمیلی است، مدتی پیش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد و قاضی صلواتی او را به تحمل ۵ سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و یک سال حبس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و در مجموع دو سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و ممنوع الخروجی محکوم کرد.

آزادی مشروط به مردانی تعلق می‌گیرد؟

روح‌الله مردانی ۲۹ بهمن بازداشت شده است و در تاریخ ۲۹ مهر دقیقا ۸ ماه از بازداشت او می‌گذرد. حکم محکومیت قطعی او هم ۲۴ ماه است و یک‌سوم آن می‌شود ۸ ماه. بنابراین مشمول ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی می‌شود. روند آن هم در آخر ماده ۵۸ آمده است که به این شکل است: پس از گزارش رئیس زندان محل به تأیید قاضی اجرای احکام می‌رسد. قاضی اجرای احکام موظف است مواعد مقرر و وضعیت زندانی را درباره تحقق شرایط مذکور بررسی و در صورت احراز آن، پیشنهاد آزادی مشروط را به دادگاه تقدیم کند. بنابراین به‌لحاظ قانونی امکان آزادی مشروط مردانی وجود دارد.

ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی- در مورد محکومیت به حبس تعزیری، دادگاه صادر کننده حکم می تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک سوم مدت مجازات به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام با رعایت شرایط زیر حکم به آزادی مشروط را صادرکند:

الف- محکوم در مدت اجرای مجازات همواره از خود حسن اخلاق و رفتار نشان دهد.
ب- حالات و رفتار محکوم نشان دهد که پس از آزادی، دیگر مرتکب جرمی نمی‌شود.
پ- به تشخیص دادگاه محکوم تا آنجا که استطاعت دارد ضرر و زیان مورد حکم یا مورد موافقت مدعی خصوصی را بپردازد یا قراری برای پرداخت آن ترتیب دهد.
ت- محکوم پیش از آن از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر