کد خبر: 52130
A

بچه‌های ۱۲ ساله در بین مسمومان الکلی اخیر؛ ۷۶۸ نفر در یک ماه اخیر مسموم شدند!

بنا بر آخرین اعلام سرپرست سازمان اورژانس کشور، از نیمه شهریور ماه تا 17 مهر، ۷۶۸ نفر بر اثر مصرف مشروب الکلی تقلبی حاوی متانول در استان‌های البرز، تهران، مرکزی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، خراسان شمالی و قزوین دچار مسمومیت شدند.از این تعداد، ۱۷۰ نفر کلیه‌های خود را از دست دادند، ۱۶ نفر نابینا شدند و 69 نفر جان خود را از دست دادند

بچه‌های ۱۲ ساله در بین مسمومان الکلی اخیر؛ ۷۶۸ نفر در یک ماه اخیر مسموم شدند!

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ پیرحسین کولیوند در اعلام رسمی خود در تشریح جزییات وضعیت قربانیان گفته است: «۲۵ نفر در استان البرز، ۲۱ نفر در استان هرمزگان، ۷ نفر در استان خراسان شمالی، ۶ نفر در استان فارس، ۵ نفر در استان تهران، ۳ نفر در استان مرکزی و ۲ نفر در استان کهگیلویه و بویر‌احمد بر اثر مصرف مشروب الکلی حاوی متانول فوت کرده‌اند و از مجموع مسمومان، 699 نفر مرد و 69 نفر زن بوده‌اند.

کم‌سن‌ترین فرد در میان مسمومان، دو پسر نوجوان ۱۲ ساله از استان‌های البرز و خراسان شمالی و مسن‌ترین فرد، مرد 65 ساله از استان هرمزگان بوده است. از مجموع متوفیان هم ۶۲ نفر مرد و ۷ نفر زن بوده‌اند و کم سن‌ترین متوفی، یک زن ۱۹ ساله از استان البرز و مسن‌ترین هم، یک مرد ۵۷ ساله از استان هرمزگان است. 

۴۵ درصد مسمومان الکل در گروه سنی ۲۶ تا ۳۵ سال، 35 درصد در گروه سنی ۱۶ تا ۲۵ سال، 13 درصد در گروه سنی ۳۶ تا ۴۵ سال، 6 درصد در گروه سنی ۴۶ تا ۵۹ سال و 2 درصد در گروه سنی کمتر از ۱۵ سال بوده‌اند.»

این تعداد قربانی بر اثر مصرف انشعاب یک محموله در مسیر توزیع، طی یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده و علت بالا بودن آمار قربانیان را هم باید در نحوه فعالیت تولید‌کنندگان جست‌وجو کرد. آنچنان که ماموران انتظامی در اولین روز پس از اعلام علنی اولین تعداد قربانیان خبر دادند، این محموله مشروب الکلی حاوی متانول، توسط یک زن و شوهر ساکن استان هرمزگان تولید شده و محموله تولید شده در آن حد حجیم بوده که در مسیر توزیع در 8 استان، این تعداد مسمومیت را ایجاد کرده است.

مسوولان رصد آسیب‌های اجتماعی معتقدند که افزایش آمار قربانیان بر اثر مصرف مشروبات الکلی حاوی متانول، ناشی از افت و خیز شرایط اقتصادی کشور و بی‌ثباتی وضعیت اشتغال خانوارها یا افرادی است که به انگیزه پر کردن چاله‌های زندگی خود، مسیری سهل‌تر از تهیه متانول و ترکیب با اقسام داروهای اعتیادآور پیدا نکرده و با چشم فرو بستن بر هر احتمالی از بابت مرگ‌آفرین بودن معجونی که به اسم «درجه یک» عرضه می‌کنند، فقط به اسکناس‌هایی که از حاشیه این تجارت سیاه صاحب خواهند شد، می‌اندیشند. 

اما بازار تقاضا را هم نباید در این میان نادیده گرفت که طی 40 سال گذشته و به دلیل ممنوعیت شرعی و قانونی سوءمصرف الکل، انگیزه جوانان را برای مصرف این اقلام ممنوعه بیش از حد افزایش داده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر