کد خبر: 53057
A

عضو شورای شهر تهران: هاشمی بهترین رئیس شورای شهر تهران است/ شورای شهر هنوز وارد بحث انتخاب شهردار نشده است

زهرا نژاد بهرام: یکی از شهرداران بنا به دلایلی اعلام کرد بیمار است، به رغم مخالفت شورا با استعفای او، باز هم اصرار بر استعفا داشت و طبیعتا شورا هم نمی‌توانست مسائل شهر را متوقف نگه دارد و با استعفای او در نهایت موافقت کرد و پس از ایشان شورا با انتخاب آقای افشانی تمام تلاش خود را انجام داد تا بهترین گزینه برای شهر باتوجه به منافع ذینفعان انتخاب کند و این کار را انجام داد.

عضو شورای شهر تهران: هاشمی بهترین رئیس شورای شهر تهران است/ شورای شهر هنوز وارد بحث انتخاب شهردار نشده است

به گزارش دیده بان ایران؛ پس از کش و قوس‌های بسیار بر سر ماندن یا نماندن محمدعلی افشانی در شهرداری تهران، قرار بود تعدادی از نمایندگان تهران موضوع استثنا بودن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را به صحن مجلس ببرند. چهارشنبه گذشته طرح یک فوریتی استفساریه تبصره یک قانون اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در جلسه علنی مطرح شد و اما این استفساریه رأی نیاورد و بنا شد این طرح به صورت عادی در مجلس پیگیری شود. محمد علیخانی یکی از اعضای شورای شهر تهران با انتشار لیستی از گزینه‌های احتمالی برای شهرداری تهران خبر داد. در این لیست اسامی محسن هاشمی، سیدکامل تقوی‌نژاد، پیروز حناچی، جواد امام، عباس آخوندی، مناف هاشمی، واعظ مهدوی، علی ربیعی و مونسان به‌عنوان کاندیدا‌های احتمالی شهردار تهران اشاره شده بود. به همین جهت این لیست موج جدیدی را در رسانه‌ها ایجاد کرد. به دنبال این موضوع روزنامه «آرمان» گفت‌وگویی با زهرا ‌نژادبهرام عضو شورای شهر تهران داشته است که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به اسامی که اخیرا از سوی یکی از اعضای شورای شهر برای گزینه‌های شهرداری تهران مطرح شده است. آیا رفتن آقای افشانی قطعی است؟

تاکنون هیچ صحبتی درباره گزینه جایگزین برای آقای شهردار در شورای شهر مطرح نشده است. به آن علت که معتقد هستیم شورای شهر باید باتوان بیشتر پشت سر آقای شهردار بایستد و از او حمایت کند.

با توجه به مسائل مطرح شده درباره ادامه کار شهردار تهران با توجه به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، شورای شهر چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟

شورای شهر تهران با وجود و اتکا به ادله حقوقی بسیار قوی به جهت تثبیت آقای افشانی تلاش می‌کند. به همین جهت درباره گزینه، فرآیند و موضوعات دیگری برای جایگزینی آقای شهردار صحبت نشده است.

با توجه به رد استفساریه‌ نمایندگان مجلس برای تثبیت شهردار تهران، اکنون اعضای شورا به چه موضوعی فکر می‌کنند؟

شورای شهر از تمام ظرفیت‌های حقوقی که امکان داشت برای تثبیت آقای شهردار استفاده کرد، اما متاسفانه پاسخی دریافت نکرد. از این زمان به بعد طبیعی است درباره گزینه‌های شهرداری، فرآیند فعالیت‌ها، نوع تعامل برای انتخاب شهردار آینده و همچنین نوع تعامل با آقای افشانی گفت‌وگو داشته باشیم. شنبه صبح جلسه‌ای درباره ارتباط با برنامه سوم است که به احتمال بسیار زیاد بخشی از این جلسه هم به مسائل شهردار اختصاص داده خواهد شد. شورای شهر تهران 21 عضو دارد و هرشخصی می‌تواند گزینه‌های خود را مطرح کند و اما این موضوع به عنوان یک مساله در شورای شهر مطرح شده باشد؛ خیر چنین اتفاقی نیفتاده است.

با توجه به اتفاقاتی که در شهرداری تهران افتاده و در مدت کوتاهی، ادامه کار 2 شهردار تهران با مشکل مواجه شده است، آیا شورای شهر قصد اتخاذ یک موضع صریح و روشن ندارد؟

تمام تلاش شورا به جهت ثبات مدیریت در شهرداری تهران بود. با توجه به چالش‌های بسیار زیادی که طی یک ماه گذشته وجود داشته و از ظرفیت حقوقدان برجسته کشور محمد هاشمی و... هم استفاده شده، اقدامات شورا در راستای حفظ و ثبات مدیریت در شهر تهران بوده است. به هیچ وجه رویکرد شورا تغییر مدیریت نبوده، چرا که هیچ مشکلی با شهرداران انتخاب شده نداشته است. به نظر شورا شهرداران انتخابی همگی دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای اداره و مدیریت شهر بودند. یکی از شهرداران بنا به دلایلی اعلام کرد بیمار است، به رغم مخالفت شورا با استعفای او، باز هم اصرار بر استعفا داشت و طبیعتا شورا هم نمی‌توانست مسائل شهر را متوقف نگه دارد و با استعفای او در نهایت موافقت کرد و پس از ایشان شورا با انتخاب آقای افشانی تمام تلاش خود را انجام داد تا بهترین گزینه برای شهر باتوجه به منافع ذینفعان انتخاب کند و این کار را انجام داد. اتفاقاتی که برای آقای شهردار تهران به وقوع پیوست قابل تامل و ارزش است و شورای شهر از او دفاع خواهد کرد. با حضور آقای افشانی در شهرداری تمام پروژه‌های نیمه‌ کاره در حوزه‌های عمرانی مجددا کلید خورد و چند پروژه مهم هم افتتاح شد. اما با مصوبه مجلس شورای اسلامی و اینکه شهردار تهران که جزو استثنائات به حساب می‌آمد، اما مشکل حل نشد و تلاش‌های حقوقی شورای شهر هم به نتیجه نرسید. زیرا تمایلی به تغییر مدیریت نداشت و ندارد.

با وجود زمانبر بودن انتخاب شهردار، شورا چه تصمیمی دارد؟

با وجود اینکه فرآیند انتخاب شهردار زمانبر است، اما اعضای شورای شهر تمام تلاش‌شان بر آن است تا 24 آبان گزینه جدید تصدی سازمان شهرداری را معرفی کنند.

در صورت معرفی نشدن گزینه مناسب برای شهرداری چه می‌کنید؟

در صورت به نتیجه نرسیدن بر سر گزینه‌ها، حتما برای این سازمان عریض و طویل سرپرست انتخاب خواهد شد.

برخی معتقدند که پس از خداحافظی آقای افشانی از شهرداری گزینه اصلی شورای شهر برای انتخاب شهردار، آقای محسن هاشمی است.

باید در این باره بگویم که آقای هاشمی بهترین رئیس شورای شهر تهران است.

درباره شهردار شدن آقای هاشمی شورا تصمیمی دارد؟

شورای شهر هنوز هیچ صحبتی درباره گزینه شهرداری نداشته است و تاکید می‌کنم که جایگاه مهندس هاشمی به عنوان رئیس شورای شهر بهترین رئیس شورای شهر تهران است و قابل احترام برای تمام اعضای شورا از جمله من هستند./ آرمان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر