کد خبر: 53201
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

اینترنت ایران مسلح می شود؟!

مهمترین استدلال موافقان این طرح، بحث امنیت در اینترنت است. این استدلال ‏خود دارای اشکالات بارزی است. امنیت یکی از موضوعات محوری برای همه حوزه های اجرایی در همه کشورها قلمداد می ‏شود. در کشور ما به دلیل شرایط ژئوپولتیکی و پاره از دیگر مسائل، این موضوع اهمیت مضاعفی دارد.

اینترنت ایران مسلح می شود؟!

در روزهای اخیر طرح برخی نمایندگان برای سپردن گذرگاه اینترنت به نیروهای مسلح حاشیه ساز شده است. ‌گویا مهمترین استدلال موافقان چنین طرحی، بحث امنیت در اینترنت است.

 

همین موضوع در روزهای اخیر طرح برخی نمایندگان برای سپردن گذرگاه اینترنت به نیروهای مسلح حاشیه ساز شده است. شنیده‌ها حاکی از این است که در ماده 12 قانون اساسی، این پیشنهاد آمده است که گذرگاه بین‌الملل اینترنت از دولت جدا و تحویل نیروهای مسلح شود.

بر اساس اخباری که در این زمینه منتشر شده، دلیل اصلی این طرح "عدم همکاری دولت برای تشدید فیلترینگ" عنوان شده ‌است.‌

 

پیشتراحمد مازنی در گفت و گو با روزنامه ایران گفته بود: این طرح از سوی نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون فرهنگی مطرح و پیش‌نویس آن تهیه شده است. مازنی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود این طرح درخصوص تشدید اعمال فیلترینگ است، افزود: فعلاً پیس نویس بوده و ممکن است این موضوع نیز مطرح شده باشد ولی هنوز بحث تخصصی درباره آن صورت نگرفته است. در هر صورت طرحی است که امکان دارد در آن پیشنهادهای مختلفی هم وجود داشته باشد ولی مهم این است که هنوز به‌عنوان دستور مطرح نشده است.

 

فنی نبودن جدایی گذرگاه اینترنت

"رمضانعلی سبحانی فر" رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درهمین باره اظهار کرد: من به‌عنوان رئیس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس، اصلاً چنین چیزی را نشنیده‌ام و در مجموع از وجود طرح جدایی گذرگاه بین‌الملل اینترنت از دولت و تحویل آن به نیروهای مسلح اطلاعی ندارم.

 

این در حالی است که علی‌نظری کارشناس زیرساخت نیز به روزنامه ایران گفته بود که  ورود اینترنت به اکثر کشورها یا از طریق شرکت‌های مخابراتی که تحت حاکمیت دولت یا بخش خصوصی انجام می‌شود و معمولاً در دنیا شرکت‌های خصوصی ترانزیت ترافیک اینترنت را بین ورودی‌ها و خروجی‌های یک کشور انجام می‌دهند. شواهد و تجربه‌ها نشان داده درکشورهایی که اینترنت آنها در دست دولت است قوانین فیلترینگ و سانسور بشدت اعمال می‌شود.

 

وی همچنین در همین رابطه افزود: فکر می‌کنم با این کار می‌خواهند دولت را وادار کنند تا به یکسری خواسته‌های فراقانونی تن دهد. چون بنا براظهار مقامات وزارت ارتباطات این وزارتخانه در زمینه اجرای فیلترینگ تصمیم گیر نیست.

 

با انتشار این اخبار و شایعات، برخی کارشناسان درباره آن به اظهارنظر پرداخته اند. شماری از آنها، درباره اصل فیلترینگ و راه ‌های نادرستی که برخی نمایندگان درباره آن طی می کنند صحبت کرده اند و شماری دیگر به موضوع مرز مجازی و فیزیکی ‌پرداخته اند. به گفته منتقدان طرح، نمایندگان پیشنهاد دهنده ظاهرا تصور می کنند که گذرگاه اینترنت یک مرز فیزیکی است که ‌باید آن را به نیروهای مسلح بدهیم درحالی که این تصور از اساس اشتباه است.‌

 

فارغ از بحث های ذکرشده، تقریبا همزمان با این شایعات «بنیاد تعاون» در اقدامی قابل توجه اعلام کرد که از کنسرسیوم (ائتلاف) توسعه ‌اعتماد مبین، همان شرکتی که ۵۱ درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را در اختیار دارد، خارج می شود. به این ترتیب ‌نیروهای مسلح به صورت رسمی از مالکیت شرکت مخابرات کناره گیری کرده است.‌

 

این کناره گیری در حالی است که چند ماه پیش در دی ماه سال 96، امیر حاتمی، وزیر دفاع وزیر از دستور رهبر معظم انقلاب به ‌ستاد کل نیروهای مسلح ایران برای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی "غیرمرتبط" خبر داده بود.‌

 

هدف موافقان این طرح چیست؟

 

نکته دیگر در این خصوص این است که گویا مهمترین استدلال موافقان چنین طرحی، بحث امنیت در اینترنت است. این استدلال ‌خود دارای اشکالات بارزی است. امنیت یکی از موضوعات محوری برای همه حوزه های اجرایی در همه کشورها قلمداد می ‌شود. در کشور ما به دلیل شرایط ژئوپولتیکی و پاره از دیگر مسائل، این موضوع اهمیت مضاعفی دارد.

 

اما نکته قابل تامل دیگر درمورد برخی انگیزه های احتمالی در پس چنین طرح هایی است. در دولت احمدی نژاد، طرح واگذاری ‌مخابرات با همین بهانه امنیت انجام گرفت.

 

سپردن گذرگاه اینترنت به نیروهای مسلح انحصارگرایی است

 

البته این درحالی است که هفته گذشته شب گذشته حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با انتشار پستی در صفحه توییتری خود به این موضوع واکنش نشان داد و ضمن اعلام مخالفت با این طرح، آن را انحصارگرایی دانست.

 

موافقت رهبری با عضویت سازمان پدافند غیرعامل در شورای عالی فضای مجازی

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عصر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: به دنبال طرحی که به مجلس داده شده بود در رابطه با عضویت سازمان پدافند غیرعامل در چند شورای عالی کشور این طرح مطرح شد که در کمیسیون امنیت ملی و صحن مجلس به تصویب رسیده بود که از این پس سازمان پدافند غیرعامل در شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی شهرسازی، شورای عالی زیستی، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری حضور خواهد داشت.

 

وی تاکید کرد: برای حضور در شورای عالی فضای مجازی، شورای نگهبان گفته بود که نیاز به اذن مقام معظم رهبری است و با موافقت ایشان بنا شد که سازمان پدافند غیرعامل جزو این شورا بشود که به ابلاغ رئیس‌جمهور تصویب مجلس شورای اسلامی و اذن مقام معظم رهبری تکیه دارد.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر