کد خبر: 53296
A

هشدار درباره تکرار خشک‌سالی و قحطی قرن ۱۹ با ۵۰ میلیون مرگ‌ومیر

دانشمندان هشدار دادند که ممکن است تغییرات آب‌وهوایی قرن ۱۹ که به دنبال خشک‌سالی و قحطی گسترده باعث مرگ‌ومیر ۵۰ میلیون نفر شد؛ ممکن است دوباره رخ دهد.

هشدار درباره تکرار خشک‌سالی و قحطی قرن ۱۹ با ۵۰ میلیون مرگ‌ومیر

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ یک قرن پیش جهان تجربه آب‌وهوای دمدمی‌مزاجی را تجربه کرد که موجب خشک‌سالی بی‌سابقه طی ۸۰۰ سال اخیر شد و مناطق بزرگی در آسیا، برزیل و آفریقا را در بر گرفت و درنهایت منجر به مرگ ۵۰ میلیون نفر شد. حالا دانشمندان با هشدار درباره وقوع مجدد این فاجعه می‌گویند اگر چنین چیزی رخ دهد، اوضاع به‌مراتب بدتر از قرن ۱۹ خواهد شد. 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد خشک‌سالی‌های مشابه به دنبال پدیده النینو یا سایر حوادث طبیعی فاجعه‌بارتر بوده و منجر به شوک غذایی شدید در سیستم جهانی می‌شود.

خشک‌سالی بزرگ بین ۱۸۷۵ و ۱۹۷۸ بدترین نوع در تاریخ بشر بوده که محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن با استفاده از داده‌های درختی، رکورد بارندگی و بازسازی اقلیمی شرایطی، وقوع مجدد چنین فاجعه‌ای را شبیه‌سازی کرده‌اند.

«Deepti Singh» استادیار مدرسه محیط‌زیست واشنگتن می‌گوید خشک‌سالی به دنبال تغییرات آب‌وهوایی و افزایش گازهای گلخانه‌ای اوضاع را در آینده به‌مراتب بدتر خواهد کرد و به ناامنی غذایی در کشورهای آسیب‌پذیر دامن خواهد زد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر